чтение апостола на завтра на старославянском языке
Прокимны, Апостолы и аллилуарии общие святым
СЛУЖБА ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЕ
Прокjменъ, глaсъ G, пёснь бцdы: Вели1читъ дш7A моS гDа, / и3 возрaдовасz д¦ъ м0й њ бз7э сп7сэ моeмъ. Стjхъ: Ћкw призрЁ на смирeніе рабы2 своеS, сe бо t нhнэ ўблажaтъ мS вси2 р0ди.
Прокимен, глас 3, песнь Богородицы: Величает душа Моя Господа, / и возрадовался дух Мой о Боге, Спасителе Моём. Стих: Что призрел Он на смирение рабы Своей; ибо вот, отныне будут называть Меня блаженной все роды. Лк 1:46–48
Другjй прокjменъ, глaсъ ѕ7: ПомzнY и4мz твоE / во всsкомъ р0дэ и3 р0дэ. Стjхъ: Слhши дщи2 и3 ви1ждь, и3 приклони2 ќхо твоE.
Или прокимен, глас 6: Памятным сделаю имя Твоё / во всяком роде и роде. Стих: Услышь, Дочь, и посмотри, и склони ухо Твоё. Пс 44:18А, 11А
Ґпcлъ къ філіпписjємъ, зачaло ©м. Другjй ко є3врeємъ, зачaло ™к.
Зачало 240, или зачало 320.
Ґллилyіа, глaсъ >: Слhши дщи2 и3 ви1ждь, и3 приклони2 ќхо твоE. Стjхъ: ЛицY твоемY пом0лzтсz богaтіи лю1дстіи.
Аллилуия, глас 8: Услышь, Дочь, и посмотри, и склони ухо Твоё. Стих: Лицо Твоё будут умолять богатые из народа. Пс 44:11А, 13Б
СЛУЖБА НЕБЕСНЫМ СИЛАМ БЕСПЛОТНЫМ
Прокjменъ, глaсъ д7: Творsй ѓгGлы своS д¦и, / и3 слуги2 своS плaмень џгненный. Стjхъ: Благослови2 душE моS гDа, гDи б9е м0й возвели1чилсz є3си2 ѕэлw2.
Ґпcлъ ко є3врeємъ, зачaло ™є.
Ґллилyіа, глaсъ є7: Хвали1те гDа вси2 ѓгGли є3гw2, хвали1те є3го2 всS си1лы є3гw2. Стjхъ: Ћкw т0й речE, и3 бhша: т0й повелЁ, и3 создaшасz.
СЛУЖБА ПРОРОКАМ
Прокjменъ, глaсъ д7: Ты2 їерeй во вёкъ / по чи1ну мелхіседeкову. Стjхъ: РечE гDь гDви моемY: сэди2 њдеснyю менE, д0ндеже положY враги2 твоS подн0жіе н0гъ твои1хъ.
Прокимен, глас 4: Ты – священник вовек, / по чину Мелхиседека. Стих: Сказал Господь Господу моему: “Сиди справа от Меня, доколе не положу врагов Твоих подножием ног Твоих”. Пс 109:4Б, 1
Ґпcлъ къ корjнfzнwмъ, зачaло рн7ѕ. Другjй ко є3врeємъ, зачaло тд7i. Трeтій t соб0рнагw послaніz їaкwвлz, зачaло н7з.
Зачало 156, или зачало 314, или зачало 57А.
Ґллилyіа, глaсъ є7: Мwmсeй и3 ґарHнъ во їерeехъ є3гw2, и3 самyилъ въ призывaющихъ и4мz є3гw2. Стjхъ: Свётъ возсіS прaведнику, и3 пр†вымъ с®цемъ весeліе.
Аллилуия, глас 5: Моисей и Аарон среди священников Его, и Самуил – среди призывающих имя Его. Стих: Свет воссиял праведнику и правым сердцем – веселие. Пс 98:6А; 96:11
СЛУЖБА АПОСТОЛАМ
Прокjменъ, глaсъ >: Во всю2 зeмлю и3зhде вэщaніе и4хъ, / и3 въ концы2 вселeнныz глаг0лы и4хъ. Стjхъ: Нб7сA повёдаютъ слaву б9ію, творeніе же рукY є3гw2 возвэщaетъ твeрдь.
Прокимен, глас 8: Во всю землю вышел голос их, / и в концы вселенной речи их. Стих: Небеса проповедуют славу Божию, о творении же рук Его возвещает твердь. Пс 18:5А, 2
Ґпcлъ къ корjнfzнwмъ, зачaло рlа.
Ґллилyіа, глaсъ №: И#сповёдzтъ нб7сA чудесA твоS гDи, и4бо и4стину твою2 въ цRкви с™hхъ. Стjхъ: БGъ прославлsемь въ совётэ с™hхъ.
СЛУЖБА СВЯТИТЕЛЮ
Прокjменъ, глaсъ №: ЎстA моS возглаг0лютъ премyдрость, / и3 поучeніе сeрдца моегw2 рaзумъ. Стjхъ: Ўслhшите сі‰ вси2 kзhцы, внуши1те вси2 живyщіи по вселeннэй.
Прокимен, глас 1: Уста мои изрекут премудрость, / и размышление сердца моего – разум. Стих: Услышьте это, все народы, внемлите все, живущие во вселенной. Пс 48:4, 2
Ґпcлъ ко є3врeємъ, зачaло т>i.
Ґллилyіа, глaсъ в7: ЎстA прaведнагw поучaтсz премyдрости, и3 љзhкъ є3гw2 возглаг0летъ сyдъ. Стjхъ: Зак0нъ бGа є3гw2 въ сeрдцэ є3гw2, и3 не зaпнутсz стwпы2 є3гw2.
Аллилуия, глас 2: Уста праведного изрекут премудрость, и язык его возвестит суд. Стих: Закон Бога его в сердце его, и не преткнутся стопы его. Пс 36:30, 31
СЛУЖБА СВЯТИТЕЛЯМ
Прокjменъ, глaсъ з7: ЧестнA пред8 гDемъ / смeрть прпdбныхъ є3гw2. Стjхъ: Что2 воздaмъ гDви њ всёхъ, ±же воздадe ми;
Ґпcлъ ко є3врeємъ, зачaло тlє.
Ґллилyіа, глaсъ в7: Сщ7eнницы твои2 њблекyтсz въ прaвду, и3 прпdбніи твои2 возрaдуютсz.
Аллилуия, глас 2: Священники Твои облекутся в правду, и святые Твои радостью возрадуются. Пс 131:9
СЛУЖБА ПРЕПОДОБНЫМ И ХРИСТА РАДИ ЮРОДИВЫМ
Прокjменъ, глaсъ з7: ЧестнA пред8 гDемъ / смeрть прпdбныхъ є3гw2. Стjхъ: Что2 воздaмъ гDви њ всёхъ, ±же воздадe ми;
Ґпcлъ къ галaтwмъ, зачaло сGi.
Ґллилyіа, глaсъ ѕ7: Блажeнъ мyжъ, боsйсz гDа, въ зaповэдехъ є3гw2 восх0щетъ ѕэлw2. Стjхъ: Си1льно на земли2 бyдетъ сёмz є3гw2.
