чинопоследование великого освящения храма
Глава 28. Чи́н освяще́ния хра́ма, от архиере́а твори́маго
Хра́му соверше́ну бы́вшу, прихо́дит от архиере́а по́сланный, ему́же повели́т, пре́жде еди́наго дне́ или́ бо́льши, и предъуготовля́ет потре́бная к освяще́нию, ка́к вну́трь олтаря́, та́к и во все́м хра́ме, а наипа́че дабы́ Престо́л бы́л на четы́рех столпа́х, пя́тый столпе́ц посреди́ с я́щиком: я́щик бы бы́л посреде́ под Престо́лом, вышино́ю пол-арши́на: Престо́л высото́ю арши́на, и шести́ вершко́в, а широто́ю по ме́ре олтаря́: дска́ наПресто́льная по ме́ре Престо́ла, же́ртвенник тако́й же высоты́, ширина́ и длина́ по ме́ре олтаря́. На верху́ у столпо́в Престо́льных вы́нять я́щики на че́тверть вершка́, где́ бы́ть воскомасти́ху: на те́хже столпа́х, от по́лу уступя́ вершка́ с два́, вы́резать зазу́бриной для утвержде́ния ве́рви: а вкру́г Престо́льной дски́ вы́резать же на че́тверть вершка́, где́ бы́ть ве́рви: на дска́х, на Престо́льной и на же́ртвенной, по угла́м что́бы бы́ло прове́рчено, где́ бы́ть гвоздя́м, и сде́лать гне́здышка, где́ бу́дут гвозди́нныя шля́пки, что́б гвозди́нныя шля́пки бы́ли в ра́венстве со Престо́льною дско́ю, та́кож и на столпа́х наверте́ть, что́б гво́зди шли́ пря́мо: к утвержде́нию Престо́ла четы́ре гвоздя́, а к же́ртвеннику ско́лько на́добно: четы́ре ка́мня, ко́ими прибива́ются гво́зди: срачи́ца на одея́ние Престо́ла, и друга́я на же́ртвенник. На обяза́ние Престо́ла ве́рвь в шестьдеся́т арши́н, и ве́рхнее одея́ние на Престо́л и на же́ртвенник: пелены́, что́б покры́ть Престо́л и же́ртвенник, во́здухи, пла́ты, кото́рыми Престо́л отира́ть: за́навес к Ца́рским две́рем, два́ илито́на на Престо́л и на же́ртвенник: воды́ ро́зовой, и вина́ церко́внаго по сткля́нице: кропи́ло, ко́им кропи́ть: свято́е ми́ро, и струче́ц: четы́ре гу́бы, отира́ть и́ми Престо́л: гу́ба во антими́нс, гу́ба во святу́ю ча́шу: я́щичек оловя́нный на святы́я мо́щи под Престо́л: архиере́ю свеща́, и свещы́ на розда́чу про́чым духо́вным, и миря́ном: ла́дон росно́й и просто́й: две́ свещи́ вы́носныя большы́я: хору́гви, а́ще су́ть: вкру́г це́ркви что́б бы́ло чи́сто.
Та́же снима́ется дска́ со столпо́в, и поставля́ется на десне́й стране́ к стене́, и замеча́ется, ка́к е́й бы́ть по пре́жнему на столпа́х Престо́льных.
Пото́м пред Ца́рския врата́ поставля́ется сто́л, и постила́ется ска́терть: пове́рх ска́терти постила́ется пелена́, и полага́ется свято́е ева́нглие, и честны́й кре́ст, и поставля́ются святы́е сосу́ды, лжи́ца, копие́, пелены́, во́здухи, ве́рвь, одея́ние на Престо́л и на же́ртвенник, гво́зди, гу́бы, и покрыва́ются пелено́ю и поставля́ются по угла́м четы́ре подсве́щника: а друго́й столе́ц поставля́ется в олтаре́ к го́рнему ме́сту, и сте́лется пелена́, и поставля́ется на столе́ц свято́е ми́ро, вино́ церко́вное, вода́ ро́зовая в сткля́ницах, струче́ц, кропи́ло, ка́мение, кото́рыми гво́зди прибива́ть.
А мо́щи святы́я поставля́ются на ди́скосе, покрове́ны звездо́ю и во́здухом, в на́вечерии освяще́ния на анало́гии пред о́бразом спаси́телевым, у Ца́рских вра́т в то́мже хра́ме, и пое́тся вне́ олтаря́ всено́щное бде́ние обновле́нию и хра́му, кому́ от архиере́а повелено́ бу́дет. Пред водоосвяще́нием же изно́сятся мо́щи с благогове́нием в бли́з су́щий хра́м по́сле ра́нней литурги́и, и поставля́ются на святе́м Престо́ле, а свято́е ева́нглие поставля́ется от восто́ка над мощьми́: и ста́вится подсве́щник пред святы́ми мощьми́. Бу́де же не́т в бли́зости друга́го хра́ма, то стоя́т до вре́мени прия́тия своего́ на то́мже ме́сте.
О составле́нии воскомасти́ха:
Во у́трии пре́жде прише́ствия архиере́йскаго, воскомасти́х составля́ется си́це во́ск, и масти́х толче́н, и ла́дон толче́н, [а́ще не́сть масти́ха, вме́сто его́ бе́лый ла́дон довле́ет,] и росно́й ла́дон толче́н же, и ало́й толче́н же, а́ще же не́сть ало́я, вме́сто его́ се́ра [смола́] бе́лая: и полага́ют пре́жде во́ск в горне́ц но́вый, проти́ву ме́ры веще́й. И егда́ расто́пится во́ск, полага́ют и вышепи́санныя ве́щи, и меша́ют я́ в горнце́ стручце́м опа́сно, что́бы от воскипе́ния не прелило́ся во о́гнь: и по ма́лом кипе́нии, отставля́ют от огня́ во страну́: А́ще же соизво́лится примеша́ти и ины́я благово́нныя прили́чныя ве́щи: и сие́ невозбра́нно е́сть.
Приспе́вшу вре́мени святы́я литурги́и, и прибы́вшу архиере́ю во освяща́емый хра́м, облача́ется во вся́ архиере́йская облаче́ния, и верху́ архиере́йских оде́жд возлага́ется ктому́ наро́читая срачи́ца или́ за́пон. И та́ко укра́шен вхо́дит во святы́й олта́рь: преди́ же архиере́а вно́сят сослужа́щии свяще́нницы, та́кожде све́рх свяще́ннических оде́жд име́ющие возложе́нныя срачи́цы, в Ца́рская врата́ сто́л угото́ванный со вся́кою потре́бою, я́же су́ть прили́чна ко освяще́нию, и поставля́ют одесну́ю страну́. Архиере́й же, отда́в по́сох у Ца́рских вра́т по́дьяку, вхо́дит во олта́рь, и помоля́ся осеня́ет сослужа́щих на о́бе страны́[Зри́. Ца́рская врата́ затвори́ти, и мирски́м лю́дем из олтаря́ изы́ти, дабы́ от утесне́ния не могло́ какова́го ли́бо священноде́йствию возпосле́довати препя́тствия]. В то́ вре́мя диа́кон подно́сит архиере́ю святу́ю во́ду: архиере́й же приня́в кропи́ло, кропи́т свято́ю водо́ю столпы́. Пото́м прино́сит ключа́рь воскомасти́х кипя́щ, архиере́й кропи́т свято́ю водо́ю воскомасти́х, и прие́млет горне́ц с воскомасти́хом, и возлива́ет са́м на столпцы́ крестообра́зно проти́в ме́ры, обходя́ круго́м, и отдае́т горне́ц, пото́м па́ки кропи́т свято́ю водо́ю на столпцы́, что́бы ско́ро усты́л воскомасти́х: а свяще́нницы подува́ют на столпцы́, иде́же воскомасти́х, до́ндеже усты́нет.
