боже во имя твое спаси мя псалом

Час шестой

П рииди́те, поклони́мся Царéви нáшему Бóгу.

П рииди́те, поклони́мся и припадéм Христу́, Царéви нáшему Бóгу.

П рииди́те, поклони́мся и припадéм Самому́ Христу́, Царéви и Бóгу нáшему.

П салом 53

Б оже, во имя Твое спаси́ мя и в силе Твоей суди́ ми. Боже, услы́ши молитву мою, внуши глаго́лы уст моих. Яко чу́ждии воста́ша на мя, и кре́пцыи взыска́ша ду́шу мою, и не предложи́ша Бога пред собо́ю. Се бо Бог помогает ми, и Господь Засту́пник души моей. Отврати́т злая врагом моим, и́стиною Твоею потреби́ их. Во́лею пожру́ Тебе, испове́мся и́мени Твоему, Господи, я́ко бла́го, яко от вся́кия печали изба́вил мя еси́, и на враги моя воззре́ о́ко мое.

П салом 54

П салом 90

Ж ивы́й в по́мощи Вы́шняго, в кро́ве Бога Небе́снаго водвори́тся. Рече́т Го́сподеви: Засту́пник мой еси́ и Прибе́жище мое, Бог мой, и упова́ю на Него́. Яко Той изба́вит тя от се́ти ло́вчи, и от словесе́ мяте́жна, плещма́ Свои́ма осени́т тя, и под криле́ Его наде́ешися: ору́жием обы́дет тя и́стина Его. Не убои́шися от стра́ха нощна́го, от стрелы́ летя́щия во дни, от ве́щи во тме преходя́щия, от сря́ща и бе́са полу́деннаго. Паде́т от страны́ твоея́ ты́сяща, и тма одесну́ю тебе́, к тебе́ же не прибли́жится, оба́че очи́ма твои́ма смо́триши, и воздая́ние гре́шников у́зриши. Яко Ты, Господи, упова́ние мое, Вы́шняго положи́л еси́ прибе́жище твое. Не прии́дет к тебе зло, и ра́на не прибли́жится телеси́ твоему́, я́ко Ангелом Своим запове́сть о тебе́, сохрани́ти тя во всех путе́х твоих. На рука́х во́змут тя, да не когда́ преткне́ши о ка́мень но́гу твою, на а́спида и васили́ска насту́пиши, и попере́ши льва и зми́я. Яко на Мя упова́, и изба́влю и́: покры́ю и́, яко позна́ и́мя Мое. Воззове́т ко Мне, и услы́шу его: с ним есмь в ско́рби, изму́ его, и просла́влю его́, долгото́ю дней испо́лню его, и явлю́ ему спасе́ние Мое.

С лава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

А ллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебе, Боже. (Трижды)

Г осподи, помилуй. (Трижды)

С лава: Тропарь дня (праздника).

И ныне: Богородичен:

Я ко не и́мамы дерзновéния за пре многия грехи наша, Ты Иже от Тебе Рóждшагося моли́, Богородице Дево: много бо может молéние мáтернее ко благосéрдию Владыки; не прéзри грешных мольбы́, Всечи́стая, яко Ми́лостив есть, и спасти моги́й, Иже и страдати о нас извóливый.

(Если Великий пост — тропарь, глас 2:

И же в шесты́й день же и час на крестé пригвождéй в раи́ дерзновéнный Адáмов грех, и согрешений наших рукописáние раздери́, Христе Боже, и спаси нас.

С тих 1: Внуши́, Боже, молитву мою, и не прéзри моления моего.

С тих 2: Аз к Богу воззвáх, и Господь услы́ша мя.

С лава, и ныне: Богородичен: Я ко не и́мамы. )

С коро да предваря́т ны щедрóты Твоя, Господи, яко обнищáхом зелó; помози́ нам, Боже Спáсе наш, славы ради и́мене Твоего, Господи, избави нас, и очисти грехи наша, и́мене ради Твоего.

Т рисвятое. И по Отче наш:

(Если Великий пост, тропари, глас 2:

С пасение содéлал еси́ посредé земли, Христе Боже, на Кресте пречи́стеи ру́це Твои простéрл еси́, собирая вся язы́ки, зову́щия: Господи, слава Тебе.

С лава: Пречи́стому образу Твоему покланя́емся, Благи́й, прося́ще прощения прегрешений наших, Христе Боже, вóлею бо благоволи́л еси́ плотию взы́ти на крест, да избáвиши, я́же создáл еси́, от работы вражия. Тем благодáрственно вопием Ти: радости испóлнил еси́ вся, Спáсе наш, пришéдый спасти́ мир.

