азбука веры перевод богослужений
Перевод богослужения на русский язык
Сейчас в разделе чел.
©2021 Православное богослужение
© Переводы Св. Писания и Богослужебных текстов:
о. Амвросий (Тимрот)
Применяющийся сейчас в богослужебной практике церковнославянский язык безусловно красив и максимально к ней приспособлен. Но даже среди духовенства вряд ли найдется много тех, кто до конца понимает все, что читается и поется в храме. Таким образом назидательность и поучительность Слова Божия приносится в жертву красоте и благолепию богослужения.
Это одна из причин отсутствия широкого интереса к богослужению и богословской и духовной безграмотности современных прихожан. Так что рано или поздно вопрос о введении русского языка в богослужение (теоретически уже решенный на общецерковном уровне Поместным Собором 1917–1918 г.) будет поставлен на повестку дня. По нашему мнению, лучшим вариантом будет сохранение неизменяемой части богослужения на церковнославянском и перевод части изменяемых молитвословий на русский язык.
Однако большинство имеющихся переводов весьма несовершенны. Язык их устарел, да и не предназначались они для богослужебного использования. Это дело не одного года и не одних специалистов. Но его необходимо кому-то начинать… Сейчас в первую очередь следует выяснить принципы перевода и найти правильную стилистику. Как кажется, здесь пока следует идти путем наших предшественников, переводчиков богослужения с греческого языка на славянский, то есть переводить дословно и буквально, отступая от этого (например, в порядке слов) только в случаях затемнения смысла и невозможности с точки зрения русской грамматики.
Лексически перевод максимально нейтрален, ориентирован на язык синодального перевода Библии. Перевод сделан с греческого языка, славянская традиция учитывалась, но не всегда. Ритмика перевода максимально приближается к церковнославянской. Итогом должно быть сочетание буквально переданного смысла оригинала в традиционном понимании с максимально возможной ясностью и литературностью текста.
Надеемся, что эта страница будет полезна для всех, интересующихся Св. Писанием и богослужебной практикой, и будет постепенно пополняться новыми переводами.
Богослужения
Как будто мы попадаем в такое место, куда не достигают шум и суета жизни, улицы, всего того, что обычно наполняет наши дни и даже ночи, — место, где вся эта суета не имеет над нами власти.
Мы понимаем тогда, почему службы должны быть длинными и как будто монотонными. Мы понимаем, что совершенно невозможно перейти из нормального состояния нашей души, наполненной суетой, спешкой, заботами, в тот иной мир без того, чтобы сперва успокоиться, восстановить в себе известную степень внутренней устойчивости.
Вот почему те, которые думают о церковных службах только как о каких-то обязательствах, которые всегда спрашивают о «минимальных требованиях» («Как часто мы должны ходить в церковь?», «Как часто мы должны молиться?»), никогда не смогут понять настоящего значения богослужений, переносящих нас в иной мир — в присутствие Самого Бога! — но переносят они нас туда не сразу, а медленно, благодаря нашей падшей природе, потерявшей способность естественно входить в этот иной мир.
о. Александр Шмеман
Рассказывают, что на вопрос одного западного гостя — кратко охарактеризовать Русскую Православную Церковь — патриарх Алексий I ответил одной лишь фразой: «Это Церковь, которая совершает Божественную Литургию».
Келейное правило и храмовое богослужение – две половинки одного целого, из которых одна поддерживает и оживляет другую. Где нет одной из них, там и вторая постепенно сходит на «нет». Древние христиане собирались в катакомбы на общее богослужение с риском для жизни. «Где двое или трое собраны во имя Мое, там Я посреди их» (Мф. 18:20).
игумен Борис (Долженко)
«Создам Церковь Мою, и врата ада не одолеют её» ( Мф. 16:18 ).