По исполне́нии о́наго, протодиа́кон глаго́лет:
Г о́споду помо́лимся.
Свяще́нницы: Г о́споди поми́луй.
Архиере́й же чте́т моли́тву во услы́шание все́м:
Г о́споди Бо́же спаси́телю на́ш, вся́ творя́й и стро́яй о спасе́нии ро́да челове́ческаго, приими́ моли́тву на́с недосто́йных ра́б твои́х, и удовли́ на́с в настоя́щий ча́с, во е́же неосужде́нно освяще́ние соверши́ти хра́ма сего́, ко твоему́ славосло́вию созда́ннаго, во и́мя свята́го и́мярек: [или́ святы́я и́мярек] и воздви́жение в не́м сотвори́ти трапе́зы.
Возгла́с: Я́ ко подоба́ет тебе́ вся́кая сла́ва, че́сть и поклоне́ние, отцу́ и Сы́ну, и свято́му ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Свяще́нницы: А ми́нь.
Пото́м прино́сят свяще́нницы трапе́зную дску́, и кропи́тся дска́ от архиере́а с обои́х стра́н, и полага́ется на столпца́х Престо́льных.
В то́ вре́мя пое́тся псало́м 144:
В ознесу́ тя Бо́же мо́й, Царю́ мо́й, и благословлю́ и́мя твое́ в ве́к и в ве́к ве́ка. На вся́к де́нь благословлю́ тя, и восхвалю́ и́мя твое́ в ве́к и в ве́к ве́ка. Ве́лий Госпо́дь и хва́лен зело́, и вели́чию его́ не́сть конца́. Ро́д и ро́д восхва́лят дела́ твоя́, и си́лу твою́ возвестя́т. Великоле́пие сла́вы святы́ни твоея́ возглаго́лют и чудеса́ твоя́ пове́дят: И си́лу стра́шных твои́х реку́т, и вели́чие твое́ пове́дят. Па́мять мно́жества бла́гости твоея́ отры́гнут, и пра́вдою твое́ю возра́дуются. Ще́др и ми́лостив Госпо́дь, долготерпели́в и многоми́лостив: Бла́г Госпо́дь вся́ческим, и щедро́ты его́ на все́х де́лех его́. Да испове́дятся тебе́, Го́споди, вся́ дела́ твоя́, и преподо́бнии твои́ да благословя́т тя́: Сла́ву Ца́рствия твоего́ реку́т, и си́лу твою́ возглаго́лют: Сказа́ти сыново́м челове́ческим си́лу твою́, и сла́ву великоле́пия Ца́рствия твоего́. Ца́рство твое́, Ца́рство все́х веко́в, и Влады́чество твое́ во вся́ком ро́де и ро́де: ве́рен Госпо́дь во все́х словесе́х свои́х, и преподо́бен во все́х де́лех свои́х. утвержда́ет Госпо́дь вся́ низпа́дающыя, и возставля́ет вся́ низве́рженныя. О́чи все́х на тя́ упова́ют, и ты́ дае́ши и́м пи́щу во благовре́мении: Отверза́еши ты́ ру́ку твою́, и исполня́еши вся́кое живо́тно благоволе́ния. Прⷣвен Госпо́дь во все́х путе́х свои́х, и преподо́бен во все́х де́лех свои́х. Бли́з Госпо́дь все́м призыва́ющым его́, все́м призыва́ющым его́ во и́стине: Во́лю боя́щихся его́ сотвори́т, и моли́тву и́х услы́шит, и спасе́т я́. Храни́т Госпо́дь вся́ лю́бящыя его́, и вся́ гре́шники потреби́т. Хвалу́ Госпо́дню возглаго́лют уста́ моя́: и да благослови́т вся́ка пло́ть и́мя свято́е его́ в ве́к, и в ве́к ве́ка.
По сконча́нии же псалма́, глаго́лет архиере́й:
Б лагослове́н Бо́г на́ш:
Сте́кшу же воскомасти́ху, и очища́емым ме́стом, на ни́хже истече́.
Па́ки глаго́лют псало́м 22:
Г оспо́дь пасе́т мя́, и ничто́же мя́ лиши́т. На ме́сте зла́чне, та́мо всели́ мя: на воде́ поко́йне воспита́ мя. Ду́шу мою́ обрати́, наста́ви мя́ на стези́ пра́вды, и́мене ра́ди своего́. А́ще бо и пойду́ посреде́ се́ни сме́ртныя, не убою́ся зла́, я́ко ты́ со мно́ю еси́: же́зл тво́й и па́лица твоя́, та́ мя́ уте́шиста. угото́вал еси́ предо мно́ю трапе́зу сопроти́в стужа́ющым мне́: ума́стил еси́ еле́ом главу́ мою́, и ча́ша твоя́ упоява́ющи мя́ я́ко держа́вна. И ми́лость твоя́ пожене́т мя́ вся́ дни́ живота́ моего́, и е́же всели́ти ми ся в до́м Госпо́день, в долготу́ дни́й.
Б лагослове́н Бо́г на́ш, всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Та́же прино́сит ключа́рь четы́ре гво́здя, и полага́ет на трапе́зе: архиере́й же кропи́т свято́ю водо́ю, и влага́ет и́х в столпы́. Па́ки прино́сит ключа́рь четы́ре ка́мня: взя́в же архиере́й еди́н ка́мень, и про́чии священнослужи́тели, утвержда́ют трапе́зу. По внегда́ же утверди́тися трапе́зе, кове́р а́бие пред святы́ми две́рьми постила́ется, и возгла́вие полага́ется[Ца́рская врата́ отве́рсти], и изше́д архиере́й из олтаря́, протодиа́кону возгласи́вшу:
П а́ки и па́ки, прекло́ньше коле́на, Го́споду помо́лимся.
Свяще́нником же вну́трь олтаря́ пою́щым: Г о́споди поми́луй, три́жды.
Преклоня́ет коле́на, и чте́т моли́тву сию́ велегла́сно:
И по соверше́нии моли́твы воста́нет архиере́й, и и́дет во олта́рь ко святе́й трапе́зе, а протодиа́кон вну́трь свята́го олтаря́ глаго́лет [Ца́рская врата́ затвори́ти]:
З аступи́, спаси́, поми́луй, возста́ви и сохрани́ на́с, Бо́же, твое́ю благода́тию.
Свяще́нницы: Г о́споди поми́луй.
О свы́шнем ми́ре, и о спасе́нии ду́ш на́ших, Го́споду помо́лимся.
О ми́ре всего́ ми́ра, благостоя́нии святы́х Бо́жиих:
И о преосвяще́ннейшем епи́скопе на́шем и́мярек, и де́лех руку́ его́, и и́же с ни́м свяще́нницех и диа́конех, Го́споду помо́лимся.
О е́же освяти́тися хра́му сему́, и и́же в не́м же́ртвеннику сему́, [ же́ртвенником си́м ] прише́ствием и си́лою Свята́го Ду́ха, Го́споду помо́лимся.
О гра́де се́м, и вся́ком гра́де:
О изба́витися на́м:
П ресвяту́ю, пречи́стую, преблагослове́нную, сла́вную Влады́чицу на́шу Богоро́дицу, и Присноде́ву мари́ю, [ и свята́го, его́же е́сть освяща́емый хра́м ] со все́ми святы́ми помяну́вше, са́ми себе́, и дру́г дру́га, и ве́сь живо́т на́ш Христу́ Бо́гу предади́м.