И ныне: В понедельник, вторник и четверг — Богородичен:

М илосердия су́щи источник, милости сподóби нас, Богородице, при́зри на люди согреши́вшия, яви́ яко при́сно силу Твою; на Тя бо уповáюще, радуйся, вопием Ти, я́коже иногдá Гаври́ил, безплóтных Архистратиг.

В среду и пятницу Крестобогородичен:

Г осподи, помилуй. (40 раз)

И же на всякое время и на всякий час, на небеси́ и на земли покланя́емый и слáвимый Христе Боже, Долготерпели́ве, Многоми́лостиве, Многоблагоутрóбне, Иже праведныя любя́й, и грешныя ми́луяй, Иже вся зовы́й ко спасению обещания ради будущих благ, Сам, Господи, приими́ и наша в час сей молитвы, и исправи живот наш к зáповедем Твоим, души наша освяти́, телеса очисти, помышления исправи, мысли очисти, и избави нас от всякия скóрби, зол и болезней, огради нас святыми Твоими Ангелы, да ополчéнием их соблюдáеми и наставля́еми, достигнем в соединение веры, и в разум непристу́пныя Твоéя славы, яко благословен еси́ во веки веков, аминь.

Г осподи, помилуй. (Трижды)

С лава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Ч естнéйшую Херуви́м и слáвнейшую без сравнения Серафим, без истлéния Бога Слова рóждшую, сущую Богородицу Тя величаем.

И менем Господним благослови, отче.

И ерей: М оли́твами святых отец наших, Господи, Иисусе Христе, Боже наш, поми́луй нас.

М олитва святителя Василия Великого

Б оже и Господи сил, и всéя твáри Содéтелю, Иже за милосердие безприклáдныя милости Твоéя Единороднаго Сына Твоего, Господа нашего Иисуса Христа, низпослáвый на спасение рода нашего, и Честны́м Его Крестом рукописáние грех наших растерзáвый, и победи́вый тем начала и власти тьмы, Сам, Владыко Человеколю́бче, приими́ и нас грешных благодарственныя сия и молебныя молитвы, и избави нас от всякаго всегуби́тельнаго и мрачнаго прегрешения, и всех озлóбити нас ищущих, видимых и невидимых враг. Пригвозди́ страху Твоему плóти наша, и не уклони́ сердец наших в словесá или́ помышления лукáвствия; но любовию Твоею уязви́ ду́ши наша, да к Тебе всегда взирáюще, и еже от Тебе светом наставля́еми, Тебе неприступнаго и присносущнаго зряще света, непрестáнное Тебе исповéдание и благодарéние возсылáем, Безначáльному Отцу со Единорóдным Твоим Сыном и Всесвяты́м, и Благи́м, и Животворя́щим Твоим Ду́хом, ныне и присно и во веки веков, аминь.

Источник

Час Шестой.

Для домашнего (келейного) чтения

Моли́твами святы́х оте́ц на́ших, Го́споди Иису́се Христе́, Бо́же наш, поми́луй нас. Ами́нь.

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Царю́ Небе́сный, Уте́шителю, Ду́ше и́стины, И́же везде́ сый и вся исполня́яй, Сокро́вище благи́х и жи́зни Пода́телю, прииди́ и всели́ся в ны, и очи́сти ны от вся́кия скве́рны, и спаси́, Бла́же, ду́ши на́ша.

Святы́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй нас. (Трижды.)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, прости́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша, и́мене Твоего́ ра́ди.

Го́споди, поми́луй, (трижды). Сла́ва, и ны́не:

О́тче наш, И́же еси́ на Небесе́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на Небеси́ и на земли́. Хлеб наш насу́щный да́ждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искуше́ние, но изба́ви нас от лука́ваго.

Таже, Го́споди, поми́луй, (12), Сла́ва, и ны́не:

Прииди́те, поклони́мся Царе́ви на́шему Бо́гу.

Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Христу́, Царе́ви на́шему Бо́гу.

Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Самому́ Христу́, Царе́ви и Бо́гу на́шему.

И псалмы: псалом 53:

Бо́же, во и́мя Твое́ спаси́ мя, и в си́ле Твое́й суди́ ми. Бо́же, услы́ши моли́тву мою́, внуши́ глаго́лы уст мои́х. Я́ко чу́ждии воста́ша на мя и кре́пцыи взыска́ша ду́шу мою́, и не предложи́ша Бо́га пред собо́ю. Се бо Бог помога́ет ми, и Госпо́дь Засту́пник души́ мое́й. Отврати́т зла́я враго́м мои́м, и́стиною Твое́ю потреби́ их. Во́лею пожру́ Тебе́, испове́мся и́мени Твоему́, Го́споди, я́ко бла́го, я́ко от вся́кия печа́ли изба́вил мя еси́, и на враги́ моя́ воззре́ о́ко мое́.