Архив
Всенощное бдение и Литургия
• На церковнославянском шрифтом UCS
• На церковнославянском гражданским шрифтом
• В русском переводе
Канонник
• На церковнославянском шрифтом UCS
• На церковнославянском гражданским шрифтом
• В русском переводе
Лекционарий
Молитвослов
• На церковнославянском шрифтом UCS
• На церковнославянском гражданским шрифтом
• В русском переводе
• На церковнославянском языке с параллельным переводом
Воскресная служба 6‑го гласа для мирян
• На церковнославянском шрифтом UCS
• На церковнославянском гражданским шрифтом
• В русском переводе
Октоих воскресный
• На церковнославянском шрифтом UCS
• На церковнославянском гражданским шрифтом
• В русском переводе
Праздничная минея
• На церковнославянском шрифтом UCS
• На церковнославянском гражданским шрифтом
• В русском переводе
Псалтирь
• На церковнославянском шрифтом UCS
• На церковнославянском гражданским шрифтом
• В синодальном переводе
• В русском переводе
• На церковнославянском языке с параллельным переводом
Служебник
• На церковнославянском шрифтом UCS
• На церковнославянском гражданским шрифтом
• В русском переводе
Типикон
• На церковнославянском шрифтом UCS
Требник
• На церковнославянском шрифтом UCS
• На церковнославянском гражданским шрифтом
• В русском переводе
• Последование отпевания мирян
Триодь постная
• На церковнославянском шрифтом UCS
• На церковнославянском гражданским шрифтом
• В русском переводе
Великий покаянный канон преподобного Андрея Критского
• На церковнославянском шрифтом UCS
• На церковнославянском гражданским шрифтом
• В русском переводе
• В русском переводе с песнопениями на церковнославянском
• На церковнославянском языке с параллельным переводом
Первая седмица Великого поста
• На церковнославянском шрифтом UCS
• На церковнославянском гражданским шрифтом
• В русском переводе
Страстная седмица Великого поста
• На церковнославянском шрифтом UCS
• На церковнославянском гражданским шрифтом
• В русском переводе
Светлая седмица
• На церковнославянском шрифтом UCS
• На церковнославянском гражданским шрифтом
• В русском переводе
Триодь цветная
• На церковнославянском шрифтом UCS
• На церковнославянском гражданским шрифтом
• В русском переводе
Часослов
• На церковнославянском шрифтом UCS
• На церковнославянском гражданским шрифтом
• В русском переводе
Приложение к часослову
• На церковнославянском шрифтом UCS
• На церковнославянском гражданским шрифтом
Чaсъ пeрвый
П ріиди1те, поклони1мсz цReви нaшему бGу.
П ріиди1те, поклони1мсz и3 припадeмъ хrтY, цReви нaшему бGу.
П ріиди1те, поклони1мсz и3 припадeмъ самомY хrтY, цReви и3 бGу нaшему.
Pал0мъ є7.
Г лаг0лы мо‰ внуши2 гDи, разумёй звaніе моE. вонми2 глaсу молeніz моегw2, цRю2 м0й и3 б9е м0й, ћкw къ тебЁ помолю1сz гDи. заyтра ўслhши глaсъ м0й, заyтра предстaну ти2, и3 ќзриши мS. ћкw бGъ не хотsй беззак0ніz, ты2 є3си2: не присели1тсz къ тебЁ лукaвнуzй, нижE пребyдутъ беззакHнницы пред8 nчи1ма твои1ма. возненави1дэлъ є3си2 вс‰ дёлающыz беззак0ніе, погуби1ши вс‰ глаг0лющыz лжY: мyжа кровeй и3 льсти1ва гнушaетсz гDь. ѓзъ же мн0жествомъ млcти твоеS, вни1ду въ д0мъ тв0й, поклоню1сz ко хрaму с™0му твоемY въ стрaсэ твоeмъ. гDи, настaви мS прaвдою твоeю, вр†гъ мои1хъ рaди и3спрaви пред8 тоб0ю пyть м0й. ћкw нёсть во ўстёхъ и4хъ и4стины, сeрдце и4хъ сyетно, гр0бъ tвeрстъ гортaнь и4хъ, љзhки свои1ми льщaху. суди2 и5мъ б9е, да tпадyтъ t мhслей свои1хъ: по мн0жеству нечeстіz и4хъ и3зри1ни |, ћкw преwгорчи1ша тS, гDи. и3 да возвеселsтсz вси2 ўповaющіи на тS, во вёкъ возрaдуютсz, и3 всели1шисz въ ни1хъ: и3 похвaлzтсz њ тебЁ лю1бzщіи и4мz твоE. ћкw ты2 бlгослови1ши прaведника гDи, ћкw nрyжіемъ бlговолeніz вэнчaлъ є3си2 нaсъ.
Pал0мъ п7f.