Возгла́с: Я́ ко свя́т еси́ Бо́же на́ш, и́же на пострада́вших по тебе́ честны́х му́ченицех почива́еши, и тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Свяще́нницы: А ми́нь.
Та́же прино́сится возлива́льник с те́плою водо́ю, и вино́ кра́сное, и ро́зовая вода́.
Протодиа́кон глаго́лет: Г о́споду помо́лимся.
Архиере́й, преклони́в главу́, глаго́лет моли́тву сию́ над вода́ми и вино́м та́йно:
Г о́споди Бо́же на́ш, освяти́вый струи́ иорда́нския спаси́тельным твои́м явле́нием: са́м и ны́не низпосли́ благода́ть свята́го твоего́ ду́ха, и благослови́ во́ды сия́ и вино́ ко освяще́нию и соверше́нию же́ртвенника твоего́ сего́ [ же́ртвенников твои́х си́х ] : я́ко благослове́н еси́ во ве́ки веко́в, ами́нь.
И по моли́тве возлива́ет на трапе́зу три́жды от те́плыя воды́, глаго́ля:
В о и́мя Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ами́нь.
А вино́ кра́сное с ро́зовою водо́ю сме́шивается во еди́ном сосу́де.
Та́же ключа́рь прино́сит четы́ре пла́та. Архиере́й же приня́в еди́н пла́т, про́чыя благословля́ет прия́ти сослужа́щым, и отира́ют и́ми трапе́зу.
Внегда́ же сия́ соверша́ются, глаго́лется псало́м 83:
К о́ль возлю́бленна селе́ния твоя́, Го́споди си́л! Жела́ет и скончава́ется душа́ моя́ во дворы́ Госпо́дни: се́рдце мое́ и пло́ть моя́ возра́довастася о Бо́зе жи́ве. И́бо пти́ца обре́те себе́ хра́мину, и го́рлица гнездо́ себе́, иде́же положи́т птенцы́ своя́: олтари́ твоя́, Го́споди си́л, Царю́ мо́й и Бо́же мо́й. Блаже́ни живу́щии в дому́ твое́м: в ве́ки веко́в восхва́лят тя́. Блаже́н му́ж, ему́же е́сть заступле́ние его́ у тебе ́: восхожде́ния в се́рдце свое́м положи́. Во юдо́ль плаче́вную, в ме́сто, е́же положи́: и́бо благослове́ние да́ст законополага́яй. По́йдут от си́лы в си́лу, яви́тся Бо́г бого́в в сио́не. Го́споди Бо́же си́л, услы́ши моли́тву мою́, внуши́ Бо́же Иа́ковль. Защи́тниче на́ш ви́ждь Бо́же, и при́зри на лице́ Христа́ твоего́. Я́ко лу́чше де́нь еди́н во дво́рех твои́х, па́че ты́сящ: изво́лих примета́тися в дому́ Бо́га моего́ па́че, не́же жи́ти ми́ в селе́ниих гре́шничих. Я́ко ми́лость и и́стину лю́бит Госпо́дь, Бо́г благода́ть и сла́ву да́ст, Госпо́дь не лиши́т благи́х, ходя́щих незло́бием. Го́споди Бо́же си́л, блаже́н челове́к упова́яй на тя́.
И по соверше́нном омове́нии трапе́зном и отира́нии, глаго́лет архиере́й:
С ла́ва Бо́гу на́шему во ве́ки веко́в.
Свяще́нницы: А ми́нь.
Прие́млет архиере́й у ключаря́ вино́ кра́сное, с водо́ю ро́зовою сме́шенное, и возлива́ет на трапе́зу три́жды, крестови́дно, дово́льно, и напая́ют трапе́зу, растира́юще рука́ми: и кропи́т архиере́й те́м же смеше́нием освяща́емыя антими́нсы про́чыя. Егда́ же сие́ де́ется, глаго́лет на вся́ком кропле́нии:
О кропи́ши мя́ иссо́пом, и очи́щуся: омы́еши мя́, и па́че сне́га убелю́ся.
А по окропле́нии престо́ла и антими́нсов присовокупля́ет и после́дующее:
С лу́ху моему́ да́си ра́дость и весе́лие, возра́дуются ко́сти смире́нныя. Отврати́ лице́ твое́ от гре́х мои́х, и вся́ беззако́ния моя́ очи́сти. Се́рдце чи́сто сози́жди во мне́ Бо́же, и ду́х пра́в обнови́ во утро́бе мое́й. Не отве́ржи мене́ от лица́ твоего́, и ду́ха твоего́ свята́го не отими́ от Мене ́. Возда́ждь ми́ ра́дость спасе́ния твоего́, и ду́хом Влады́чним утверди́ мя. Научу́ беззако́нныя путе́м твои́м, и нечести́вии к тебе́ обратя́тся. Изба́ви мя́ от крове́й Бо́же, Бо́же спасе́ния моего́: возра́дуется язы́к мо́й пра́вде твое́й. Го́споди, устне́ мои́ отве́рзеши, и уста́ моя́ возвестя́т хвалу́ твою́. Я́ко а́ще бы восхоте́л еси́ же́ртвы, да́л бы́х у́бо: всесожже́ния не благоволи́ши. Же́ртва Бо́гу ду́х сокруше́н: се́рдце сокруше́нно и смире́нно Бо́г не уничижи́т. ублажи́ Го́споди благоволе́нием твои́м сио́на, и да сози́ждутся сте́ны иерусали́мския. Тогда́ благоволи́ши же́ртву пра́вды, возноше́ние и всесожега́емая: тогда́ возложа́т на олта́рь тво́й тельцы́.
Пото́м ключа́рь прино́сит гу́бы. Архиере́й прие́млет еди́ну гу́бу, а про́чыя други́и сослужа́щии: и отира́ют гу́бами трапе́зу. Пото́м полага́ется антими́нс [или́ антими́нсы] на трапе́зу горе́.
Та́же глаго́лет архиере́й:
Б лагослове́н Бо́г на́ш, всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Свяще́нницы: А ми́нь.
Пото́м прино́сит ключа́рь свято́е ми́ро. Архиере́й, приня́в струче́ц, помазу́ет на трапе́зе крестообра́зно.
Протодиа́кону глаго́лющу к Престо́лу и ко [вся́кому] антими́нсу: Во́нмем: Архиере́й твори́т на трапе́зе три́ кресты́, еди́н среди́, а два́ по обою́ страну́ ма́ло пони́же, глаго́ля: Аллилу́иа: по три́жды. Помазу́ет же и на столпе́х престо́льных с дву́ стра́н, и на среде́, и на ре́брех. Посе́м свяще́нницы прие́млют антими́нс [антими́нсы] и полага́ют и́ [я́] на престо́ле, еди́н по еди́ному, ни́же кресто́в, иде́же назна́менаны святы́м ми́ром, для того́, что́б те́ кресты́ не сотре́нны бы́ли. Архиере́й твори́т три́ кресты́ на вся́ком антими́нсе ми́ром, я́коже и на престо́ле.
Егда́ же сие́ соверши́тся, глаго́лется псало́м 132:
С е́ что́ добро́, или́ что́ красно́, но е́же жи́ти бра́тии вку́пе? Я́ко ми́ро на главе́, сходя́щее на браду́, браду́ ааро́ню, сходя́щее на оме́ты оде́жды его́: я́ко роса́ аермо́нская, сходя́щая на го́ры сио́нския. я́ко та́мо запове́да Госпо́дь благослове́ние и живо́т до ве́ка.