СЛУЖБА МУЧЕНИКУ
Прокjменъ, глaсъ з7: Возвесели1тсz прaведникъ њ гDэ, / и3 ўповaетъ на него2. Стjхъ: Ўслhши б9е глaсъ м0й, внегдA моли1ти ми сz къ тебЁ.
Прокимен, глас 7: Возвеселится праведник о Господе, / и уповает на Него. Стих: Услышь, Боже, голос мой, когда я молюсь к Тебе. Пс 63:11А, 2А
Ґпcлъ къ тімоfeю, зачaло с§в.
Ґллилyіа, глaсъ д7: Прaведникъ ћкw фjніxъ процвэтeтъ, ћкw кeдръ, и4же въ лівaнэ, ўмн0житсz. Стjхъ: Насаждeни въ домY гDни, во дв0рэхъ бGа нaшегw процвэтyтъ.
Аллилуия, глас 4: Праведник как пальма расцветёт, как кедр, что на Ливане, приумножится. Стих: Насаждённые в доме Господнем во дворах Бога нашего расцветут. Пс 91:13, 14
СЛУЖБА МУЧЕНИКАМ
Прокjменъ, глaсъ д7: С™ы6мъ, и5же сyть на земли2 є3гw2, / ўдиви2 гDь всS хотBніz своS въ ни1хъ. Стjхъ: Предзрёхъ гDа предо мн0ю вhну, ћкw њдеснyю менE є4сть, да не подви1жусz.
Прокимен, глас 4: Святым, которые на земле Его, / дивно явил Господь все желания Свои среди них. Стих: Видел я Господа пред собою всегда, ибо Он – справа от меня, чтобы я не поколебался. Пс 15:3, 8
Ґпcлъ къ ри1млzнwмъ, зачaло §f: и3ли2 ко є3врeємъ, зачaло ™л.
Зачало 99, или зачало 330, или зачало 167Б.
Ґллилyіа, глaсъ д7: Воззвaша прaведніи, и3 гDь ўслhша и5хъ, и3 t всёхъ скорбeй и4хъ и3збaви и5хъ. Стjхъ: Мн0ги скHрби прaвєднымъ, и3 t всёхъ и4хъ и3збaвитъ | гDь.
Аллилуия, глас 4: Воззвали праведные – и Господь услышал их, и от всех скорбей их избавил их. Стих: Много скорбей у праведных – и от всех их избавит их Господь. Пс 33:18, 20
СЛУЖБА СВЯЩЕННОМУЧЕНИКУ
Прокjменъ, глaсъ з7: Восхвaлzтсz прпdбніи во слaвэ, / и3 возрaдуютсz на л0жахъ свои1хъ. Стjхъ: Восп0йте гDви пёснь н0ву, хвалeніе є3гw2 въ цRкви прпdбныхъ.
Прокимен, глас 7: Восхвалятся святые во славе / и возрадуются на ложах своих. Стих: Воспойте Господу песнь новую, хвала Ему в собрании святых. Пс 149:5, 1
Ґпcлъ ко є3врeємъ, зачaло тlд.
Ґллилyіа, глaсъ в7: Сщ7eнницы твои2 њблекyтсz въ прaвду, и3 прпdбніи твои2 возрaдуютсz.
Аллилуия, глас 2: Священники Твои облекутся в правду, и святые Твои радостью возрадуются. Пс 131:9
СЛУЖБА СВЯЩЕННОМУЧЕНИКАМ
Прокjменъ, глaсъ з7: ЧестнA пред8 гDемъ / смeрть прпdбныхъ є3гw2. Стjхъ: Что2 воздaмъ гDви њ всёхъ, ±же воздадe ми;
Ґпcлъ ко є3врeємъ, зачaло тlи t полY: и3ли2 къ філіпписjємъ, зачaло см7ѕ.
Зачало 318Б, или зачало 334, или зачало 246.
Ґллилyіа, глaсъ в7: Сщ7eнницы твои2 њблекyтсz въ прaвду, и3 прпdбніи твои2 возрaдуютсz.
Аллилуия, глас 2: Священники Твои облекутся в правду, и святые Твои радостью возрадуются. Пс 131:9
СЛУЖБА ПРЕПОДОБНОМУЧЕНИКАМ
Прокjменъ, глaсъ з7: Восхвaлzтсz прпdбніи во слaвэ, / и3 возрaдуютсz на л0жахъ свои1хъ. Стjхъ: Восп0йте гDви: пёснь н0ву, хвалeніе є3гw2 въ цRкви прпdбныхъ.
Прокимен, глас 7: Восхвалятся святые во славе / и возрадуются на ложах своих. Стих: Воспойте Господу песнь новую, хвала Ему в собрании святых. Пс 149:5, 1
Ґпcлъ преподобном§нка є3ди1нагw, къ тімоfeю, зачaло с§а. Преподобном§нкwмъ ґпcлъ къ ри1млzнwмъ, зачaло §f.
Преподобномученику зачало 291. Преподобномученикам зачало 99.
Ґллилyіа, глaсъ ѕ7: Блажeнъ мyжъ боsйсz гDа, въ зaповэдехъ є3гw2 восх0щетъ ѕэлw2. Стjхъ: Си1льно на земли2 бyдетъ сёмz є3гw2.
СЛУЖБА МУЧЕНИЦАМ
Прокjменъ, глaсъ д7: Ди1венъ бGъ во с™hхъ свои1хъ, / бGъ ї>левъ. Стjхъ: Въ цRквахъ бlгослови1те бGа, гDа t и3стHчникъ ї>левыхъ.
Прокимен, глас 4: Дивен Бог во святых Своих; / Бог Израилев. Стих: В собраниях благословляйте Бога, Господа, от источников Израиля. Пс 67:36А, 27
Ґпcлъ къ корjнfzнwмъ, зачaло рп7а. Другjй къ галaтwмъ, зачaло ©и.
Зачало 181, или зачало 208А.
Ґллилyіа, глaсъ №: ТерпS потерпёхъ гDа, и3 внsтъ ми2 и3 ўслhша моли1тву мою2.
Аллилуия, глас 1: С терпением уповал я на Господа, и Он внял мне, и услышал молитву мою. Пс 39:2
СЛУЖБА ПРЕПОДОБНЫМ ЖЕНАМ
Прокjменъ, и3 ґллилyіа, пи1санъ мyченицамъ.
Прокимен и Аллилуия как мученицам.
Ґпcлъ къ галaтwмъ, зачaло ©и.
СЛУЖБА ИСПОВЕДНИКАМ
Прокjменъ, и3 ґллилyіа, пи1санъ преподобномyченикwмъ.
Прокимен и Аллилуия как преподобномученикам.
Ґпcлъ ко є3фесeємъ, зачaло сlг.
Зачало 233, или зачало 318Б, или зачало 291.
СЛУЖБА БЕССРЕБРЕННИКАМ
Прокjменъ, пи1санъ м§нкwмъ.
Прокимен как мученикам.
Ґпcлъ къ корjнfzнwмъ, зачaло рн7г.