Г Dи, прибёжище бhлъ є3си2 нaмъ въ р0дъ и3 р0дъ. прeжде дaже горaмъ не бhти, и3 создaтисz земли2 и3 вселeннэй, и3 t вёка и3 до вёка ты2 є3си2. не tврати2 человёка во смирeніе, и3 рeклъ є3си2: њбрати1тесz сhнове человёчестіи. ћкw тhсzща лётъ пред8 nчи1ма твои1ма гDи, ћкw дeнь вчерaшній, и4же мимои1де, и3 стрaжа нощнaz. ўничижeніz и4хъ лBта бyдутъ: ќтрw ћкw травA мимои1детъ. Ќтрw процвэтeтъ и3 прeйдетъ, на вeчеръ tпадeтъ, њжестёетъ и3 и4зсхнетъ. ћкw и3счез0хомъ гнёвомъ твои1мъ, и3 ћростію твоeю смути1хомсz. положи1лъ є3си2 беззакHніz н†ша пред8 тоб0ю: вёкъ нaшъ въ просвэщeніе лицA твоегw2. ћкw вси2 днjе нaши њскудёша, и3 гнёвомъ твои1мъ и3счез0хомъ. лBта н†ша ћкw паучи1на поучaхусz: днjе лётъ нaшихъ, въ ни1хже сeдмьдесzтъ лётъ, ѓще же въ си1лахъ, џсмьдесzтъ лётъ, и3 мн0жае и4хъ трyдъ и3 болёзнь: ћкw пріи1де кр0тость на ны2, и3 накaжемсz. кто2 вёсть держaву гнёва твоегw2, и3 t стрaха твоегw2 ћрость твою2 и3счести2; десни1цу твою2 тaкw скажи1 ми, и3 њков†нныz сeрдцемъ въ мyдрости. њбрати1сz гDи, док0лэ; и3 ўмолeнъ бyди на рабы6 тво‰. и3сп0лнихомсz заyтра млcти твоеS гDи, и3 возрaдовахомсz, и3 возвесели1хомсz. во вс‰ дни6 нaшz возвесели1хомсz, за дни6 въ нsже смири1лъ ны2 є3си2, лBта въ нsже ви1дэхомъ ѕл†z. и3 при1зри на рабы6 тво‰, и3 на дэлA тво‰, и3 настaви сhны и4хъ. и3 бyди свётлость гDа бGа нaшегw на нaсъ, и3 дэлA рyкъ нaшихъ и3спрaви на нaсъ, и3 дёло рyкъ нaшихъ и3спрaви.
Pал0мъ R.
М лcть и3 сyдъ воспою2 тебЁ, гDи: пою2 и3 разумёю въ пути2 непор0чнэ, когдA пріи1деши ко мнЁ; прехождaхъ въ неѕл0біи сeрдца моегw2, посредЁ д0му моегw2. не предлагaхъ пред8 nчи1ма мои1ма вeщь законопрестyпную, творsщыz преступлeніе возненави1дэхъ. не прильпE мнЁ сeрдце стропти1во, ўклонsющагwсz t менE лукaвагw не познaхъ: њклеветaющагw тaй и4скреннzго своего2, сего2 и3згонsхъ: г0рдымъ џкомъ и3 несhтымъ сeрдцемъ, съ си1мъ не kдsхъ. џчи мои2 на вBрныz земли2, посаждaти | со мн0ю: ходsй по пути2 непор0чну, сeй ми2 служaше. не живsше посредЁ д0му моегw2 творsй гордhню: глаг0лzй непрaвєднаz, не и3справлsше пред8 nчи1ма мои1ма. во ќтріz и3збивaхъ вс‰ грBшныz земли2, є4же потреби1ти t грaда гDнz вс‰ дёлающыz беззак0ніе.
Слaва, и3 нhнэ: Ґ ллилyіа, ґллилyіа, ґллилyіа, слaва тебЁ б9е. три1жды. Покл0ны G.
Г Dи поми1луй, три1жды.
И# ѓще ќбw БGъ гDь поeтсz, глаг0лемъ: Слaва, тропaрь днE. И# нhнэ: Чт0 тz наречeмъ:
Ѓще же ґллилyіа, глаг0лемъ тропaрь, во глaсъ ѕ7:
З аyтра ўслhши глaсъ м0й, / цRю2 м0й и3 б9е м0й.
Стjхъ №: Глаг0лы мо‰ внуши2 гDи, разумёй звaніе моE.
Стjхъ в7: Ћкw къ тебЁ помолю1сz, гDи.