Псалом 54:

Псалом 90:

Живы́й в по́мощи Вы́шняго, в кро́ве Бо́га Небе́снаго водвори́тся. Рече́т Го́сподеви: Засту́пник мой еси́ и Прибе́жище мое́, Бог мой, и упова́ю на Него́. Я́ко Той изба́вит тя от се́ти ло́вчи и от словесе́ мяте́жна, плещма́ Свои́ма осени́т тя, и под криле́ Его́ наде́ешися: ору́жием обы́дет тя и́стина Его́. Не убои́шися от стра́ха нощна́го, от стрелы́ летя́щия во дни, от ве́щи во тме преходя́щия, от сря́ща и бе́са полу́деннаго. Паде́т от страны́ твоея́ ты́сяща, и тма одесну́ю тебе́, к тебе́ же не прибли́жится, оба́че очи́ма твои́ма смо́триши, и воздая́ние гре́шников у́зриши. Я́ко Ты, Го́споди, упова́ние мое́, Вы́шняго положи́л еси́ прибе́жище твое́. Не прии́дет к тебе́ зло и ра́на не прибли́жится телеси́ твоему́, я́ко А́нгелом Свои́м запове́сть о тебе́, сохрани́ти тя во всех путе́х твои́х. На рука́х во́змут тя, да не когда́ преткне́ши о ка́мень но́гу твою́, на а́спида и васили́ска насту́пиши, и попере́ши льва и зми́я. Я́ко на Мя упова́ и изба́влю и́, покры́ю и́, я́ко позна́ и́мя Мое́. Воззове́т ко Мне и услы́шу eго́, с ним есмь в ско́рби, изму́ eго́ и просла́влю eго́, долгото́ю дний испо́лню eго́ и явлю́ eму́ спасе́ние Мое́.

Аллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа, сла́ва Тебе́ Бо́же. Трижды.

Го́споди, поми́луй, трижды.

Сла́ва, тропарь дне.

И ны́не: Богородичен:

Я́ко не и́мамы дерзнове́ния за премно́гия грехи́ на́ша, / Ты и́же от Тебе́ Ро́ждшагося моли́, Богоро́дице Де́во, / мно́го бо мо́жет моле́ние Ма́тернее ко благосе́рдию Влады́ки. / Не пре́зри гре́шных мольбы́, Всечи́стая, / я́ко ми́лостив есть и спасти́ моги́й, / И́же и страда́ти о нас изво́ливый.

Ско́ро да предваря́т ны щедро́ты Твоя́, Го́споди, / я́ко обнища́хом зело́; / помози́ нам, Бо́же, Спа́се наш, / сла́вы ра́ди И́мене Твоего́, Го́споди, изба́ви нас / и очи́сти грехи́ на́ша, И́мене ра́ди Твоего́.

Святы́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй нас. (Трижды.)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, прости́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша, и́мене Твоего́ ра́ди.

Го́споди, поми́луй, (трижды). Сла́ва, и ны́не:

О́тче наш, И́же еси́ на Небесе́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на Небеси́ и на земли́. Хлеб наш насу́щный да́ждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искуше́ние, но изба́ви нас от лука́ваго.

Кондак святаго, или прилучившагося праздника.

Го́споди, поми́луй, (40).

И́же на вся́кое вре́мя и на вся́кий час, на Небеси́ и на земли́, покланя́емый и сла́вимый, Христе́ Бо́же, Долготерпели́ве, Многоми́лостиве, Многоблагоутро́бне, И́же пра́ведныя любя́й и гре́шныя ми́луяй, И́же вся зовы́й ко спасе́нию обеща́ния ра́ди бу́дущих благ. Сам, Го́споди, приими́ и на́ша в час сей моли́твы и испра́ви живо́т наш к за́поведем Твои́м, ду́ши на́ша освяти́, телеса́ очи́сти, помышле́ния испра́ви, мы́сли очи́сти и изба́ви нас от вся́кия ско́рби, зол и боле́зней, огради́ нас святы́ми Твои́ми А́нгелы, да ополче́нием их соблюда́еми и наставля́еми, дости́гнем в соедине́ние ве́ры и в ра́зум непристу́пныя Твоея́ сла́вы, я́ко благослове́н еси́ во ве́ки веко́в, ами́нь.