Ґллилyіа, глaсъ в7: СE что2 добро2, и3ли2 что2 красно2 но є4же жи1ти брaтіи вкyпэ;
Аллилуия, глас 2: Вот, что так прекрасно или что так приятно – как только жить братьям вместе. Пс 132:1
СЛУЖБА ЗА УПОКОЙ
Прокjменъ, глaсъ ѕ7: Дyшы и4хъ / во благи1хъ водворsтсz. Стjхъ: Къ тебЁ гDи воздвиг0хъ дyшу мою2, б9е м0й, на тS ўповaхъ, да не постыжyсz во вёкъ.
Прокимен, глас 6: Души их / среди благ водворятся. Стих: К Тебе, Господи, возвысил я душу мою, Боже мой, на Тебя уповаю, – да не постыжусь вовек. Ср. Пс 24:13А, 1–2А
Въ понедёльникъ ґпcлъ къ ри1млzнwмъ, зачaло рGi.
Во вт0рникъ ґпcлъ къ корjнfzнwмъ, зачaло р…в.
Въ срeду ґпcлъ къ корjнfzнwмъ, зачaло рo7и.
Въ четверт0къ ґпcлъ къ корjнfzнwмъ, зачaло Rx.
Въ пzт0къ ґпcлъ къ корjнfzнwмъ, зачaло р…г.
Въ суббHту ґпcлъ къ солyнzнwмъ, зачaло ©o.
Понедельник зачало 113.
Вторник зачало 162.
Среда зачало 178.
Четверг зачало 160.
Пятница зачало 163.
Суббота зачало 270.
Ґллилyіа, глaсъ >: Блажeни ±же и3збрaлъ и3 пріsлъ є3си2 гDи. Стjхъ: И# пaмzть и4хъ въ р0дъ и3 р0дъ.
Аллилуия глас 8: Блажен, кого избрал и приблизил Ты, Господи. Стих: И память их в род и род. Ср. Пс 64:5 ; 44:18А
Чaсъ пeрвый
П ріиди1те, поклони1мсz цReви нaшему бGу.
П ріиди1те, поклони1мсz и3 припадeмъ хrтY, цReви нaшему бGу.
П ріиди1те, поклони1мсz и3 припадeмъ самомY хrтY, цReви и3 бGу нaшему.
Pал0мъ є7.
Г лаг0лы мо‰ внуши2 гDи, разумёй звaніе моE. вонми2 глaсу молeніz моегw2, цRю2 м0й и3 б9е м0й, ћкw къ тебЁ помолю1сz гDи. заyтра ўслhши глaсъ м0й, заyтра предстaну ти2, и3 ќзриши мS. ћкw бGъ не хотsй беззак0ніz, ты2 є3си2: не присели1тсz къ тебЁ лукaвнуzй, нижE пребyдутъ беззакHнницы пред8 nчи1ма твои1ма. возненави1дэлъ є3си2 вс‰ дёлающыz беззак0ніе, погуби1ши вс‰ глаг0лющыz лжY: мyжа кровeй и3 льсти1ва гнушaетсz гDь. ѓзъ же мн0жествомъ млcти твоеS, вни1ду въ д0мъ тв0й, поклоню1сz ко хрaму с™0му твоемY въ стрaсэ твоeмъ. гDи, настaви мS прaвдою твоeю, вр†гъ мои1хъ рaди и3спрaви пред8 тоб0ю пyть м0й. ћкw нёсть во ўстёхъ и4хъ и4стины, сeрдце и4хъ сyетно, гр0бъ tвeрстъ гортaнь и4хъ, љзhки свои1ми льщaху. суди2 и5мъ б9е, да tпадyтъ t мhслей свои1хъ: по мн0жеству нечeстіz и4хъ и3зри1ни |, ћкw преwгорчи1ша тS, гDи. и3 да возвеселsтсz вси2 ўповaющіи на тS, во вёкъ возрaдуютсz, и3 всели1шисz въ ни1хъ: и3 похвaлzтсz њ тебЁ лю1бzщіи и4мz твоE. ћкw ты2 бlгослови1ши прaведника гDи, ћкw nрyжіемъ бlговолeніz вэнчaлъ є3си2 нaсъ.
Pал0мъ п7f.
Г Dи, прибёжище бhлъ є3си2 нaмъ въ р0дъ и3 р0дъ. прeжде дaже горaмъ не бhти, и3 создaтисz земли2 и3 вселeннэй, и3 t вёка и3 до вёка ты2 є3си2. не tврати2 человёка во смирeніе, и3 рeклъ є3си2: њбрати1тесz сhнове человёчестіи. ћкw тhсzща лётъ пред8 nчи1ма твои1ма гDи, ћкw дeнь вчерaшній, и4же мимои1де, и3 стрaжа нощнaz. ўничижeніz и4хъ лBта бyдутъ: ќтрw ћкw травA мимои1детъ. Ќтрw процвэтeтъ и3 прeйдетъ, на вeчеръ tпадeтъ, њжестёетъ и3 и4зсхнетъ. ћкw и3счез0хомъ гнёвомъ твои1мъ, и3 ћростію твоeю смути1хомсz. положи1лъ є3си2 беззакHніz н†ша пред8 тоб0ю: вёкъ нaшъ въ просвэщeніе лицA твоегw2. ћкw вси2 днjе нaши њскудёша, и3 гнёвомъ твои1мъ и3счез0хомъ. лBта н†ша ћкw паучи1на поучaхусz: днjе лётъ нaшихъ, въ ни1хже сeдмьдесzтъ лётъ, ѓще же въ си1лахъ, џсмьдесzтъ лётъ, и3 мн0жае и4хъ трyдъ и3 болёзнь: ћкw пріи1де кр0тость на ны2, и3 накaжемсz. кто2 вёсть держaву гнёва твоегw2, и3 t стрaха твоегw2 ћрость твою2 и3счести2; десни1цу твою2 тaкw скажи1 ми, и3 њков†нныz сeрдцемъ въ мyдрости. њбрати1сz гDи, док0лэ; и3 ўмолeнъ бyди на рабы6 тво‰. и3сп0лнихомсz заyтра млcти твоеS гDи, и3 возрaдовахомсz, и3 возвесели1хомсz. во вс‰ дни6 нaшz возвесели1хомсz, за дни6 въ нsже смири1лъ ны2 є3си2, лBта въ нsже ви1дэхомъ ѕл†z. и3 при1зри на рабы6 тво‰, и3 на дэлA тво‰, и3 настaви сhны и4хъ. и3 бyди свётлость гDа бGа нaшегw на нaсъ, и3 дэлA рyкъ нaшихъ и3спрaви на нaсъ, и3 дёло рyкъ нaшихъ и3спрaви.
Pал0мъ R.