Та́же архиере́й глаго́лет: С ла́ва тебе́ свята́я Тро́ице, Бо́же на́ш, во ве́ки веко́в.
Свяще́нницы: А ми́нь.
И отлага́ется антими́нс [антими́нсы] на блю́до. Посе́м свяще́нницы прино́сят срачи́цу: архиере́й кропи́т свято́ю водо́ю вну́трь и вне́, и надева́ют на трапе́зу. Пото́м прино́сится ве́рвь. Архиере́й кропи́т ве́рвь, и обязу́ет Престо́л, обязу́ется же си́це:
От пра́выя страны́, у пе́рваго столпа́ архиере́й де́ржит коне́ц ве́рви, и и́дут по ве́рви круго́м до втора́го столпа́ к восто́ку: от втора́го же столпа́ сно́сится на ни́з к тре́тиему столпу́, и и́дет по ни́зу до четве́ртаго столпа́, и па́ки возно́сится к пе́рвому столпу́ сопреди́, и связу́ется с конце́м, иде́же архиере́й держи́т: и па́ки сно́сится вни́з ко второ́му столпу́, и и́дет ни́зом до тре́тияго столпа́, взно́сится в ве́рх к четве́ртому столпу́, от четве́ртаго же столпа́ сно́сится вни́з к пе́рвому столпу́, и та́ко бу́дет кре́ст сопреди́. От пе́рваго же столпа́ по ни́зу и́дет круго́м до втора́го столпа́, от втора́го же столпа́ взно́сит в ве́рх к тре́тиему столпу́, и та́ко бу́дет кре́ст к восто́ку. От тре́тияго же столпа́ сно́сит на ни́з к четве́ртому столпу́, и та́ко бу́дет кре́ст на се́верней стране́: от четве́ртаго же столпа́, и́дет по ни́зу кресто́м до пе́рваго столпа́. От пе́рваго же столпа́ сни́зу и́дет в ве́рх ко второ́му столпу́: и та́ко бу́дет кре́ст на ю́жной стране́. и обхо́дит круго́м, что́б бы́ло три́ ве́рви по ве́рху, вторы́й же коне́ц ве́рви связу́ется с пе́рвым конце́м у пе́рваго столпа́.
Егда́ же сия́ соверша́ются, то́ есть, одева́ется трапе́за срачи́цею, и опоясу́ется ве́рвию, глаго́лется еди́ножды, два́жды и три́жды
П омяни́ Го́споди Дави́да, и всю́ кро́тость его́. Я́ко кля́тся Го́сподеви, обеща́ся Бо́гу Иа́ковлю: А́ще вни́ду в селе́ние до́му моего́, или́ взы́ду на о́др посте́ли моея́: А́ще да́м со́н очи́ма мои́ма, и ве́ждома мои́ма дрема́ние, и поко́й скраниа́ма мои́ма, до́ндеже обря́щу ме́сто Го́сподеви, селе́ние Бо́гу Иа́ковлю. Се́ слы́шахом я́ во евфра́фе, обрето́хом я́ в поля́х дубра́вы: Вни́дем в селе́ния его́, поклони́мся на ме́сто, иде́же стоя́сте но́зе его́. Воскресни́ Го́споди в поко́й тво́й, ты́ и киво́т святы́ни твоея́. Свяще́нницы твои́ облеку́тся пра́вдою, и преподо́бнии твои́ возра́дуются. Дави́да ра́ди раба́ твоего́, не отврати́ лице́ пома́заннаго твоего́. Кля́тся Госпо́дь Дави́ду и́стиною, и не отве́ржется ея́: от плода́ чре́ва твоего́ посажду́ на Престо́ле твое́м. А́ще сохраня́т сы́нове твои́ заве́т мо́й, и свиде́ния моя́ сия́, и́мже научу́ я́, и сы́нове и́х до ве́ка ся́дут на Престо́ле твое́м. Я́ко избра́ Госпо́дь сио́на, изво́ли и́ в жили́ще себе́. Се́й поко́й мо́й во ве́к ве́ка, зде́ вселю́ся, я́ко изво́лих и́: Лови́тву его́ благословля́яй благословлю́, ни́щыя его́ насыщу́ хле́бы, Свяще́нники его́ облеку́ во спасе́ние, и преподо́бнии его́ ра́достию возра́дуются. Та́мо возращу́ ро́г Дави́дови, угото́вах свети́льник пома́занному моему́. Враги́ его́ облеку́ студо́м, на не́мже процвете́т святы́ня моя́.
По соверше́нии же глаго́лет архиере́й:
С ла́ва Бо́гу на́шему, во ве́ки веко́в.
Пото́м прино́сят свяще́нницы инди́тию, си́есть, ве́рхнее одея́ние.
Архиере́й кропи́т свято́ю водо́ю вну́трь и вне́, и одева́ют е́ю святы́й престо́л, и полага́ют илито́н, а на илито́не антими́нс [антими́нсы] и свято́е ева́нглие на Престо́ле, и честны́й кре́ст, и покрыва́ются пелено́ю: вся́ же сия́ кропя́тся свято́ю водо́ю.
Си́м же соверши́вшымся, глаго́лется псало́м 92:
Г оспо́дь воцари́ся, в ле́поту облече́ся: облече́ся Госпо́дь в си́лу, и препоя́сася: и́бо утверди́ вселе́нную, я́же не подви́жится. Гото́в Престо́л тво́й отто́ле: от ве́ка ты́ еси́. Воздвиго́ша ре́ки Го́споди, воздвиго́ша ре́ки гла́сы своя́: Во́змут ре́ки сотре́ния своя́ от гласо́в во́д мно́гих. Ди́вны высоты́ морски́я, ди́вен в высо́ких Госпо́дь. Свиде́ния твоя́ уве́ришася зело́: до́му твоему́ подоба́ет святы́ня Го́споди, в долготу́ дни́й.
По псалме́ глаго́лет архиере́й:
Б лагослове́н Бо́г на́ш:
Та́же повели́т архиере́й нача́льствующему из сослужа́щих украша́ти предложе́ние со окропле́нием святы́я воды́, [и поставля́ются сосу́ды, и покро́вы, и пелено́ю покрыва́ются.] ничто́же глаго́ля, то́кмо водо́ю свято́ю кропя́. Посе́м снима́ется со архиере́а за́пон, а протодиа́кон прино́сит архиере́ю кади́ло[Ца́рская врата́ отве́рсти]. Архиере́й же кади́т кресто́м Престо́л и же́ртвенник и ве́сь олта́рь: а протодиа́кон предхо́дит со свеще́ю, и глаго́лется
С уди́ ми Го́споди, я́ко а́з незло́бою мое́ю ходи́х: и на Го́спода упова́я не изнемогу́: Искуси́ мя Го́споди, и испыта́й мя́, разжзи́ утро́бы моя́ и се́рдце мое́: Я́ко ми́лость твоя́ пред очи́ма мои́ма е́сть, и благоугоди́х во и́стине твое́й. Не седо́х с со́нмом су́етным, и со законопресту́пными не вни́ду. Возненави́дех це́рковь лука́внующих, и с нечести́выми не ся́ду. умы́ю в непови́нных ру́це мои́, и обы́ду же́ртвенник тво́й Го́споди: Е́же услы́шати ми́ гла́с хвалы́ твоея́, и пове́дати вся́ чудеса́ твоя́. Го́споди, возлюби́х благоле́пие до́му твоего́, и ме́сто селе́ния сла́вы твоея́. Да не погуби́ши с нечести́выми ду́шу мою́, и с му́жи крове́й живо́т мо́й: И́хже в руку́ беззако́ния, десни́ца и́х испо́лнися мзды́. А́з же незло́бою мое́ю ходи́х, изба́ви мя́ Го́споди, и поми́луй мя́. Нога́ моя́ ста́ на правоте́: в це́рквах благословлю́ тя Го́споди.