Го́споди поми́луй, трижды. Сла́ва, и ны́не:

Честне́йшую Херуви́м / и сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м, / без истле́ния Бо́га Сло́ва ро́ждшую, / су́щую Богоро́дицу, Тя велича́ем.

Моли́твами святы́х оте́ц на́ших, Го́споди, Иису́се Христе́, Бо́же наш, поми́луй нас. Ами́нь.

Таже молитва святаго Великаго Василия:

Бо́же и Го́споди сил и всея́ тва́ри Соде́телю, И́же за милосе́рдие безприкла́дныя ми́лости Твоея́ Единоро́днаго Сы́на Твоего́, Го́спода на́шего Иису́са Христа́, низпосла́вый на спасе́ние ро́да на́шего, и честны́м Его́ Кресто́м рукописа́ние грех на́ших растерза́вый, и победи́вый тем нача́ла и вла́сти тьмы. Сам, Влады́ко Человеколю́бче, приими́ и нас, гре́шных, благода́рственныя сия́ и моле́бныя моли́твы и изба́ви нас от вся́каго всегуби́тельнаго и мра́чнаго прегреше́ния и всех озло́бити нас и́щущих ви́димых и неви́димых враг. Пригвозди́ стра́ху Твоему́ пло́ти на́ша и не уклони́ серде́ц на́ших в словеса́ или́ помышле́ния лука́вствия, но любо́вию Твое́ю уязви́ ду́ши на́ша, да, к Тебе́ всегда́ взира́юще и е́же от Тебе́ све́том наставля́еми, Тебе́, непристу́пнаго и присносу́щнаго зря́ще Све́та, непреста́нное Тебе́ испове́дание и благодаре́ние возсыла́ем, Безнача́льному Отцу́ со Единоро́дным Твои́м Сы́ном и Всесвяты́м, и Благи́м, и Животворя́щим Твои́м Ду́хом ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Сла́ва, и ны́не: Го́споди поми́луй, трижды.

Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, молитвами Пречистыя Твоея Матере, преподобных и богоносных отец наших и всех святых помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец. Аминь

Источник

Псалом 53

В конец, в песнех разума Давиду, внегда приити Зифеем, и рещи Саулови: не се ли Давид скрыся в нас;

К исполнению, по образу гимнов. Учение Асафа. Когда пришли Зифеи и сказали Саулу: «Вот, не Давид ли скрылся у нас?»

1 Боже, во имя Твое спаси мя, и в силе Твоей суди ми.

1 Боже, именем Твоим спаси меня и силою Твоею суди меня.

2 Боже, услыши молитву мою, внуши глаголы уст моих.

2 Боже, услышь молитву мою, вникни в слова уст моих.

3 Яко чуждии восташа на мя и крепцыи взыскаша душу мою, и не предложиша Бога пред собою.

3 Ибо чужие восстали на меня, и сильные искали душу мою, и не представили Бога пред собою.

4 Се бо Бог помогает ми, и Господь Заступник души моей.

4 Но вот, Бог помогает мне, и Господь – заступник души моей.

5 Отвратит злая врагом моим, истиною Твоею потреби их.

5 Обратит Он зло на врагов моих: истиною Твоею истреби их.

6 Волею пожру Тебе, исповемся имени Твоему, Господи,

6 Я усердно принесу жертву Тебе, прославлю имя Твоё, Господи,

7 яко благо, яко от всякия печали избавил мя еси, и на враги моя воззре око мое.

7 ибо оно благо, ибо от всякой скорби Ты избавил меня, и на врагов моих смотрело око моё.

Боже, во Имя Твое спаси мя, и в силе Твоей суди ми. Боже, услыши молитву мою, внуши глаголы уст моих. Яко чуждии восташа на мя и крепцыи взыскаша душу мою, и не предложиша Бога пред собою. Се бо Бог помогает ми, и Господь заступник души моей. Отвратит злая врагом моим, истиною Твоею потреби их. Волею пожру Тебе, исповемся имени Твоему, Господи, яко благо, яко от всякия печали избавил мя еси, и на враги моя воззре око мое.

Источник

Православная Жизнь

О чем молится Церковь словами псалмов третьего и шестого часа?

Первые христиане соблюдали обычай возносить молитву каждые три часа. С течением времени сформировалась служба часов. В девять утра в соответствии с нашим временем читался третий час (первым часом считалось время восхода солнца — ориентировочно семь часов утра). В полдень христиане читали молитвы шестого часа. Сегодня с чтения третьего и шестого часа начинается богослужение, совершаемое утром в Православной Церкви. Сразу после часов совершается Божественная литургия. Поэтому третий час начинается священническим возгласом «Благословен Бог наш» и предначинательными молитвами — «Царю Небесный», «Трисвятое», «Отче наш» и другими.