М лcть и3 сyдъ воспою2 тебЁ, гDи: пою2 и3 разумёю въ пути2 непор0чнэ, когдA пріи1деши ко мнЁ; прехождaхъ въ неѕл0біи сeрдца моегw2, посредЁ д0му моегw2. не предлагaхъ пред8 nчи1ма мои1ма вeщь законопрестyпную, творsщыz преступлeніе возненави1дэхъ. не прильпE мнЁ сeрдце стропти1во, ўклонsющагwсz t менE лукaвагw не познaхъ: њклеветaющагw тaй и4скреннzго своего2, сего2 и3згонsхъ: г0рдымъ џкомъ и3 несhтымъ сeрдцемъ, съ си1мъ не kдsхъ. џчи мои2 на вBрныz земли2, посаждaти | со мн0ю: ходsй по пути2 непор0чну, сeй ми2 служaше. не живsше посредЁ д0му моегw2 творsй гордhню: глаг0лzй непрaвєднаz, не и3справлsше пред8 nчи1ма мои1ма. во ќтріz и3збивaхъ вс‰ грBшныz земли2, є4же потреби1ти t грaда гDнz вс‰ дёлающыz беззак0ніе.
Слaва, и3 нhнэ: Ґ ллилyіа, ґллилyіа, ґллилyіа, слaва тебЁ б9е. три1жды. Покл0ны G.
Г Dи поми1луй, три1жды.
И# ѓще ќбw БGъ гDь поeтсz, глаг0лемъ: Слaва, тропaрь днE. И# нhнэ: Чт0 тz наречeмъ:
Ѓще же ґллилyіа, глаг0лемъ тропaрь, во глaсъ ѕ7:
З аyтра ўслhши глaсъ м0й, / цRю2 м0й и3 б9е м0й.
Стjхъ №: Глаг0лы мо‰ внуши2 гDи, разумёй звaніе моE.
Стjхъ в7: Ћкw къ тебЁ помолю1сz, гDи.
Слaва, и3 нhнэ, бGор0диченъ:
Ч т0 тz наречeмъ, q бlгодaтнаz; / нб7о, ћкw возсіsла є3си2 сlнце прaвды: / рaй, ћкw прозzблA є3си2 цвётъ нетлёніz: / дв7у, ћкw пребылA є3си2 нетлённа: / чи1стую м™рь, ћкw и3мёла є3си2 на с™hхъ твои1хъ њб8sтіzхъ сн7а, всёхъ бGа. / того2 моли2 сп7сти1сz душaмъ нaшымъ.
С тwпы2 мо‰ напрaви по словеси2 твоемY: / и3 да не њбладaетъ мн0ю всsкое беззак0ніе. / и3збaви мS t клеветы2 человёческіz, / и3 сохраню2 зaпwвэди тво‰. / лицE твоE просвэти2 на рабA твоего2, / и3 научи1 мz њправдaніємъ твои6мъ.
Д а и3сп0лнzтсz ўстA мо‰ хвалeніz твоегw2 гDи, / ћкw да воспою2 слaву твою2, / вeсь дeнь великолёпіе твоE.
Сjи стіхи2 въ четыредесsтницэ кaкw пою1тсz, пи1сано є4сть въ тріHди.
Трис™0е. По Џ §е нaшъ: Сщ7eнникъ: Ћкw твоE є4сть цrтво: И# мы2: Ґми1нь.
Ѓще нёсть четыредесsтница, глаг0лемъ кондaкъ с™aгw, и3ли2 прилучи1вшагwсz прaздника. Ѓще же є4сть четыредесsтница: и3ли2 кондакA нёсть:
Въ понедёльникъ ќбw и3 во вт0рникъ, и3 въ четверт0къ
глаг0ли настоsщій бGор0диченъ:
П реслaвную б9ію м™рь, и3 с™hхъ ѓгGлъ с™ёйшую, / нем0лчнw воспоeмъ сeрдцемъ и3 ўсты2, / бцdу сію2 и3сповёдающе, / ћкw вои1стинну р0ждшую бGа воплощeнна, / и3 молsщуюсz непрестaннw њ душaхъ нaшихъ.
Въ срeду же и3 пzт0къ глаг0ли сіE:
С к0рw предвари2, прeжде дaже не пораб0тимсz врагHмъ / хyлzщымъ тS и3 претsщымъ нaмъ, хrтE б9е нaшъ: / погуби2 кrт0мъ твои1мъ борю1щыz нaсъ, / да ўразумёютъ, кaкw м0жетъ правослaвныхъ вёра / мlтвами бцdы, є3ди1не чlвэколю1бче.
Въ суббHту сeй:
Ћ кw начaтки є3стествA, насади1телю твaри, / вселeннаz прин0ситъ ти2 гDи, бGонHсныz мyченики: / тёхъ моли1твами въ ми1рэ глуб0цэ / цRковь твою2, жи1тельство твоE / бцdею соблюди2, многомлcтиве.
Въ недёлю же глаг0лемъ v3пакои2 прилучи1вшагwсz глaса.
И$ же на всsкое врeмz, и3 на всsкій чaсъ, на нб7си2 и3 на земли2 покланsемый и3 слaвимый, хrтE б9е, долготерпэли1ве, многомлcтиве, многобlгоутр0бне, и4же прaвєдныz любsй, и3 грBшныz ми1луzй, и4же вс‰ зовhй ко сп7сeнію њбэщ†ніz рaди бyдущихъ бл†гъ. сaмъ гDи, пріими2 и3 нaшz въ чaсъ сeй мlтвы, и3 и3спрaви жив0тъ нaшъ къ зaповэдемъ твои6мъ: дyшы нaшz њсвzти2, тэлесA њчи1сти, помышлє1ніz и3спрaви, мы6сли њчи1сти, и3 и3збaви нaсъ t всsкіz ск0рби, ѕHлъ и3 болёзней: њгради2 нaсъ с™hми твои1ми ѓгGлы, да њполчeніемъ и4хъ соблюдaеми и3 наставлsеми, дости1гнемъ въ соединeніе вёры, и3 въ рaзумъ непристyпныz твоеS слaвы: ћкw бlгословeнъ є3си2 во вёки вэкHвъ, ґми1нь.
Г Dи поми1луй, три1жды. Слaва, и3 нhнэ:
ЧC тнёйшую херув‡мъ, / и3 слaвнэйшую без8 сравнeніz сераф‡мъ, / без8 и3стлёніz бGа сл0ва р0ждшую, / сyщую бцdу тS величaемъ.
И$ менемъ гDнимъ бlгослови2, џтче.
Сщ7eнникъ возглaсъ: Б9е, ўщeдри ны2:
И# мы2 глаг0лемъ: Ґми1нь.
И# ѓще є4сть ґллилyіа, твори1мъ покл0ны три2 вели6кіz, глаг0люще мlтву сію2 тaйнw с™aгw є3фрeма, раздэлsюще ю5 въ три2 ч†сти:
Г Dи и3 вLко животA моегw2, дyхъ прaздности, ўнhніz, любоначaліz и3 праздносл0віz не дaждь ми2. Покл0нъ.
Д yхъ же цэломyдріz, смиреномyдріz, терпёніz и3 любвE, дaруй ми2 рабY твоемY. Покл0нъ.
Е$ й гDи цRю2, дaруй ми2 зрёти мо‰ прегрэшє1ніz, и3 не њсуждaти брaта моегw2: ћкw бlгословeнъ є3си2 во вёки вэкHвъ. Покл0нъ.