Слaва, и3 нhнэ, бGор0диченъ:
Ч т0 тz наречeмъ, q бlгодaтнаz; / нб7о, ћкw возсіsла є3си2 сlнце прaвды: / рaй, ћкw прозzблA є3си2 цвётъ нетлёніz: / дв7у, ћкw пребылA є3си2 нетлённа: / чи1стую м™рь, ћкw и3мёла є3си2 на с™hхъ твои1хъ њб8sтіzхъ сн7а, всёхъ бGа. / того2 моли2 сп7сти1сz душaмъ нaшымъ.
С тwпы2 мо‰ напрaви по словеси2 твоемY: / и3 да не њбладaетъ мн0ю всsкое беззак0ніе. / и3збaви мS t клеветы2 человёческіz, / и3 сохраню2 зaпwвэди тво‰. / лицE твоE просвэти2 на рабA твоего2, / и3 научи1 мz њправдaніємъ твои6мъ.
Д а и3сп0лнzтсz ўстA мо‰ хвалeніz твоегw2 гDи, / ћкw да воспою2 слaву твою2, / вeсь дeнь великолёпіе твоE.
Сjи стіхи2 въ четыредесsтницэ кaкw пою1тсz, пи1сано є4сть въ тріHди.
Трис™0е. По Џ §е нaшъ: Сщ7eнникъ: Ћкw твоE є4сть цrтво: И# мы2: Ґми1нь.
Ѓще нёсть четыредесsтница, глаг0лемъ кондaкъ с™aгw, и3ли2 прилучи1вшагwсz прaздника. Ѓще же є4сть четыредесsтница: и3ли2 кондакA нёсть:
Въ понедёльникъ ќбw и3 во вт0рникъ, и3 въ четверт0къ
глаг0ли настоsщій бGор0диченъ:
П реслaвную б9ію м™рь, и3 с™hхъ ѓгGлъ с™ёйшую, / нем0лчнw воспоeмъ сeрдцемъ и3 ўсты2, / бцdу сію2 и3сповёдающе, / ћкw вои1стинну р0ждшую бGа воплощeнна, / и3 молsщуюсz непрестaннw њ душaхъ нaшихъ.
Въ срeду же и3 пzт0къ глаг0ли сіE:
С к0рw предвари2, прeжде дaже не пораб0тимсz врагHмъ / хyлzщымъ тS и3 претsщымъ нaмъ, хrтE б9е нaшъ: / погуби2 кrт0мъ твои1мъ борю1щыz нaсъ, / да ўразумёютъ, кaкw м0жетъ правослaвныхъ вёра / мlтвами бцdы, є3ди1не чlвэколю1бче.
Въ суббHту сeй:
Ћ кw начaтки є3стествA, насади1телю твaри, / вселeннаz прин0ситъ ти2 гDи, бGонHсныz мyченики: / тёхъ моли1твами въ ми1рэ глуб0цэ / цRковь твою2, жи1тельство твоE / бцdею соблюди2, многомлcтиве.
Въ недёлю же глаг0лемъ v3пакои2 прилучи1вшагwсz глaса.
И$ же на всsкое врeмz, и3 на всsкій чaсъ, на нб7си2 и3 на земли2 покланsемый и3 слaвимый, хrтE б9е, долготерпэли1ве, многомлcтиве, многобlгоутр0бне, и4же прaвєдныz любsй, и3 грBшныz ми1луzй, и4же вс‰ зовhй ко сп7сeнію њбэщ†ніz рaди бyдущихъ бл†гъ. сaмъ гDи, пріими2 и3 нaшz въ чaсъ сeй мlтвы, и3 и3спрaви жив0тъ нaшъ къ зaповэдемъ твои6мъ: дyшы нaшz њсвzти2, тэлесA њчи1сти, помышлє1ніz и3спрaви, мы6сли њчи1сти, и3 и3збaви нaсъ t всsкіz ск0рби, ѕHлъ и3 болёзней: њгради2 нaсъ с™hми твои1ми ѓгGлы, да њполчeніемъ и4хъ соблюдaеми и3 наставлsеми, дости1гнемъ въ соединeніе вёры, и3 въ рaзумъ непристyпныz твоеS слaвы: ћкw бlгословeнъ є3си2 во вёки вэкHвъ, ґми1нь.