Мно́гажды, до́ндеже окади́т олта́рь и всю́ це́рковь по обы́чаю.
Внегда́ же архиере́й кади́т, после́дуют по не́м дво́е архимандри́тов, или́ игу́менов, или́ свяще́нников: еди́н кропи́т сте́ны свято́ю водо́ю, а вторы́й держя́ сосу́д ми́ра, помазу́ет стручце́м, обмочя́ в ми́ро, крестообра́зно, пе́рвее во олтаре́ над го́рним ме́стом над окно́м: та́же над церко́вными враты́, я́же к за́паду це́ркве: та́же на ю́жной стране́, и на се́верной над две́рьми, или́ над окно́м на стена́х, а́ще же высо́ко, приставля́ется ле́ствица.
Соверши́вшу же ся кажде́нию и псалму́, и́дет архиере́й во олта́рь и глаго́лет:
С ла́ва Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в, ами́нь.
И прие́млет протодиа́кон кади́ло, и кади́т архиере́а три́жды.
Пото́м глаго́лет ектению́ ма́лую: П а́ки и па́ки: пред Престо́лом, по ле́вую страну́ архиере́а.
Возгла́са же архиере́й не глаго́лет, но протодиа́кон: Го́споду помо́лимся. и снима́ется ми́тра. Архиере́й же пред святы́м Престо́лом глаго́лет моли́тву велегла́сно:
Г о́споди небесе́ и земли́, и́же святу́ю твою́ це́рковь неизрече́нною прему́дростию основа́вый, и во о́браз а́нгельскаго на небеси́ служе́ния, свяще́нничества чи́н на земли́ соста́вивый: ты́ Влады́ко великода́рне, приими́ и ны́не моля́щихся на́с, не я́ко досто́йных су́щих о толи́ких проси́ти, но да превосхо́дство пока́жется твоея́ бла́гости: не бо́ преста́л еси́ челове́ческому ро́ду многообра́зне благоде́я. Глави́зну же на́м дарова́л еси́ благодея́ний, е́же во пло́ти единоро́днаго твоего́ Сы́на прише́ствие, и́же на земли́ я́влься, и возсия́в су́щым во тьме́ све́т спасе́ния, принесе́ себе́ о на́с же́ртву, и бы́сть ми́рови всему́ очисти́лище, о́бщники на́с своего́ воскресе́ния сотвори́в: и вознесы́йся на небеса́, облече́ своя́ ученики́ и апо́столы, я́коже обеща́ся, си́лою свы́ше, я́же е́сть ду́х святы́й, покланя́емый и всеси́льный, и́же от Тебе ́ Бо́га и отца́ исходя́щ: и́мже бы́вше си́льнии де́лом и сло́вом, креще́ние преда́ша сыноположе́ния: це́ркви воздвиго́ша, утверди́ша же́ртвенники, свяще́нства положи́ша пра́вила и зако́ны, и́хже мы́ гре́шнии держа́ще преда́ние, припа́даем ти́ ве́чному Бо́гу, и мо́лимся ти́ благоутро́бне: к твоему́ песнопе́нию созда́нный се́й хра́м, Боже́ственныя твоея́ испо́лни сла́вы, и в не́м воздви́женный же́ртвенник святы́й [ и предложе́нныя же́ртвенники святы́я ] святы́х покажи́: я́ко на́м предстоя́щым ему́ [ и́м ] я́ко стра́шному Ца́рствия твоего́ Престо́лу, неосужде́нно служи́ти тебе́, мольбы́ о на́с и о лю́дех все́х возпосыла́ющым, и безкро́вную же́ртву твое́й принося́щым бла́гости, о во́льных и нево́льных гресе́х в проще́ние, во управле́ние жития́, во исправле́ние блага́го жи́тельства, во исполне́ние вся́кия пра́вды.
Я́ ко благослови́ся твое́ пресвято́е и́мя, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Свяще́нницы: А ми́нь.
Архиере́й же глаго́лет: М и́р все́м.
Протодиа́кон: Г лавы́ ва́шя Го́сподеви приклони́те.
Архиере́й глаго́лет моли́тву та́йно:
Б лагодари́м тя́ Го́споди Бо́же си́л, я́ко ю́же излия́л еси́ благода́ть на святы́я твоя́ апо́столы, и на преподо́бныя на́ши отцы́, сподо́бил еси́ мно́гаго ра́ди твоего́ человеколю́бия, и да́же до на́с гре́шных и непотре́бных ра́б твои́х о́ную простре́ти: и мо́лимся тебе́, Влады́ко многоми́лостиве, испо́лни сла́вы, и святы́ни, и благода́ти же́ртвенник се́й [ же́ртвенники сия́ ] я́коже претворя́тися, я́же на не́м [ на ни́х ] приноси́мым тебе́ безкро́вным же́ртвам, в пречи́стое те́ло, и честну́ю кро́вь единоро́днаго твоего́ Сы́на и Го́спода и Бо́га и спа́са на́шего Иису́са Христа́, ко спасе́нию все́х люде́й твои́х, и на́шего недосто́инства.
Возгла́с: Т ы́ бо еси́ Бо́г на́ш, Бо́г ми́ловати и спаса́ти, и тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Свяще́нницы: А ми́нь.
По соверше́нии сего́ прино́сится архиере́ю све́щник с невозжже́нною но́вою свеще́ю [Зри́. До сего́ освяще́ния вре́мени во олтари́ свещи́ никаковы́я не возжига́ти], ю́же возже́г архиере́й свои́ми рука́ми, поставля́ет на го́рнем ме́сте во́зле Престо́ла. Посе́м ключа́рь управля́ет, ка́ко идти́ по мо́щи в ину́ю це́рковь со кресты́: архиере́й же отдае́т ева́нглие, и кре́ст свяще́нникам, и свещы́ в олтаре́ раздае́т предстоя́щым, а вы́шед из олтаря́ на амво́не мирски́м лю́дем. Пото́м вхо́дит архиере́й в олта́рь, а из олтаря́ предъиду́щым свяще́нником, и́дет архиере́й Ца́рскими враты́ по мо́щи, прия́в по́сох у Ца́рских вра́т у по́дьяка, и глаго́лет:
И та́ко и́дут по святы́я мо́щи по чи́ну: напреди́ же и́дут с хору́гви и со ико́ны, я́коже обы́чай хо́ду быва́ти со кресты́. Архиере́а же подде́ржат два́ диа́кона. Свяще́нники же и́дут со ева́нглием и кресто́м напреди́ архиере́а, а протодиа́кон со диа́коном кадя́т.
Пе́вчие пою́т тропа́рь, гла́с 4:
И́ же во все́м ми́ре му́ченик твои́х, я́ко багряни́цею и ви́ссом, кровьми́ це́рковь твоя́ украси́вшися, те́ми вопие́т ти́ Христе́ Бо́же: лю́дем твои́м щедро́ты твоя́ низпосли́, ми́р жи́тельству твоему́ да́руй, и душа́м на́шым ве́лию ми́лость.
Сла́ва, и ны́не, гла́с 8:
Я́ ко нача́тки естества́ насади́телю тва́ри, вселе́нная прино́сит ти́ Го́споди, богоно́сныя му́ченики: те́х моли́твами, в ми́ре глубо́це це́рковь твою́, жи́тельство твое́, Богоро́дицею соблюди́ многоми́лостиве.