Тaже мaлыхъ в7i, глаг0люще на кjйждо покл0нъ: Б9е, њчи1сти мS грёшнаго.
И# пaки послэди2 мlтву всю2: ГDи и3 вLко животA моегw2: и3 покл0нъ є3ди1нъ вели1кій. Бывaютъ вкyпэ, ѕ7i.
Тaже, С ™hй б9е, с™hй крёпкій, с™hй безсмeртный, поми1луй нaсъ. Три1жды.
С лaва nц7Y и3 сн7у и3 с™0му д¦у, и3 нhнэ и3 при1снw и3 во вёки вэкHвъ. ґми1нь.
П рес™az трbце, поми1луй нaсъ: гDи, њчи1сти грэхи2 нaшz: вLко, прости2 беззакHніz н†ша: с™hй, посэти2 и3 и3сцэли2 нeмwщи нaшz, и4мене твоегw2 рaди.
Г Dи поми1луй, три1жды. Слaва, и3 нhнэ:
Џ §е нaшъ, и4же є3си2 на нб7сёхъ, да свzти1тсz и4мz твоE, да пріи1детъ цrтвіе твоE: да бyдетъ в0лz твоS, ћкw на нб7си2 и3 на земли2. хлёбъ нaшъ насyщный дaждь нaмъ днeсь, и3 њстaви нaмъ д0лги нaшz, ћкоже и3 мы2 њставлsемъ должникHмъ нaшымъ: и3 не введи2 нaсъ во и3скушeніе, но и3збaви нaсъ t лукaвагw.
Сщ7eнникъ: Ћкw твоE є4сть цrтво:
И# мы2: Ґми1нь. Г Dи поми1луй, в7i.
И# сщ7eнникъ глаг0летъ настоsщую мlтву:
Х rтE свёте и4стинный, просвэщazй и3 њсвzщazй всsкаго человёка грzдyщаго въ мjръ, да знaменаетсz на нaсъ свётъ лицA твоегw2, да въ нeмъ ќзримъ свётъ непристyпный: и3 и3спрaви стwпы2 нaшz къ дёланію зaповэдей твои1хъ, мlтвами пречcтыz твоеS м™ре, и3 всёхъ твои1хъ с™hхъ, ґми1нь.
Ли1къ: Взбрaнной воев0дэ побэди1тєльнаz, / ћкw и3збaвльшесz t ѕлhхъ, / бlгодaрствєннаz восписyемъ ти2 раби2 твои2, бцdе: / но ћкw и3мyщаz держaву непобэди1мую, / t всsкихъ нaсъ бёдъ свободи2, да зовeмъ ти2: / рaдуйсz, невёсто неневёстнаz.
Їерeй: Слaва тебЁ, хrтE б9е, ўповaніе нaше, слaва тебЁ.
Ли1къ: С лaва, и3 нhнэ: Г Dи поми1луй, три1жды. Б lгослови2.
(л. сн҃ѕ) Прокі́мени, а҆ллилꙋїа́рє, и҆ прича́стни дневні́и.
Въ понедѣ́льникъ, прокі́менъ, гла́съ д҃: Творѧ́й а҆́гг҃лы своѧ̀ дх҃и, и҆ слꙋги̑ своѧ̀ пла́мень ѻ҆́гненный. Сті́хъ: Благословѝ дꙋшѐ моѧ̀ гдⷭ҇а, гдⷭ҇и бж҃е мо́й, возвели́чилсѧ є҆сѝ ѕѣлѡ̀. А҆ллилꙋ́їа, гла́съ є҃: Хвали́те гдⷭ҇а всѝ а҆́гг҃ли є҆гѡ̀, хвали́те є҆го̀ всѧ̑ си̑лы є҆гѡ̀. Сті́хъ: Ꙗ҆́кѡ то́й речѐ, и҆ бы́ша: то́й повелѣ̀, и҆ созда́шасѧ. Прича́стный: Творѧ́й а҆́гг҃лы своѧ̀ дх҃и, и҆ слꙋги̑ своѧ̀ пла́мень ѻ҆́гненный.
Во вто́рникъ, прокі́менъ, гла́съ з҃: Возвесели́тсѧ првⷣникъ ѡ҆ гдⷭ҇ѣ, и҆ ᲂу҆пова́етъ на него̀. Сті́хъ: Оу҆слы́ши бж҃е гла́съ мо́й, внегда̀ моли́ти ми сѧ къ тебѣ̀. А҆ллилꙋ́їа, гла́съ д҃: Првⷣникъ ꙗ҆́кѡ фі́нїѯъ процвѣте́тъ, ꙗ҆́кѡ ке́дръ, и҆́же въ лїва́нѣ, ᲂу҆мно́житсѧ. Сті́хъ: Насажде́ни въ домꙋ̀ гдⷭ҇ни, во дво́рѣхъ бг҃а на́шегѡ процвѣтꙋ́тъ. Прича́стный: Въ па́мѧть вѣ́чнꙋю:
Въ сре́дꙋ, прокі́менъ, гла́съ г҃. Пѣ́снь бцⷣы: Вели́читъ дш҃а̀ моѧ̀ гдⷭ҇а, и҆ возра́довасѧ дх҃ъ мо́й ѡ҆ бз҃ѣ сп҃сѣ мое́мъ. Сті́хъ: Ꙗ҆́кѡ призрѣ̀ на смире́нїе рабы̀ своеѧ̀, се́ бо ѿ ны́нѣ ᲂу҆бл҃жа́тъ мѧ̀ всѝ ро́ди. А҆ллилꙋ́їа, гла́съ и҃: Слы́ши дщѝ и҆ ви́ждь, и҆ приклонѝ ᲂу҆́хо твоѐ. Сті́хъ: Лицꙋ̀ твоемꙋ̀ помо́лѧтсѧ бога́тїи лю́дстїи. Прича́стный: Ча́шꙋ спасе́нїѧ прїимꙋ̀ и҆ и҆́мѧ гдⷭ҇не призовꙋ̀.
Въ четверто́къ, прокі́менъ, гла́съ и҃: Во всю̀ зе́млю и҆зы́де вѣща́нїе и҆́хъ, и҆ въ концы̀ вселе́нныѧ глаго́лы и҆́хъ. Сті́хъ: Нб҃са̀ повѣ́даютъ сла́вꙋ бж҃їю: творе́нїе же рꙋкꙋ̀ є҆гѡ̀ возвѣща́етъ тве́рдь. А҆ллилꙋ́їа, гла́съ а҃: И҆сповѣ́дѧтъ нб҃са̀ чꙋдеса̀ твоѧ̀ гдⷭ҇и, и҆́бо и҆́стинꙋ твою̀ въ цр҃кви ст҃ы́хъ. Сті́хъ: Бг҃ъ (л. сн҃ѕ ѡ҆б.) прославлѧ́емь въ совѣ́тѣ ст҃ы́хъ. Прича́стный: Во всю̀ зе́млю и҆зы́де вѣща́нїе и҆́хъ, и҆ въ концы̀ вселе́нныѧ глаго́лы и҆́хъ.