Г Dи поми1луй, три1жды. Слaва, и3 нhнэ:
ЧC тнёйшую херув‡мъ, / и3 слaвнэйшую без8 сравнeніz сераф‡мъ, / без8 и3стлёніz бGа сл0ва р0ждшую, / сyщую бцdу тS величaемъ.
И$ менемъ гDнимъ бlгослови2, џтче.
Сщ7eнникъ возглaсъ: Б9е, ўщeдри ны2:
И# мы2 глаг0лемъ: Ґми1нь.
И# ѓще є4сть ґллилyіа, твори1мъ покл0ны три2 вели6кіz, глаг0люще мlтву сію2 тaйнw с™aгw є3фрeма, раздэлsюще ю5 въ три2 ч†сти:
Г Dи и3 вLко животA моегw2, дyхъ прaздности, ўнhніz, любоначaліz и3 праздносл0віz не дaждь ми2. Покл0нъ.
Д yхъ же цэломyдріz, смиреномyдріz, терпёніz и3 любвE, дaруй ми2 рабY твоемY. Покл0нъ.
Е$ й гDи цRю2, дaруй ми2 зрёти мо‰ прегрэшє1ніz, и3 не њсуждaти брaта моегw2: ћкw бlгословeнъ є3си2 во вёки вэкHвъ. Покл0нъ.
Тaже мaлыхъ в7i, глаг0люще на кjйждо покл0нъ: Б9е, њчи1сти мS грёшнаго.
И# пaки послэди2 мlтву всю2: ГDи и3 вLко животA моегw2: и3 покл0нъ є3ди1нъ вели1кій. Бывaютъ вкyпэ, ѕ7i.
Тaже, С ™hй б9е, с™hй крёпкій, с™hй безсмeртный, поми1луй нaсъ. Три1жды.
С лaва nц7Y и3 сн7у и3 с™0му д¦у, и3 нhнэ и3 при1снw и3 во вёки вэкHвъ. ґми1нь.
П рес™az трbце, поми1луй нaсъ: гDи, њчи1сти грэхи2 нaшz: вLко, прости2 беззакHніz н†ша: с™hй, посэти2 и3 и3сцэли2 нeмwщи нaшz, и4мене твоегw2 рaди.
Г Dи поми1луй, три1жды. Слaва, и3 нhнэ:
Џ §е нaшъ, и4же є3си2 на нб7сёхъ, да свzти1тсz и4мz твоE, да пріи1детъ цrтвіе твоE: да бyдетъ в0лz твоS, ћкw на нб7си2 и3 на земли2. хлёбъ нaшъ насyщный дaждь нaмъ днeсь, и3 њстaви нaмъ д0лги нaшz, ћкоже и3 мы2 њставлsемъ должникHмъ нaшымъ: и3 не введи2 нaсъ во и3скушeніе, но и3збaви нaсъ t лукaвагw.
Сщ7eнникъ: Ћкw твоE є4сть цrтво:
И# мы2: Ґми1нь. Г Dи поми1луй, в7i.
И# сщ7eнникъ глаг0летъ настоsщую мlтву:
Х rтE свёте и4стинный, просвэщazй и3 њсвzщazй всsкаго человёка грzдyщаго въ мjръ, да знaменаетсz на нaсъ свётъ лицA твоегw2, да въ нeмъ ќзримъ свётъ непристyпный: и3 и3спрaви стwпы2 нaшz къ дёланію зaповэдей твои1хъ, мlтвами пречcтыz твоеS м™ре, и3 всёхъ твои1хъ с™hхъ, ґми1нь.
Ли1къ: Взбрaнной воев0дэ побэди1тєльнаz, / ћкw и3збaвльшесz t ѕлhхъ, / бlгодaрствєннаz восписyемъ ти2 раби2 твои2, бцdе: / но ћкw и3мyщаz держaву непобэди1мую, / t всsкихъ нaсъ бёдъ свободи2, да зовeмъ ти2: / рaдуйсz, невёсто неневёстнаz.
Їерeй: Слaва тебЁ, хrтE б9е, ўповaніе нaше, слaва тебЁ.
Ли1къ: С лaва, и3 нhнэ: Г Dи поми1луй, три1жды. Б lгослови2.
Православные молитвы
Что такое молитва?
«Молитва есть восхождение ума и сердца к Богу».
«Во время молитвы мы беседуем с Богом».
Зачем нужна молитва?
«Молитва, по качеству своему, есть пребывание и соединение человека с Богом».