И прише́д архиере́й во хра́м, иде́же поста́влены мо́щи, вхо́дит в олта́рь Ца́рскими враты́, с двумя́ предстоя́щими сослужи́тели: по́сох же отдае́т у Ца́рских вра́т по́дьяку, и покланя́ются святы́м моще́м, и осеня́ет предстоя́щих ту́.
Протодиа́кон же глаго́лет ектению́ ма́лую: П а́ки и па́ки: пред Ца́рскими враты́. Свяще́нницы: Г о́споди поми́луй: вне́ олтаря́.
По ектении́ же архиере́й говори́т возгла́с пред Престо́лом:
Я́ ко свя́т еси́ Бо́же на́ш, и́же на пострада́вших по тебе́ честны́х му́ченицех почива́еши, и тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Пе́вчие: А ми́нь. И пою́т трисвято́е.
Пото́м протодиа́кон: Г о́споду помо́лимся.
Пе́вчие: Г о́споди поми́луй.
И снима́ется с архиере́а ми́тра, и кладе́тся на блю́до. Архиере́й же глаго́лет моли́тву:
Г о́споди Бо́же на́ш, ве́рный во словесе́х твои́х, и нело́жный во обеща́ниих твои́х, дарова́вый святы́м твои́м му́чеником по́двигом до́брым подвиза́тися, и тече́ние благоче́стия соверши́ти, и ве́ру и́стиннаго испове́дания сохрани́ти: са́м Влады́ко пресвяты́й, те́х моле́нием умоле́н бу́ди, и да́руй на́м недосто́йным твои́м рабо́м ча́сть и насле́дие име́ти с ни́ми, да подража́телие те́х бы́вше, сподо́бимся и предлежа́щих те́м благи́х.
Возгла́с: М и́лостию и человеколю́бием единоро́днаго Сы́на твоего́, с ни́мже благослове́н еси́, со пресвяты́м, и благи́м, и животворя́щим твои́м ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Протодиа́кон: Г лавы́ ва́шя:
Архиере́й же глаго́лет моли́тву та́йно:
Г о́споди Бо́же на́ш, моли́твами пресвяты́я Влады́чицы на́шея Богоро́дицы, и все́х святы́х твои́х, дела́ ру́к на́ших недосто́йных ра́б твои́х напра́ви, и во все́х угожда́ти на́с твое́й бла́гости сподо́би.
Возгла́с: Б у́ди держа́ва Ца́рствия твоего́ благослове́на и препросла́влена, отца́ и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Архиере́й прие́млет кади́ло у протодиа́кона и кади́т святы́я мо́щи три́жды, по три́жды: и отда́в кади́ло, и прие́м святы́й ди́кос со святы́ми мощьми́, покрове́н возду́хом по звезде́, поставля́ет на главу́ свою́, и и́дет Ца́рскими враты́, поддержи́мь первосвященнослужи́тельми: ди́скос же де́ржить са́м архиере́й обе́ма рука́ма, и та́ко и́дут по чи́ну. Напреди́ же и́дут с хору́гви и ико́ны хра́ма: пред ико́ною и́дут пе́вчие, та́же и́дут свяще́нницы, пото́м лампа́дчик с посошнико́м, посреди́ же с ми́трою. Та́же протодиа́кон с диа́коном с кади́лы, и кадя́т мо́щи и архиере́а: над ди́скосом же несу́т диа́коны две́ рипи́ды или́ четы́ре: пред архиере́ом иподиа́коны несу́т трики́рий и дики́рий.
Пе́вчие пою́т тропа́рь, гла́с 3:
И́ же на ка́мени ве́ры созда́вый це́рковь твою́ бла́же, в то́й испра́ви моле́ния на́ша, и приими́ лю́ди в ве́ре вопию́щыя тебе́: спаси́ ны Бо́же на́ш, спаси́ ны.
А́ще же доста́нет вре́мя, пою́тся и сле́дующии ирмосы́, гла́с 3. Пе́снь 3:
У твержде́ние на тя́ наде́ющихся, утверди́ Го́споди це́рковь, ю́же стяжа́л еси́ честно́ю твое́ю кро́вию.
Н ебе́снаго кру́га верхотво́рче Го́споди, и це́ркве зижди́телю, ты́ мене́ утверди́ в любви́ твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, еди́не человеколю́бче.
В одрузи́вый на ничесо́мже зе́млю повеле́нием твои́м, и пове́сивый неодержи́мо тяготе́ющую, на недви́жимем Христе́, ка́мени за́поведей твои́х, це́рковь твою́ утверди́, еди́не бла́же и человеколю́бче.
Егда́ до́йдут до освяща́емаго хра́ма, обхо́дят его́ от за́падных двере́й на ю́жную страну́, к восто́ку вкру́г: а свяще́нник предходя́ кропи́т свято́ю водо́ю сте́ны хра́ма.
Егда́ же прии́дут пред церко́вная вели́кая врата́, пе́вчие пою́т тропари́, на гла́с 7:
С вяти́и му́ченицы, и́же до́бре страда́вше и венча́вшеся, моли́теся ко Го́споду спасти́ся душа́м на́шым. Два́жды.
С ла́ва тебе́, Христе́ Бо́же, апо́столов похвало́, и му́чеников весе́лие, и́хже про́поведь Тро́ица единосу́щная. Еди́ножды.
Архиере́й снима́ет со главы́ своея́ ди́скос с мощьми́, поставля́ет его́ на угото́ванном столе́ пред церко́вными враты́, и покланя́ется святы́м моще́м три́жды, и налага́ется ми́тра: и осеня́ет свяще́нников на о́бе страны́.
Егда́ же пе́вчие пропою́т тропари́, и́дут вну́трь хра́ма.
Архиере́й же стоя́ пред святы́ми мощьми́, глаго́лет:
Б лагослове́н еси́ Христе́ Бо́же на́ш, всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Пе́вчие отвеща́ют вну́трь хра́ма: А ми́нь.
В озми́те врата́ кня́зи ва́шя, и возми́теся врата́ ве́чная и вни́дет Ца́рь сла́вы.
Пе́вчие же пою́т вну́трь хра́ма:
К то́ е́сть се́й Ца́рь сла́вы?
А протодиа́кон подно́сит архиере́ю кади́ло. Архиере́й же приня́в, кади́т святы́й ди́скос три́жды, по три́жды, та́же свято́е ева́нглие и кре́ст, и ико́ны, пра́вую и ле́вую страну́, та́же священнослужи́телей.
Врата́м же затворе́нным, или́ за́навесом заве́шенным, со ико́нами, со ева́нглием и со кресты́, стоя́т свяще́нницы за столо́м пред две́рьми, обратя́ся на за́пад на столе́ же постлана́ пелена́, по угла́м стола́ четы́ре подсве́щника, или́ два́: а диа́коны рипи́ды держа́т над святы́ми мощьми́.
По кажде́нии же прие́млет протодиа́кон у архиере́а кади́ло, и кади́т архиере́а три́жды.
Егда́ пе́вчие пропою́т пе́рвое: К то́ е́сть се́й Ца́рь сла́вы? Па́ки архиере́й глаго́лет второ́е: В озми́те врата́ кня́зи ва́шя, и возми́теся врата́ ве́чная, и вни́дет Ца́рь сла́вы.
Пе́вчие пою́т: К то́ е́сть се́й Ца́рь сла́вы?
Посе́м протодиа́кон: Г о́споду, помо́лимся.
Пе́вчие: Г о́споди поми́луй.