Третий час

Царю́ Небе́сный, Уте́шителю, Ду́ше и́стины, И́же везде́ сый и вся исполня́яй, Сокро́вище благи́х и жи́зни Пода́телю, прииди́ и всели́ся в ны, и очи́сти ны от вся́кия скве́рны, и спаси́, Бла́же, ду́ши на́ша.

Сый — «сущий».

Благи́х — «благ».

Затем, после молитвы «Приидите, поклонимся», звучат псалмы.

Псалом 16

Это молитва о заступлении и помощи в борьбе с духовными врагами — бесами.

Услы́ши, Го́споди, пра́вду мою́, вонми́ моле́нию моему́, внуши́ моли́тву мою́ не во устна́х льсти́вых.

Пра́вду — «справедливое прошение».

Внуши́ — «услышь».

От лица́ Твоего́ судьба́ моя́ изы́дет, óчи мои́ да ви́дита правоты́.

Судьба́ — «суд, приговор».

Ви́дита — «увидят».

За словеса́ усте́н Твои́х аз сохрани́х пути́ же́стоки.

За словеса́ — «ради слов».

Же́стоки — «тяжкие, трудные».

Соверши́ стопы́ моя́ во стезя́х Твои́х.

Соверши́ — «утверди».

Удиви́ ми́лости Твоя́ — «сделай дивными милости Твои».

В кро́ве крилу́ Твоéю покры́еши мя — «Под кровом Твоих крыльев укроешь меня».

От лица́ нечести́вых остра́стших мя.

Остра́стших — «устрашивших».

Врази́ мои́ ду́шу мою́ одержа́ша.

Одержа́ша — «обступили, окружили».

Тук свой затвори́ша.

Тук — жир животного, образ изобилия в Священном Писании. Затворить свой тук значит забыть о щедрости и милосердии к ближним.

Изгоня́щии мя ны́не обыдо́ша мя.

Обыдо́ша — «окружили».

О́чи свои́ возложи́ша уклони́ти на зе́млю — «устремили глаза свои, чтобы низложить меня на землю».

Объя́ша мя я́ко лев гото́в на лов и я́ко ски́мен обита́яй в та́йных.

Лов — «охота».

Ски́мен — «молодой лев, львёнок». Этим словом называли льва, ещё не имеющего гривы, но уже способного охотиться.

В та́йных — в укромных местах.

Воскресни́, Го́споди, предвари́ я́ и запни́ им, изба́ви ду́шу мою́ от нечести́ваго, oру́жие Твое́ от враг руки́ Твоея́.

Предвари́ я — «опереди их» (прежде чем они исполнят свои злые намерения).

Запни́ — «воспрепятствуй».

Ору́жие Твое́ — в древнееврейском подлиннике «мечом Твоим».

Го́споди, от ма́лых от земли́, раздели́ я́ в животе́ их, и сокрове́нных Твои́х испо́лнися чре́во их, насы́тишася сыно́в, и оста́виша оста́нки младе́нцeм свои́м.

Здесь неточный дословный перевод с древнееврейского. Более верен синодальный перевод: «(Избавь душу мою от нечестивого мечом Твоим) от людей — рукою Твоею, Господи, от людей мира, которых удел в этой жизни, которых чрево ты наполняешь из сокровищниц Твоих, сыновья их сыты и оставят остаток детям своим».

Аз же пра́вдою явлю́ся лицу́ Твоему́, насы́щуся, внегда́ яви́ти ми ся сла́ве Твое́й.

Пра́вдою — «в правде, будучи оправдан».

Внегда яви́ти ми ся сла́ве Твое́й = внегда яви́тися ми сла́ве Твое́й — «когда мне явится слава Твоя». В отличие от нечестивых людей, которые без благодарности Богу насыщаются дарованными Им земными благами, псалмопевец желает насытиться лишь созерцанием славы Божией.

Псалом 24

Этот псалом — трогательная молитва царя Давида об избавлении от бед и прощении грехов.

К Тебе́, Го́споди, воздвиго́х ду́шу мою́, Бо́же мой, на Тя упова́х, да не постыжу́ся во век, ниже́ да посмею́т ми ся врази́ мои́, и́бо вси терпя́щии Тя не постыдя́тся.

Воздвиго́х — «вознёс».

Посмею́т ми ся = посмею́тся ми — «посмеются надо мной».

Терпя́щии — «надеющиеся».