Въ пѧто́къ, прокі́менъ, гла́съ з҃: Возноси́те гдⷭ҇а бг҃а на́шего, и҆ покланѧ́йтесѧ подно́жїю нѡ́гꙋ є҆гѡ̀, ꙗ҆́кѡ ст҃о є҆́сть. Сті́хъ: Гдⷭ҇ь воцр҃и́сѧ, да гнѣ́ваютсѧ лю́дїе. А҆ллилꙋ́їа, гла́съ а҃: Помѧнѝ со́нмъ тво́й, є҆го́же стѧжа́лъ є҆сѝ и҆спе́рва. Сті́хъ: Бг҃ъ же цр҃ь на́шъ пре́жде вѣ́ка, содѣ́ла спасе́нїе посредѣ̀ землѝ. Прича́стный: Спасе́нїе содѣ́лалъ є҆сѝ посредѣ̀ землѝ бж҃е.
Въ сꙋббѡ́тꙋ, прокі́менъ, гла́съ и҃: Весели́тесѧ ѡ҆ гдⷭ҇ѣ, и҆ ра́дꙋйтесѧ првⷣнїи. Сті́хъ: Бл҃же́ни и҆́хже ѡ҆ста́вишасѧ беззакѡ́нїѧ, и҆ и҆́хже прикры́шасѧ грѣсѝ. И҆ ᲂу҆ме́ршымъ, гла́съ ѕ҃: Дꙋ́ши и҆́хъ во бл҃ги́хъ водворѧ́тсѧ. А҆ллилꙋ́їа, гла́съ д҃: Воззва́ша пра́веднїи, и҆ гдⷭ҇ь ᲂу҆слы́ша и҆̀хъ, и҆ ѿ всѣ́хъ скорбе́й и҆́хъ и҆зба́ви и҆̀хъ. Сті́хъ: Мнѡ́ги скѡ́рби пра́вєднымъ, и҆ ѿ всѣ́хъ и҆́хъ и҆зба́витъ ѧ҆̀ гдⷭ҇ь. Сті́хъ: Бл҃же́ни ꙗ҆̀же и҆збра́лъ, и҆ прїѧ́лъ є҆сѝ гдⷭ҇и, и҆ па́мѧть и҆́хъ въ ро́дъ и҆ ро́дъ. Прича́стный: Ра́дꙋйтесѧ првⷣнїи ѡ҆ гдⷭ҇ѣ: Дрꙋгі́й: Бл҃же́ни ꙗ҆̀же и҆збра́лъ и҆ прїѧ́лъ є҆сѝ гдⷭ҇и, и҆ па́мѧть и҆́хъ въ ро́дъ и҆ ро́дъ.
Источник: Апостол : богослужебный (церковнославянский шрифт) / Москва : Издательство Московской Патриархии. – 2001. – 528 с. ISBN 5-7902-0123-7
Чтецу Богослужебной книги Апостол
Данная брошюра предназначена для тех христиан, которые хотят самостоятельно разобраться с порядком чтения книги Апостол за богослужением в церкви, а также для всех желающих расширить свой кругозор.
Во время службы в церкви читаются богослужебные книги «АПОСТОЛ» и «ЕВАНГЕЛИЕ». Чтение этих книг Нового Завета — великий момент богослужения. Сначала вещается слово апостолов. Нужно собрать все духовные силы, чтобы не на камень пало слово Божие, чтобы не засорила и не заглушила его сорная трава.
Порядок чтения «АПОСТОЛА» и «ЕВАНГЕЛИЯ» — следующий:
Во время пения «Трисвятаго», или стихов поемых вместо него, чтец благословляется у иерея1, и исходит с книгою «АПОСТОЛ» на средину церкви, в среду народа, как бы к народам всего мира, сеять Слово Христа в сердца людей.
Иерей возглашает: «Вонмем, мир всем»2.
Чтец, стоя лицом к востоку, от лица всех молящихся, отвечает: «И духови твоему» (чтец и весь народ кланяются в пояс без крестного знамения) — ответное пожелание священнослужителю, преподающему благодатный мир, того же мира от Господа.
Иерей: «Премудрость, вонмем3».
Чтец: «Прокимен4, псалом Давидов5…», и сказывает прокимен и стих его. И паки повторяет самый прокимен.
Лик6 между тем трижды отпевает прокимен тот. Но кроме великих праздников, в седмичные и в воскресные дни, почти всегда читают по два, а иногда и по три зачала, поэтому тогда поются два прокимна, но три прокимна не бывают никогда, хотя бы и три зачала было.
Два же прокимна поются так: первый прокимен берётся от первого зачала апостола. Прежде читается прокимен дню, потом стих его, потом прокимен святому. Например, в воскресный день прежде читается воскресный, потом стих его, потом прокимен святому. Если святой в святцах в этот день не указан, тогда святому не читаем, чтем Богородице, аще настоятель изволит. Паче же если храм Богородицы, тогда чтем неотложно, если святаго нет. По прочтении прокимна чтецом, лик поёт его. По прочтении стиха прокимна чтецом, лик поёт первый прокимен. По прочтении второго прокимна чтецом, лик поёт второй прокимен. Стих же второго прокимна, а если будет три зачала, то и третий прокимен с его стихом, оставляются. Но из трёх оставляется прокимен от того апостола, который читается в середине, под главу первого (как читается второе зачало под главу перваго описано ниже).
По прокимнах иерей возглашает: «Премудрость».
Чтец сказывает надписание послания апостола, например: «К Коринфяном послания святаго апостола Павла чтение» или «Деяний святых апостол чтение» и т.п.
Посём иерей: «Вонмем7».
Чтец же чтёт послание апостола, те зачала, которые предписаны в этот день. Если два зачала, то оканчивая первый, чтец возвышает голос с небольшим наконец понижением. Первый и второй зачал начинает со слов надписания наверху или внизу страницы, например: «Братие, святии вси иже верою…» и продолжает читать текст зачала после звёздочки. Заканчивается чтение второго зачала возвышением голоса без понижения.
Перед началом чтения первого зачала, чтец и весь народ в церкви ограждает себя крестным знамением. Перед началом чтения второго зачала ограждать себя крестным знамением устав не повелевает.
Когда же будет три зачала, тогда первому не делается в голосе окончания, и второй начинается не с начального слова надписания «Братие…», но прямо с точки под главу первого, то есть читается как единое целое с первым зачалом.
По окончании чтения Апостола, иерей возглашает: «Вонмем, мир ти».
Чтец: «И духови твоему» (чтец кланяется в пояс).
Иерей: «Премудрость, вонмем».
Чтец: «Псалом Давидов, аллилуйя».
Тогда иерей от царских врат кадит на чтеца и на оба лика и всю церковь8. Лик же по стихам чтеца поёт аллилуйя пятикратно. Первый раз по возгласу чтеца «Псалом Давидов, аллилуйя», второй и третий раз по прочтению чтецом стихов аллилуйных первого апостола, четвёртый по прочтению аллилуйного стиха второго апостола, пятый по возглашении чтецом «Аллилуйя».