С архиере́а отлага́ется ми́тра, и глаго́лет моли́тву велегла́сно:
Возгла́с: Я́ ко свя́т еси́ Бо́же на́ш, и на святы́х почива́еши, и тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Архиере́й: М и́р все́м.
Протодиа́кон: Г лавы́ ва́шя Го́сподеви приклони́те.
Пе́вчие: Т ебе́ Го́споди.
Архиере́й чте́т моли́тву вхо́да та́йно:
В лады́ко Го́споди Бо́же на́ш, уста́вивый на небесе́х чи́ны, и во́инства а́нгел и арха́нгел во служе́ние твоея́ сла́вы: сотвори́ со вхо́дом на́шим вхо́ду святы́х а́нгелов бы́ти, сослужа́щих на́м и сославосло́вящих твою́ бла́гость.
Возгла́с: Я́ ко подоба́ет тебе́ вся́кая сла́ва, че́сть и поклоне́ние, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Та́же архиере́й прие́млет ди́скос со святы́ми мощьми́, и зна́менает врата́ хра́ма крестообра́зно, и глаго́лет:
Г оспо́дь си́л, то́й е́сть Ца́рь сла́вы.
Пе́вчие пою́т та́кожде:
Г оспо́дь си́л, то́й е́сть Ца́рь сла́вы.
Егда́ пе́вчие запою́т после́днее: Г оспо́дь си́л, то́й е́сть Ца́рь сла́вы: в то́ вре́мя оте́млется сто́л, а архиере́й поставля́ет ди́скос с мощьми́ на главу́ свою́ и и́дут во хра́м. В то́ вре́мя пе́вчие пою́т тропа́рь, гла́с 4:
Я́ коже вы́шния тве́рди благоле́пие, и ни́жнюю споказа́л еси́ красоту́ свята́го селе́ния сла́вы твоея́, Го́споди: утверди́ сие́ во ве́к ве́ка, и приими́ на́ша в не́м непреста́нно приноси́мая тебе́ моле́ния Богоро́дицею, все́х животе́ и воскресе́ние.
Архиере́й же вхо́дит во святы́й олта́рь Ца́рскими враты́: и поставля́ет ди́скос со святы́ми мощьми́ на святе́м Престо́ле, и покланя́ется святы́м моще́м, и налага́ется на архиере́а ми́тра. А протодиа́кон подно́сит архиере́ю кади́ло, и прие́м архиере́й, кади́т святы́я мо́щи три́жды, по три́жды, и на о́бе страны́ сослужи́телей: протодиа́кон же приня́в у архиере́а кади́ло, кади́т архиере́а три́жды. Архиере́й же помоля́ся осеня́ет сослужа́щих, и отлага́ет с ди́скоса возду́х и звезду́, а ключа́рь подно́сит свято́е ми́ро, и я́щичек для святы́х моще́й, что́ под Престо́л: по не́м подно́сит иподиа́кон воскомасти́х не́сколько приусты́л. И прие́млет архиере́й святы́я мо́щи, разверну́в из бума́жек, в кото́рых заве́рнуто по три́ части́цы, обле́пленныя во́ском, кладе́т, напре́дь ми́ром пома́зав, в я́щичек о́ныя, и залива́ет воскомасти́хом, и отдае́т ключарю́.
Ключа́рь же приня́в и целова́в архиере́йскую ру́ку, закрыва́ет я́щичек, и полага́ет под Престо́лом в сре́днем столпе́.
Та́же архиере́й и в антими́нс [или́ в антими́нсы], пома́зав пе́рвее в меше́чке святы́м ми́ром, влага́ет приугото́вленныя части́цы, и укрепля́ет воскомасти́хом же наро́читою лопа́точкою.
[зри́] Егда́ бли́з освяща́емаго хра́ма друго́й це́ркви не́сть, тогда́ святы́я мо́щи поставля́ются та́кожде с ве́чера на анало́гии пред о́бразом спаси́телевым, что́ у Ца́рских вра́т на пра́вой стране́, в то́мже хра́ме, его́же освяща́ть. Егда́ же прии́дет вре́мя по мо́щи идти́, выхо́дит архиере́й Ца́рскимиж враты́, и стано́вится проти́во моще́й на орлеце́, и помоля́ся осеня́ет сослужа́щих, и прие́млет архиере́й кади́ло, и кади́т святы́я мо́щи, три́жды по три́жды: а пе́вчие пою́т вышепи́санный тропа́рь: И́ же во все́м ми́ре му́ченик твои́х:
Сла́ва, и ны́не, конда́к:
Я́ ко нача́тки естества́:
А ка́к пропою́т пе́вчие, протодиа́кон глаго́лет ектению́ ма́лую: Па́ки и па́ки: пред мощьми́, и все́ быва́ет по чи́ну, я́коже предписа́ся вы́ше сего́. И прие́млет архиере́й святы́я мо́щи на главу́, и и́дут со кресты́ вкру́г це́ркви по чи́ну. А егда́ не возмо́жно нико́ими ме́ры вокру́г хра́ма с мощьми́ ходи́ти: то пред церко́вная вели́кая врата́ выхо́дят, и поставля́ет архиере́й святы́я мо́щи на угото́ванном столе́, и покланя́ется святы́м моще́м, и прие́млет у протодиа́кона кади́ло, и кади́т святы́я мо́щи, три́жды по три́жды, и быва́ет все́ по предпи́санному чи́ну. По исполне́нии всего́ прие́млет архиере́й святы́я мо́щи на главу́ свою́, и зна́меновав о́ными церко́вная вели́кая врата́, па́ки поставля́ет на главу́ свою́. и́дет во олта́рь Ца́рскими враты́ по обы́чаю: и вше́д во олта́рь, обхо́дит со святы́ми мощьми́ вокру́г Престо́ла еди́ножды, вме́сто того́, е́же что́ идти́ бы́ло вкру́г хра́ма, и поставля́ет святы́я мо́щи на святе́й трапе́зе, и влага́ет о́ныя в я́щичек, и в антими́нсы, и про́чее де́йствует по чи́ну вы́ше пока́занному.
По исполне́нии того́, протодиа́кон глаго́лет: Г о́споду помо́лимся.
Свяще́нницы: Г о́споди поми́луй.
Архиере́й глаго́лет моли́тву:
Г о́споди Бо́же на́ш, и́же и сию́ сла́ву, о тебе́ пострада́вшым святы́м му́чеником дарова́вый, е́же се́ятися по все́й земли́ моще́м и́х, во святы́х хра́мех твои́х, и плоды́ исцеле́ний прозяба́ти: са́м Влады́ко, все́х благи́х пода́тель сы́й, моли́твами святы́х, и́хже благоизво́лил еси́ положе́нию моще́й в се́м честне́м же́ртвеннице твое́м [ в си́х честны́х же́ртвенницех твои́х ] бы́ти, сподо́би на́с неосужде́нно безкро́вную тебе́ на не́м [ на ни́х ] приноси́ти же́ртву, и да́руй на́м вся́ я́же ко спасе́нию проше́ния, возме́здие подая́й и в се́м пострада́вшым за свято́е и́мя твое́, е́же чудоде́йствовати те́ми к на́шему спасе́нию.
Возгла́с: Я́ ко твое́ е́сть Ца́рство, и си́ла, и сла́ва, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Свяще́нницы: А ми́нь.
Посе́м протодиа́кону ре́кшу: П а́ки и па́ки прекло́ньше коле́на, Го́споду помо́лимся.