Да постыдя́тся беззако́ннующии вотще́.

Вотще́ — «напрасно».

Тебе́ терпе́х весь день.

Терпе́х — «надеялся».

Помяни́ щедро́ты Твоя́, Го́споди, и ми́лости Твоя́, я́ко от ве́ка суть.

Щедро́ты — синоним к слову «милости».

Я́ко от ве́ка суть — «потому что они существуют от начала мира».

Благ и прав Госпо́дь, сего́ ра́ди законоположи́т согреша́ющым на пути́.

Законоположи́т — «даст законы, наставит».

Наста́вит кро́ткия на суд, научи́т кро́ткия путе́м Свои́м.

Суд — «рассуждение».

Вси путие́ Госпо́дни ми́лость и и́стина, взыска́ющым заве́та Его́, и свиде́ния Его́.

Свиде́ние — «закон, книга закона».

Душа́ eго́ во благи́х водвори́тся, и се́мя eго́ насле́дит зе́млю.

Насле́дит — «наследует».

Держа́ва Госпо́дь боя́щихся Его́, и заве́т Его́ яви́т им.

Держа́ва — «сила».

О́чи мои́ вы́ну ко Го́споду.

Вы́ну — «всегда».

При́зри на мя и поми́луй мя, я́ко единоро́д и нищ есмь аз.

Единоро́д — «единственный сын у родителей». В пророческих книгах ветхозаветный Израиль аллегорически изображается единственным сыном Господа, поскольку только он один на земле поклонялся Истинному Богу.

Ско́рби се́рдца моего́ умно́жишася, от нужд мои́х изведи́ мя.

Нужд — «бед».

Виждь смире́ние мое́, и труд мой, и оста́ви вся грехи́ моя́.

Труд — «страдание, затруднительное положение».

Псалом 50

Царь Давид написал его как покаянную молитву после совершённого им тяжкого греха: прельстившись красотой Вирсавии, он послал её мужа в заведомо проигрышное сражение, где тот погиб, а сам взял её себе в жёны. Глубоким было раскаяние Давида после того, как родившийся у них первенец умер. Осознав свой грех, царь несколько дней лежал распростёршись на земле, ничего не ел и не пил, пока Господь не простил его. Впоследствии у Давида и Вирсавии родился сын Соломон, который стал следующим царём Израиля и одним из самых великих правителей.

Поми́луй мя, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й, и по мно́жеству щедро́т Твои́х очи́сти беззако́ние мое́.

Щедрóт — «милостей».

Наипа́че омы́й мя от беззако́ния моего́, и от греха́ моего́ очи́сти мя; я́ко беззако́ние мое́ аз зна́ю, и грех мой предо мно́ю есть вы́ну.

Наипа́че — «больше всего».

Вы́ну (и грех мой предо мною есть выну) — «всегда».

Се бо, и́стину возлюби́л еси́; безве́стная и та́йная прему́дрости Твоея́ яви́л ми еси́.

Безве́стная и та́йная прему́дрости Твоея́ — «неизвестное и тайное премудрости Твоей».

Окропи́ши мя иссо́пом, и очи́щуся; омы́еши мя, и па́че сне́га убелю́ся.

Иссо́п — «кропило», а также растение, из которого оно изготовлялось в древности.

Слу́ху моему́ да́си ра́дость и весе́лие; возра́дуются ко́сти смире́нныя.

Да́си — «дай».

Возда́ждь ми ра́дость спасе́ния Твоего́ и Ду́хом Влады́чним утверди́ мя.

Возда́ждь — «возврати».

Я́ко а́ще бы восхоте́л еси́ же́ртвы, дал бых у́бо: всесожже́ния не благоволи́ши.

Дал бых — «дал».

Тогда́ благоволи́ши же́ртву пра́вды, возноше́ние и всесожега́емая; тогда́ возложа́т на oлта́рь Твой тельцы́.

Всесожега́емая — «всесожжения». Особый вид ветхозаветного жертвоприношения, когда жертва сжигалась целиком.

После псалмов звучат краткие молитвословия, текст которых понятен и не нуждается в дополнительных пояснениях. Завершается служба третьего часа молитвами, общими для всего чинопоследования часов, которые мы уже разбирали в словаре первого часа.

Шестой час

В древности молитвы шестого часа, который соответствует нашим двенадцати часам дня, совершались в полдень. Сегодня он читается перед литургией следом за третьим часом. Шестой час начинается с молитвы «Приидите, поклонимся», после которой следуют также три псалма.

Псалом 53

Он был написан будущим царём Давидом во время бегства от царя Саула, искавшего его смерти. Христиане читают его как молитву об избавлении от козней демонов.