Но когда бывает два стиха по аллилуйя второго апостола, то и второй стих его сказывается (два стиха соединяются и произносятся без приостановки в голосе). Если бывают аллилуйя не на Литургии, а на часах (например, когда совершается служба без священника или со священником, но когда нет возможности служить Литургию), тогда вместе с последнею аллилуйя сказываются причастные стихи обоих апостолов (написаны там же, после последнего стиха и обозначены словом «Причастен»).
Если бывает один апостол на Литургии и стихов для пятикратного прочтения не хватает, то к четвёртой аллилуйя чтец повторяет тот стих, который говорил по прокимне или по первой аллилуйя, а в пятый раз возглашает едину аллилуйя.
После этого чтец подаёт книгу Апостол на клирос, и положа три поклона, прощается, поклоняясь (в землю) прежде во алтарь ко иерею, потом (в пояс) на оба лика, и наконец на всю церковь.
Порядок чтения Апостола и Евангелия
В конце книги «Апостол» имеются указатели чтений: «СКАЗАНИЕ ИЗВЕСТНО ИЖЕ ПО ВСЯ ДНИ», «НАЧАЛО СВЯТЫЯ ЧЕТВЕРОДЕСЯТНИЦЫ», «СОБОРНИК, 12 МЕСЯЦЕМ», «ПРОКИМНИ И АПОСТОЛИ И АЛЛИЛУАРИИ НА ВСЯКУ ПОТРЕБУ РАЗЛИЧНИИ», «ПРОКИМНИ И АЛЛИЛУАРИИ ВОСКРЕСНЫ ОСМИ ГЛАСОВ», «ПРОКИМНИ И АЛЛИЛУАРИИ ДНЕВНИИ».
В этом разделе имеется:
Весь текст книг АПОСТОЛ и ЕВАНГЕЛИЕ для удобнейшего чтения в церкви разделён на зачала. Зачало — это пронумерованные фрагменты текстов Евангелия и Апостола, на которые они разделены для пользования при совершении богослужений. Зачало — это не глава, это несколько стихов, но расположены они в определенной последовательности. Используя богослужебный круг чтения Апостола и Евангелия в течение всего года, вы прочтете весь Апостол и все Евангелия. Книга Апостол содержит:
а) Деяния святых апостолов;
б) семь Соборных посланий;
в) четырнадцать Посланий св. апостола Павла.
Итак, рядовых зачал в Деяниях без двух оказывается фактически не 51, а 49, и поэтому следующие рядовые зачала в Послании св. Иакова обозначены цифрами 50 и 51.
Некоторые многоопытные уставщики по — иному объясняют факт наличия двух 50‑х и двух 51‑х зачал. Приведём такое объяснение. «Для начала следует уяснить, что строгого деления на главы/зачала в древних рукописях нет. Послание Иаковле в одних книгах начинается 50‑м зачалом, а в других 51‑м. Например в Чудовской рукописи Нового Завета писанной, по преданию, Алексием, митрополитом Московским, чудотворцем (ум. в 1378 г.) в Послании Иаковли пять 51‑х зачал и два 52‑х.!
Второй немаловажный момент выяснения от чего такая нестыковка в нумерации — это уяснить себе, какие были книги в употреблении Церковью. Первоначально были переведены с греческого Евангелие-апракос9 и Апостол-апракос10. В апракосе текст расположен так, как он читается на церковных службах, начиная от Пасхи. Например в известном Остромировом Евангелии (1057г.) ежедневные чтения даны на период от Пасхи до Пятидесятницы. А на весь оставшийся год только чтения субботние и воскресные. В Апостолах-апракосах после Деяний св. Апостолов всегда шли Послания св. апостола Павла. А Соборные Послания находились в конце книги, также и сейчас они положены в конце годовых чтений после Послания к евреям. Например, такое расположение книг в Новом Завете (Деяния, Послания апостола Павла, Соборные Послания) принято на Западе у католиков и протестантов. На Востоке же при составлении четьего Апостола — Соборные Послания стали размещать после Деяний Апостольских. Вот тут, как я полагаю, и произошла нестыковка в номерах зачал. Деяния делятся на 51 зачало, а Послание Иаковле начинается с 50-го зачала. Деление на такое число, видимо не случайно, как символика Пятидесятницы и сошествия Святаго Духа. Например, диакон Аммоний в 4 веке Деяния разделил на 40 глав. Тоже символическое число!».
В Апостоле встречаются зачала, обозначенные словом «от полу», т.е. от половины. Само зачало в этом случае, имеет на полях два надписания. Например, зачал 280‑й (к Тимофею послание святаго апостола Павла) имеет такое деление. Первая половина читается 2‑го октября, а вторая в неделю 31‑ю.
Текст в богослужебных книгах печатается черным шрифтом, а все указания и объяснения красным шрифтом (киноварью). При каждом зачале стоит звездочка, а внизу указано, когда это зачало читается и какими словами надо начинать чтение этого зачала. Счет зачал начинается с Пасхи, открывающей «новый год» подвижного годового цикла.
Знакомиться с текстом, который будет читаться на службе, необходимо заранее. Следует помнить, что текст читаемый чтецом, понимающим смысл слов, могут понять и слушающие люди. Если же чтец сам не понимает смысла читаемого, то и люди слушающие не имеют шансов понять его, разве что кто-то заранее будет знаком с читаемым зачалом. Поэтому чтецу необходимо накануне службы, ознакомиться с прокимнами и их стихами, с зачалами и аллилуйными стихами на предстоящий день.
А порядок чтения Апостола и Евангелия следующий:
В ВОСКРЕСЕНЬЕ: Всегда прежде читается недельное, потом если есть, то святому, а если два святых, то и обоим, меньшего под главу недельного. А если нет святому, то к недельному прилагается второе Богородице, но во время Триоди11, исключая недели мытаря, блуднаго, второй недели Великого Поста, Богородице не прилагается, разве только когда будет ей нарочитое праздненство, тогда в Триодный период 10 Богородице не отлагается.
В СЕДМИЧНЫЕ ДНИ: Прежде дню, а потом святому, а если два святых, то обоим, меньшему под главу дневного.
В СУББОТУ: Во время Триоди порядок тот же, как и в седмичные дни, но кроме Триоди, дневной уже не предшествует святому, но последует оному, произволяющие же читают и третие зачало за упокой, но по уставу за упокой Апостол и Евангелие читаются только, когда нет святому. Таким же образом заупокойные зачала Апостола и Евангелия читают не только в субботу, но и равно во все седмичные дни.
Иногда бывает недостаток зачал Апостола и Евангелий до недели мытаря и фарисея. В этом случае необходимо отступить вспять и снова начать читать уже прочитанные зачала, по количеству недостающих седмиц, сколько их не хватает до недели мытаря и фарисея. Такое действие называется отступкой.
ПЕНИЕ АНТИФОНОВ12. В великие праздники бывает пение особых праздничных антифонов13 в виде стихов из псалмов, содержащих пророчества или предуказания на данный праздник. В книге Апостол есть указание на пение таких антифонов в следующие праздники:
При этом к первому антифону бывает припев:
«Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас», ко 2‑ому — «Спаси ны, Сыне Божии, рождеися от Девы…» или: «Преобразивыися на горе…» и т. д. «Поющих ти: Аллилуиа, (трижды)». Третьим антифоном являются стихи из псалмов, чередующиеся с пением тропаря праздника.