Архиере́й приклони́в коле́на своя́ [та́кожде и наро́д стоя́щий во хра́ме приклоня́ет коле́на своя́], чте́т сию́ моли́тву во услы́шание все́м:
Г о́споди Бо́же на́ш, и́же тва́рь еди́ным сло́вом созда́вый, и во е́же бы́ти приведы́й, неизрече́нными же о́бразы разли́чно сию́ украси́вый, и́же надноси́мый на ню́ тво́й ду́х собра́вый, и со́лнечный се́й све́т на ню́ излия́вый во обновле́ние ея́: и́же уго́днику твоему́ моисе́ю вдохну́вый хвалу́ не́кую изря́дну приложи́ти добре́йшему твоему́ созда́нию, и рещи́ ви́дети тебе́ све́т я́ко до́брый, и дне́м нарещи́ се́й. его́же у́бо и мы́ ви́дяще, и светле́йшее сие́ со́лнце, обновля́ющее на вся́к де́нь тва́рь, тя́ и́стиннаго дне́ сла́вим со́лнце, и све́т тво́й невече́рний, и́же Сы́ном твои́м на́м запове́давый обнови́тися на́шему естеству́ святы́м твои́м ду́хом, я́ко и по да́ру сему́ пра́ведным возсия́ти я́ко со́лнцу: тебе́ мо́лимся, и тебе́ про́сим отца́ сло́ва, Го́спода и Бо́га на́шего: [ поне́же неизрече́нным твои́м человеколю́бием, и безме́рною твое́ю ми́лостию, тва́рь и дре́вний зако́н во о́браз но́ваго заве́та во твое́м боговиде́нии у сина́йския горы́, и в купине́ о́ной ди́вной, и в се́ни свиде́ния, и в предо́брейшем хра́ме соломо́на о́наго обновле́ние прия́ ] : ми́лостивным о́ком при́зри на ны́ гре́шныя и недосто́йныя рабы́ твоя́, пребыва́ющыя в се́м дому́ небоподо́бном, вселе́нныя похвале́, же́ртвеннице и́стинном неизрече́нныя твоея́ сла́вы, и низпосли́ Пресвята́го твоего́ ду́ха на ны́, и на насле́дие твое́: и по Боже́ственному Дави́ду, обнови́ в сердца́х на́ших ду́х пра́вый и ду́хом Влады́чним утверди́ на́с. И благочести́вейшему, самодержа́внейшему, вели́кому госуда́рю на́шему импера́тору никола́ю алекса́ндровичу всея́ Росси́и, победи́тельная и побе́ды на ви́димыя и неви́димыя враги́ да́руй: на́м же единомы́слие и ми́р. Сотво́ршым же зда́ние сие́ и хра́ма освяще́ние, по любви́ к тебе́ Бо́гу тща́тельно, оставле́ние согреше́ний пода́ждь: да́руй и́м я́же ко спасе́нию проше́ния, воздви́гни я́ к де́ланию за́поведей твои́х: да́руй и́м обновле́ние да́ра свята́го твоего́ ду́ха, да неосужде́нно покло́нятся тебе́ еди́ному и́стинному Бо́гу, и его́же посла́л еси́ Иису́су Христу́, моли́твами Богоро́дицы, [ и его́же е́сть хра́м ] и все́х святы́х твои́х, ами́нь.
И по моли́тве воста́в архиере́й и про́чии, протодиа́кон глаго́лет:
З аступи́, спаси́, поми́луй, возста́ви, и сохрани́ на́с Бо́же, твое́ю благода́тию.
П ресвяту́ю, пречи́стую: и про́чая.
Я́ ко свя́т еси́ Бо́же на́ш, и на святы́х по тебе́ пострада́вших, честны́х му́ченицех почива́еши, и тебе́ сла́ву возсыла́ем, отцу́ и Сы́ну, и свято́му ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Та́же архиере́й и́дет на облача́льное свое́ ме́сто, а́ще е́сть, с по́сохом: а́ще не́т облача́льнаго ме́ста, стано́вится на предъолта́рном амво́не, а свяще́нницы стано́вятся на о́бе страны́ по чи́ну. Архиере́й же ста́в и помоля́ся, осеня́ет предстоя́щих.
Протодиа́кон глаго́лет ектению́:
П оми́луй на́с Бо́же, по вели́цей ми́лости твое́й, мо́лим ти ся, услы́ши и поми́луй.
Пе́вчие: Г о́споди поми́луй. три́жды.
Е ще́ мо́лимся о все́м и́х Христолюби́вом во́инстве.
Е ще́ мо́лимся о блаже́нных и приснопа́мятных созда́телех свята́го хра́ма сего́.
Е ще́ мо́лимся о ми́лости, жи́зни, ми́ре, здра́вии, спасе́нии, посеще́нии, проще́нии и оставле́нии грехо́в рабо́в Бо́жиих, бра́тии на́шея.
Е ще́ мо́лимся о плодонося́щих и доброде́ющих во святе́м и всечестне́м хра́ме се́м, тружда́ющихся, пою́щих и предстоя́щих лю́дех, ожида́ющих от Тебе ́ вели́кия и бога́тыя ми́лости.
Архиере́й глаго́лет возгла́с:
Я́ ко ми́лостив и человеколю́бец Бо́г еси́, и тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Ключа́рь подно́сит архиере́ю кре́ст на блю́де. Архиере́й прии́м кре́ст, на то́мже облача́льном ме́сте [или́ на предъолта́рном амво́не] стоя́, осеня́ет кресто́м по три́жды на четы́ре страны́: на восто́к, на за́пад, на ю́г и на се́вер. А протодиа́кон кади́т проти́во креста́ по три́жды, и преходя́ глаго́лет:
Г о́споду помо́лимся, рце́м вси́.
Пе́вчие: Го́споди поми́луй. По три́жды.
По осене́нии, протодиа́кон: П рему́дрость.
Архиере́й же положи́в кре́ст ключарю́ на блю́до, и́дет [а́ще ли стоя́л на облача́льном ме́сте] на предъолта́рный амво́н с по́сохом, глаго́ля:
П ресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с.
Пе́вчие: Ч естне́йшую херуви́м:
Архиере́й: С ла́ва тебе́ Христе́ Бо́же, упова́ние на́ше.
Пе́вчие: Сла́ва, и ны́не: Г о́споди поми́луй. Три́жды: В лады́ко, благослови́.
Архиере́й, возше́д на амво́н, и отда́в по́сох, па́ки прие́млет кре́ст, и глаго́лет отпу́ст со кресто́м. По отпу́сте возглаша́ет протодиа́кон и́х импера́торским вели́чествам и и́х импера́торским высо́чествам многоле́тствие.
По многоле́тствии же диа́кон подно́сит архиере́ю святу́ю во́ду: архиере́й кропи́т свято́ю водо́ю се́нь, за́пад, се́вер и ю́г. По окропле́нии са́м архиере́й целу́ет честны́й кре́ст, по не́мже и про́чии священнослужи́телие и лю́дие, и кропи́т и́х ка́ждаго свято́ю водо́ю.
А пе́вчие, до́ндеже прикла́дываются лю́дие, пою́т: М но́гая ле́та.
По пропе́тии же многоле́тия, начина́ют часы́.
На литурги́и, проки́мен освяще́нию, и хра́му. Апо́стол к евре́ем, зача́ло 308, и хра́му. Ева́нглие от Иоа́нна, за ⷱ҇ 37 от полу́, и хра́му.
Источник: Тексты приводятся по изданию: Тре́бник. В дву́х частя́х. — Москва́. Синода́льная типогра́фия. 1906.
Поделиться ссылкой на выделенное
Нажмите правой клавишей мыши и выберите «Копировать ссылку»