Бо́же, во и́мя Твое́ спаси́ мя, и в си́ле Твое́й суди́ ми.

Суди́ — «рассуди».

Бо́же, услы́ши моли́тву мою́, внуши́ глаго́лы уст мои́х.

Внуши́ — «услышь».

Я́ко чу́ждии воста́ша на мя и кре́пцыи взыска́ша ду́шу мою́, и не предложи́ша Бо́га пред собо́ю.

Чу́ждии — «чужие». Здесь подразумеваются как враги царя Давида, так и — в духовном смысле — демоны.

Не предложи́ша — «не представили».

Се бо Бог помога́ет ми, и Госпо́дь Засту́пник души́ мое́й.

Се бо — «и вот».

Отврати́т зла́я враго́м мои́м, и́стиною Твое́ю потреби́ их.

Отврати́т — «вернёт».

Потреби́ — «уничтожит».

Во́лею пожру́ Тебе́, испове́мся и́мени Твоему́, Го́споди, я́ко бла́го, я́ко от вся́кия печа́ли изба́вил мя еси́, и на враги́ моя́ воззре́ о́ко мое́.

Во́лею — «добровольно, с готовностью».

Пожру́ — «принесу жертву».

Испове́мся — «открыто засвидетельствую верность».

Воззре́ — «воззрело».

Псалом 54

Обстоятельства написания псалма те же, что и у предыдущего. Кроме молитвы в нём содержится пророчество о страдании Христа.

Возскорбе́х печа́лию мое́ю и смято́хся. От гла́са вра́жия и от стуже́ния гре́шнича, я́ко уклони́ша на мя беззако́ние и во гне́ве враждова́ху ми.

От стуже́ния гре́шнича — «от притеснения грешниками».

Уклони́ша — «наклонили, навели».

И рех: кто даст ми криле́, я́ко голубине́, и полещу́, и почи́ю?

Рех — «сказал».

Криле́ — «крылья».

Я́ко голубине́ — «как у голубя».

Полещу́ — «полечу».

Почи́ю — «отдохну».

Се удали́хся бе́гая и водвори́хся в пусты́ни.

Бе́гая — «убегая».

Водвори́хся — «поселился».

Ча́ях Бо́га, спаса́ющаго мя от малоду́шия и от бу́ри.

Ча́ях — «ждал, надеялся».

От бу́ри — «от волнения».

Потопи́, Го́споди, и раздели́ язы́ки их: я́ко ви́дех беззако́ние и пререка́ние во гра́де. Днем и но́щию обы́дет и́ по стена́м eго́.

Язы́ки здесь не «народы», а «языки». Псалмопевец вспоминает казни Божии над грешниками: потоп и разделение языков при строении вавилонской башни.

Пререка́ние — «спор, распря».

Град — «город».

И́ — «его» (город).

Обы́дет — «обходит» (подразумевается беззако́ние и пререка́ние).

Беззако́ние и труд посреде́ eго́ и непра́вда.

Труд — «страдание, затруднительное положение».

И не оскуде́ от стогн eго́ ли́хва и лесть.

Сто́гна — «улица».

Ли́хва — «взятка, обман».

Лесть — «обольщение, притворство».

Я́ко а́ще бы враг поноси́л ми, претерпе́л бых у́бо, и а́ще бы ненави́дяй мя на мя велере́чевал, укры́л бых ся от него́.

Велере́чевал — «много говорил, клеветал».

Укры́л бых ся — «укрылся бы».

Ты же, челове́че равноду́шне, влады́ко мой и зна́емый мой, и́же ку́пно наслажда́лся еси́ со мно́ю бра́шен, в дому́ Бо́жии ходи́хом единомышле́нием.

Ку́пно — «вместе».

Бра́шно — «яства, пища». В этих строках усматривают пророчества о предательстве Христа Иудой.

Ня — «них».

Изба́вит ми́ром ду́шу мою́ от приближа́ющихся мне, я́ко во мно́зе бя́ху со мно́ю.

Ми́ром — «в мире (покое)».

Я́ко во мно́зе бя́ху со мно́ю — «потому что их много было у меня».

Услы́шит Бог и смири́т я́, Сый пре́жде век.

Я — «их».

Сый — «Сущий».

Пре́жде век — «прежде мира».

Несть бо им измене́ния, я́ко не убоя́шася Бо́га.

Измене́ния — «перемены (покаяния), примирения».

Простре́ ру́ку свою́ на воздая́ние, оскверни́ша заве́т Его́.