Приведём конкретный пример действий чтеца при пении особых праздничных антифонов на праздник Богоявление Господа Бога и Спаса нашего Исуса Христа. Текст антифонов этого праздника приведён в книге Апостол в разделе «СОБОРНИК, 12 МЕСЯЦЕМ», месяца января в шестой день.
Во время чтения ектении, чтец берёт книгу Апостол и становится перед иконой Спасителя (справа от Царских Врат). Благословляться перед этим не нужно. По окончании чтения ектении, чтец поворачивается лицом к ведущему клиросу, (назовём его — первый лик) кланяется в пояс и читает текст: «Во исходе Израилеве от Египта дому Ияковля из людий варвар. Молитвами Богородицы Спасе спаси нас». Чтец кланяется первому лику в пояс и поворачивается лицом к иконе Спасителя. Первый лик тем временем отпевает этот стих. По окончании пения этого стиха, чтец поворачивается лицом к другому лику, кланяется в пояс и читает второй стих: «Бысть Иудея святыни Его, Израиль область Его. Молитвами Богородицы Спасе спаси нас». Чтец кланяется второму лику в пояс и поворачивается лицом к иконе Спасителя, второй лик тем временем отпевает этот стих. По окончании пения этого стиха, чтец поворачивается лицом к первому лику, кланяется в пояс и читает третий стих также как предыдущие стихи. По окончании пения этого стиха, чтец поворачивается лицом к другому лику, кланяется в пояс и читает четвёртый стих тем же порядком. По окончании пения этого стиха, чтец поворачивается лицом к первому лику, кланяется в пояс и читает: «Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. Молитвами Богородицы Спасе спаси нас». Чтец кланяется первому лику в пояс и поворачивается лицом к иконе Спасителя. Первый лик тем временем отпевает этот стих. По окончании пения этого стиха, чтец поворачивается лицом ко второму лику, кланяется в пояс и читает: «И ныне, и присно, и во веки веком, аминь. Молитвами Богородицы Спасе спаси нас». Второй лик тем временем отпевает этот стих.
Потом священником читается ектения малая, по окончании которой чтец поворачивается лицом ко второму лику, кланяется в пояс и читает стихи второго антифона, тем же порядком, что и первый антифон. Дойдя до слов «Слава, и ныне», произносит: «Слава Отцу и Сыну и Святому Духу» и останавливается. Лик поёт «Слава…, и ныне…» и торжественный гимн «Единородный Сын Слово Божие…».
Потом священником читается ектения малая, по окончании которой чтец поворачивается лицом к первому лику, кланяется в пояс и читает стихи третьего антифона, тем же порядком.
Чтец: «Исповедайтеся Господеви, яко благ яко в век милость Его. Во Иордане крещающуся Тебе Господи».
Лик же отпевает тропарь полностью: «Во Иордане крещающуся Тебе, Господи, Троическое явися поклонение: Родителев бо глас свидетельствоваше Тебе, возлюбленнаго Тя Сына именуя, и Дух в виде голубине извествоваше словесе утвержение. Явлейся Христе Боже, и мир просвещей, слава Тебе».
По прочтении всех стихов третьего антифона до слов «Вход», все клирошане (первый и второй лик) выходят на центр храма и там поют последний стих. Чтец стоит лицом к иконе Спасителя, а по возвращении клирошан на свои места кладёт книгу Апостол.
При возглашении стихов антифона, следует обращать внимание на встречающиеся иногда вместо стихов надписи: «Той же и другая страна», или «Другая страна той же стих», или «Стих 1, дважды». В этом случае чтец повторяет ранее прочитанный стих.
Вышеуказанный порядок чтения антифонов применяется в том случае, если чтец не облачён в священные одежды. При чтении антифонов лицами в священном облачении, например свещеносцами, облачёнными в стихарь, чтец не стоит на одном месте перед иконой Спасителя, а переходит через красную дорожку (на которую могут наступать только священные лица) от одного клироса к другому. Во всем остальном порядок действий сохраняется тем же.
Примечания:
1 Обычно после того как «Святый Боже…» будет пропето в третий раз.
2 Так Господь после Своего славного Воскресения приветствовал Своих учеников. С этим Божественным приветствием Он послал их на всемирную проповедь Евангелия. Этим возгласом предлагается людям внять следующему: мир всем — означает соединение, ибо Христос разорил вражду между Богом и человеком, чтобы мир Божий превосходящий всякий ум, соблюдал сердца наши и разумения о Христе Иисусе.
Если служба совершается без священника, этот возглас не произносят и ничем не заменяют.
3 Возглас «Премудрость, вонмем» — обращает внимание людей на значение прокимна от псалма Давидова.
Если служба совершается без священника, этот возглас не произносят и ничем не заменяют.
4 Прокимен это краткий стих из псалмов, который предшествует чтению Священного Писания (пророческого, апостольского и евангельского) или пению других стихов, и выражает или силу и содержание следующего за ним чтения, или значение настоящего дня. Стих избранный в прокимен из псалмов Давида, один никогда не бывает, но за ним всегда следуют другие стихи, которые объясняют и подтверждают содержание и силу заключающуюся в нём. Его поют перед всяким стихом, сколько бы их не было, и сам он ещё раз после повторяется.
5 Слова «Прокимен, псалом Давидов …» не произносятся если первым читается зачал Богородице или святым отцам. Тогда чтец сразу возглашает: «Песнь Богородице…» или «Песнь отцем…».
7 Возгласы «Премудрость» и «Вонмем», к началу чтения, употребляются только в смысле внимательного слушания читаемого.
Если служба совершается без священника, этот возглас не произносят и ничем не заменяют.
8 Это каждение установлено в знак благоговения перед наступающим чтением Евангелия и указывает на то, что через проповедь евангельскую благодать Святаго Духа, разлившись во все концы мира, облагоухала сердца людей и обратила их к Жизни Вечной.
9 Апракос значит недельный. Этим названием определяли Евангелие и Апостол, расположенные по порядку дневных церковных чтений при богослужении, начиная с недели Пасхи.
10 Апракос значит недельный. Этим названием определяли Евангелие и Апостол, расположенные по порядку дневных церковных чтений при богослужении, начиная с недели Пасхи.
11 ТРИОДЬ ПОСТНАЯ, ТРИОДЬ ЦВЕТНАЯ — службы предпасхального и послепасхального периода. Постная Триодь содержит молитвословия на дни Великого Поста и на недели, приготовительные к нему, начиная с Недели о мытаре и фарисее и до Великой Субботы включительно. Цветная Триодь заключает в себе песнопения от Недели Пасхи до Недели Всех святых (девятая неделя по Пасхе или первая по Пятьдесятнице).
12 Антифон — означает попеременное пение церковных песнопений, которое исполняется на обоих клиросах, обоими ликами.
13 Антифон — означает попеременное пение церковных песнопений, которое исполняется на обоих клиросах, обоими ликами.