«Основание молитвы – стремление образа к Первообразу, как подобного к подобному».
Чем христианская молитва отличается от молитв иных религий?
Действием Божественной благодати, Святого Духа.
«Конечно, всякая добродетель, творимая ради Христа, дает благодать Духа Святаго, но более всего дает молитва, потому что она как всегда в руках наших как орудие для стяжания благодати Духа».
Свидетельства о многочисленных случаях помощи святых проходят через всю историю Церкви. Если бы это было не угодно Богу, то Он не давал бы им такое служение.
Если живые могут просить молитв друг у друга, то что нам мешает призывать праведников, чья святость засвидетельствована Церковью, в сомолитвенники к Богу? Неужели с потерей тела люди автоматически теряют любовь и сострадание?
«Наши молитвы ко Пресвятой Богородице и святым в конечном итоге все обращены ко Христу».
Как надо молиться?
От чистого и искреннего сердца, со смирением и усердием, без гнева и памятозлобия, без тщеславия и не напоказ, на всяком месте (Тим. 2:8) и во всякое время (Еф.6:18).
«Бог не требует от молящегося красоты речи и искусного сложения слов, но душевной теплоты и усердия».
Какую заповедь исполняет человек молитвой?
Первую заповедь: «Возлюби Господа Бога твоего всем сердцем твоим, и всею душею твоею, и всею крепостию твоею, и всем разумением твоим» (Лк. 10:27).
«Степень любви нашей к Богу мы усматриваем с особенной ясностью при молитве, которая служит выражением этой любви и очень правильно названа в отеческих писаниях зеркалом духовного преуспеяния. Молитва есть по преимуществу исполнение первой и главнейшей заповеди».
О чем просить Бога в молитвах?
В первую очередь о том, что необходимо для спасения души в вечности, предоставляя все прочее воле Божьей.
«Молись, во-первых, об очищении от страстей; во-вторых, об избавлении от неведения и, в-третьих, о спасении от всякого искушения и оставления».
«Просите Бога обо всем, что вам надо, не смущаясь мыслью, что недостойно Его воссылать молитвы о повседневных своих нуждах. Как малые дети, простирайте к Богу руки, всегда просите обо всем без смущения, просите то, что нужно вам: с детским доверием, ожидая помощи во всем, что не противно воле Божией».
В чем заключается истинная молитва?
В обращении к Богу ума и сердца.
«Истинная молитва состоит не в словах и произнесении их, но истинная молитва состоит «в духе и истине» (Ин.4:23). Когда молимся Богу, должно пред Ним стоять не только телом, но и духом; и молитву произносить не только устами, но и умом, и сердцем; и не только голову и колени преклонять, но и сердце наше пред Ним; и к Нему умные очи наши возводить со смирением. Ибо всякая молитва должна исходить из сердца; и что язык глаголет, ум и сердце должны глаголать».
Какие бывают виды молитвы?
Молитвословия условно можно разделить на просительные, благодарственные, покаянные и славословия.
Чем отличается молитва от заговора?
Молитва – это обращение к Богу, а заговор – обращение к падшим духам.
Плоды молитвы.
Исполнение евангельских заповедей и приобретение христианских добродетелей.
«Плоды искренней молитвы: простота, любовь, смиренномудрие, терпение, незлобие и тому подобное. Все это и прежде вечных плодов произращает здесь плод в жизни старательного».
В чём причины рассеянности и искушений в молитве?
Действие падшего человеческого естества и падших духов. Противление этому называется духовной борьбой.
Для чего нужны иконы?
Иконы – это средство для восхождения ума к небесному и очищения от суетных образов.
Можно ли молиться своими словами?
Нужно! Одно не исключает другого, более того, и молитвословия, составленные святыми, могут претворяться в свои собственные.
Когда молитва может быть не исполнена?
Когда просимое будет неполезно или несвоевременно.
Согласно Евангелию, одним из условий услышанности молитвы является примирение с ближними. В Евангелии говорится: «если ты принесешь дар твой к жертвеннику и там вспомнишь, что брат твой имеет что-нибудь против тебя, оставь там дар твой пред жертвенником, и пойди прежде примирись с братом твоим, и тогда приди и принеси дар твой» (Мф.5:23-24).
Молитва и Священное Писание
Православное богослужение, как церковное, так и домашнее, основано на Священном Писании. Без его знания многое будет непонятно даже при переводе на современный язык.