Воздая́ние — не только «возмездие», но и «вознаграждение». В древнееврейском тексте псалма: «на мир Его».

Раздели́шася от гне́ва лица́ Его́, и прибли́жишася сердца́ их, умя́кнуша словеса́ их па́че еле́а, и та суть стре́лы.

Раздели́шася — «разделились, рассеялись», также этот глагол имеет значение «ссориться, враждовать».

Умя́кнуша — «стали мягкими».

И та суть стре́лы — «и они были (оказались) стрелами».

Возве́рзи на Го́спода печа́ль твою́, и Той тя препита́ет, не даст в век молвы́ пра́веднику.

Возве́рзи — «возложи».

Молвы́ — «тревоги, смятения».

Ты же, Бо́же, низведе́ши их во студене́ц истле́ния, му́жие крове́й и льсти не преполовя́т дней свои́х.

Студене́ц истле́ния — ров, колодец погибели. Образ ада, куда до пришествия Христова попадали все без исключения люди.

Му́жие крове́й — образ убийц.

Не преполовя́т — «не достигнут середины».

Псалом 90

Словами этого псалма молятся в опасности и трудных обстоятельствах жизни. Его читают воины перед тем, как отправиться в бой. Считается, что он был написан в царствование иудейского царя Езекии (VIII в. до н. э.).

Живы́й в по́мощи Вы́шняго, в кро́ве Бо́га Небе́снаго водвори́тся.

Живы́й — «живущий».

Я́ко Той изба́вит тя от се́ти ло́вчи и от словесе́ мяте́жна, плещма́ Свои́ма осени́т тя, и под криле́ Его́ наде́ешися: ору́жием обы́дет тя и́стина Его́.

От се́ти ло́вчи — «от сети ловца».

Мяте́жна — «смущающего, мучающего».

Плещма́ — «плечами». В древнееврейском подлиннике — «перьями крыльев».

Осени́т — «даст тень» (сень — «тень»).

Под криле́ — «под крыльями».

Обы́дет — «окружит».

Не убои́шися от стра́ха нощна́го, от стрелы́ летя́щия во дни, от ве́щи во тме преходя́щия, от сря́ща и бе́са полу́деннаго.

Сря́щ — «нападение, припадок, случай, несчастье, зараза».

Бе́са полу́деннаго. У святителя Афанасия Великого встречается толкование: «Бесом полуденным называет духа лености».

В древнееврейском тексте в этой строке перечисляются различные синонимы слов «болезнь», «мор», «разрушение».

Паде́т от страны́ твоея́ ты́сяща, и тма одесну́ю тебе́, к тебе́ же не прибли́жится, оба́че очи́ма твои́ма смо́триши, и воздая́ние гре́шников у́зриши.

От страны́ — «со стороны».

Тма — «десять тысяч».

Одесну́ю — «справа».

Оба́че — «но, только».

Вы́шняго положи́л еси́ прибе́жище твое́ — «Всевышнего избрал ты прибежищем твоим».

Не прии́дет к тебе́ зло и ра́на не прибли́жится телеси́ твоему́, я́ко А́нгелом Свои́м запове́сть о тебе́, сохрани́ти тя во всех путе́х твои́х. На рука́х во́змут тя, да не когда́ преткне́ши о ка́мень но́гу твою́, на а́спида и васили́ска насту́пиши, и попере́ши льва и зми́я.

Да не когда́ — «да никогда не…».

А́спид — так называли одну из разновидностей ядовитых змей.

Васили́ск — также ядовитая змея. Это славянское название имеет греческое происхождение. В греческом языке оно однокоренное со словом «царь» — βᾰσῐλεύς. В русском языке также есть названия змей похожей этимологии, например, — королевская кобра. Возможно, под василиском подразумевается именно она.

Именно эти строки цитировал диавол Христу во время искушения в пустыне, предлагая сброситься вниз (Мф. 4 гл.), на что Христос указал: Написано также: не искушай Господа Бога твоего. Не следует думать, что если Господь обещал верующим Свою защиту даже от ядовитых змей, нужно идти и пробовать наступить на них ради простого любопытства или чтобы продемонстрировать кому-то «фокус». Это будет оскорблением Бога и тем, что мы называем «искушение Всевышнего».

Я́ко на Мя упова́ и изба́влю и́, покры́ю и́, я́ко позна́ и́мя Мое́.

И́ — «его». Отличить местоимение, состоящее всего из одной буквы, от союза и легко: над местоимением всегда будет стоять ударение.

Далее следуют молитвы, текст которых не требует пояснений или объяснялся в нашем словарике раньше.

Источник

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *