чтение апостола на завтра на старославянском языке

Про­ким­ны, Апо­сто­лы и ал­ли­лу­а­рии об­щие святым

СЛУЖ­БА ПРЕ­СВЯ­ТОЙ БОГОРОДИЦЕ

Про­кj­менъ, глaсъ G, пё­снь бцdы: Вели1читъ дш7A моS гDа, / и3 возрa­до­васz д¦ъ м0й њ бз7э сп7сэ моeмъ. Стjхъ: Ћкw при­з­рЁ на сми­рeніе рабы2 сво­еS, сe бо t нhнэ ўб­ла­жaтъ мS вси2 р0ди.

Про­ки­мен, глас 3, песнь Бо­го­ро­ди­цы: Ве­ли­ча­ет ду­ша Моя Гос­по­да, / и воз­ра­до­вал­ся дух Мой о Бо­ге, Спа­си­те­ле Мо­ём. Стих: Что при­з­рел Он на сми­ре­ние ра­бы Сво­ей; ибо вот, от­ныне бу­дут на­зы­вать Ме­ня бла­жен­ной все ро­ды. Лк 1:46–48

Дру­гjй про­кj­менъ, глaсъ ѕ7: По­мzнY и4мz твоE / во всsкомъ р0дэ и3 р0дэ. Стjхъ: Слh­ши дщи2 и3 ви1ждь, и3 приклони2 ќхо твоE.

Или про­ки­мен, глас 6: Па­мят­ным сде­лаю имя Твоё / во вся­ком ро­де и ро­де. Стих: Услышь, Дочь, и по­смот­ри, и скло­ни ухо Твоё. Пс 44:18А, 11А

Ґпcлъ къ філіп­писjємъ, за­чa­ло ©м. Дру­гjй ко є3врeємъ, за­чa­ло ™к.

За­ча­ло 240, или за­ча­ло 320.

Ґл­ли­лyіа, глaсъ >: Слh­ши дщи2 и3 ви1ждь, и3 приклони2 ќхо твоE. Стjхъ: Ли­цY тво­е­мY пом0лzтсz бо­гaтіи лю1дстіи.

Ал­ли­лу­ия, глас 8: Услышь, Дочь, и по­смот­ри, и скло­ни ухо Твоё. Стих: Ли­цо Твоё бу­дут умо­лять бо­га­тые из на­ро­да. Пс 44:11А, 13Б

СЛУЖ­БА НЕБЕС­НЫМ СИ­ЛАМ БЕСПЛОТНЫМ

Про­кj­менъ, глaсъ д7: Творsй ѓгG­лы своS д¦и, / и3 слуги2 своS плa­мень џг­нен­ный. Стjхъ: Благослови2 ду­шE моS гDа, гDи б9е м0й возвели1чилсz є3си2 ѕэлw2.

Ґпcлъ ко є3врeємъ, за­чa­ло ™є.

Ґл­ли­лyіа, глaсъ є7: Хвали1те гDа вси2 ѓгG­ли є3гw2, хвали1те є3го2 всS си1лы є3гw2. Стjхъ: Ћкw т0й речE, и3 бh­ша: т0й по­ве­лЁ, и3 создaшасz.

СЛУЖ­БА ПРОРОКАМ

Про­кj­менъ, глaсъ д7: Ты2 їерeй во вёкъ / по чи1ну мел­хі­седe­ко­ву. Стjхъ: РечE гDь гDви мо­е­мY: сэди2 њдес­нyю менE, д0ндеже по­ло­жY враги2 твоS подн0жіе н0гъ твои1хъ.

Про­ки­мен, глас 4: Ты – свя­щен­ник во­век, / по чи­ну Мел­хи­се­де­ка. Стих: Ска­зал Гос­подь Гос­по­ду мо­е­му: “Си­ди спра­ва от Ме­ня, до­ко­ле не по­ло­жу вра­гов Тво­их под­но­жи­ем ног Тво­их”. Пс 109:4Б, 1

Ґпcлъ къ корjнfzнwмъ, за­чa­ло рн7ѕ. Дру­гjй ко є3врeємъ, за­чa­ло тд7i. Трeтій t соб0рнагw по­слaніz їaкwв­лz, за­чa­ло н7з.

За­ча­ло 156, или за­ча­ло 314, или за­ча­ло 57А.

Ґл­ли­лyіа, глaсъ є7: Мwmсeй и3 ґарHнъ во їерeехъ є3гw2, и3 са­мyилъ въ при­зы­вa­ю­щихъ и4мz є3гw2. Стjхъ: Свётъ воз­сіS прaвед­ни­ку, и3 пр†вымъ с®цемъ весeліе.

Ал­ли­лу­ия, глас 5: Мо­и­сей и Аарон сре­ди свя­щен­ни­ков Его, и Са­му­ил – сре­ди при­зы­ва­ю­щих имя Его. Стих: Свет вос­си­ял пра­вед­ни­ку и пра­вым серд­цем – ве­се­лие. Пс 98:6А; 96:11

СЛУЖ­БА АПОСТОЛАМ

Про­кj­менъ, глaсъ >: Во всю2 зeм­лю и3зhде вэ­щaніе и4хъ, / и3 въ концы2 все­лeн­ныz глаг0лы и4хъ. Стjхъ: Нб7сA по­вё­да­ютъ слaву б9ію, творeніе же рукY є3гw2 воз­вэ­щaетъ твeрдь.

Про­ки­мен, глас 8: Во всю зем­лю вы­шел го­лос их, / и в кон­цы все­лен­ной ре­чи их. Стих: Небе­са про­по­ве­ду­ют сла­ву Бо­жию, о тво­ре­нии же рук Его воз­ве­ща­ет твердь. Пс 18:5А, 2

Ґпcлъ къ корjнfzнwмъ, за­чa­ло рlа.

Ґл­ли­лyіа, глaсъ №: И#сповёдzтъ нб7сA чу­десA твоS гDи, и4бо и4стину твою2 въ цRк­ви с™hхъ. Стjхъ: БGъ про­слав­лsемь въ со­вётэ с™hхъ.

СЛУЖ­БА СВЯТИТЕЛЮ

Про­кj­менъ, глaсъ №: ЎстA моS возглаг0лютъ пре­мyд­рость, / и3 по­учeніе сeрд­ца моегw2 рa­зумъ. Стjхъ: Ўслh­ши­те сі‰ вси2 kзh­цы, внуши1те вси2 живy­щіи по вселeннэй.

Про­ки­мен, глас 1: Уста мои из­ре­кут пре­муд­рость, / и раз­мыш­ле­ние серд­ца мо­е­го – ра­зум. Стих: Услышь­те это, все на­ро­ды, внем­ли­те все, жи­ву­щие во все­лен­ной. Пс 48:4, 2

Ґпcлъ ко є3врeємъ, за­чa­ло т>i.

Ґл­ли­лyіа, глaсъ в7: ЎстA прaвед­на­гw по­учaт­сz пре­мyд­ро­сти, и3 љзhкъ є3гw2 возглаг0летъ сyдъ. Стjхъ: Зак0нъ бGа є3гw2 въ сeрд­цэ є3гw2, и3 не зaп­нут­сz стwпы2 є3гw2.

Ал­ли­лу­ия, глас 2: Уста пра­вед­но­го из­ре­кут пре­муд­рость, и язык его воз­ве­стит суд. Стих: За­кон Бо­га его в серд­це его, и не пре­ткнут­ся сто­пы его. Пс 36:30, 31

СЛУЖ­БА СВЯТИТЕЛЯМ

Про­кj­менъ, глaсъ з7: Чест­нA пред8 гDемъ / смeрть пр­пdб­ныхъ є3гw2. Стjхъ: Что2 воздaмъ гDви њ всёхъ, ±же воз­да­дe ми;

Ґпcлъ ко є3врeємъ, за­чa­ло тlє.

Ґл­ли­лyіа, глaсъ в7: Сщ7eнницы твои2 њб­лекyт­сz въ прaв­ду, и3 пр­пdб­ніи твои2 возрaдуютсz.

Ал­ли­лу­ия, глас 2: Свя­щен­ни­ки Твои об­ле­кут­ся в прав­ду, и свя­тые Твои ра­до­стью воз­ра­ду­ют­ся. Пс 131:9

СЛУЖ­БА ПРЕ­ПО­ДОБ­НЫМ И ХРИ­СТА РА­ДИ ЮРОДИВЫМ

Про­кj­менъ, глaсъ з7: Чест­нA пред8 гDемъ / смeрть пр­пdб­ныхъ є3гw2. Стjхъ: Что2 воздaмъ гDви њ всёхъ, ±же воз­да­дe ми;

Ґпcлъ къ галaтwмъ, за­чa­ло сGi.

Ґл­ли­лyіа, глaсъ ѕ7: Бла­жeнъ мyжъ, боsй­сz гDа, въ зa­по­вэ­дехъ є3гw2 восх0щетъ ѕэлw2. Стjхъ: Си1льно на земли2 бy­детъ сё­мz є3гw2.

СЛУЖ­БА МУЧЕНИКУ

Про­кj­менъ, глaсъ з7: Возвесели1тсz прaвед­никъ њ гDэ, / и3 ўпо­вaетъ на него2. Стjхъ: Ўслh­ши б9е глaсъ м0й, вне­гдA моли1ти ми сz къ тебЁ.

Про­ки­мен, глас 7: Воз­ве­се­лит­ся пра­вед­ник о Гос­по­де, / и упо­ва­ет на Него. Стих: Услышь, Бо­же, го­лос мой, ко­гда я мо­люсь к Те­бе. Пс 63:11А, 2А

Ґпcлъ къ ті­моfeю, за­чa­ло с§в.

Ґл­ли­лyіа, глaсъ д7: Прaвед­никъ ћкw фjніxъ про­ц­вэ­тeтъ, ћкw кeдръ, и4же въ лівaнэ, ўмн0житсz. Стjхъ: На­саж­дe­ни въ до­мY гD­ни, во дв0рэхъ бGа нa­ше­гw процвэтyтъ.

Ал­ли­лу­ия, глас 4: Пра­вед­ник как паль­ма рас­цве­тёт, как кедр, что на Ли­ване, при­умно­жит­ся. Стих: На­саж­дён­ные в до­ме Гос­под­нем во дво­рах Бо­га на­ше­го рас­цве­тут. Пс 91:13, 14

СЛУЖ­БА МУЧЕНИКАМ

Про­кj­менъ, глaсъ д7: С™ы6мъ, и5же сyть на земли2 є3гw2, / ўдиви2 гDь всS хо­тBніz своS въ ни1хъ. Стjхъ: Пред­зрёхъ гDа пре­до мн0ю вh­ну, ћкw њдес­нyю менE є4сть, да не подви1жусz.

Про­ки­мен, глас 4: Свя­тым, ко­то­рые на зем­ле Его, / див­но явил Гос­подь все же­ла­ния Свои сре­ди них. Стих: Ви­дел я Гос­по­да пред со­бою все­гда, ибо Он – спра­ва от ме­ня, что­бы я не по­ко­ле­бал­ся. Пс 15:3, 8

Ґпcлъ къ ри1млzнwмъ, за­чa­ло §f: и3ли2 ко є3врeємъ, за­чa­ло ™л.

За­ча­ло 99, или за­ча­ло 330, или за­ча­ло 167Б.

Ґл­ли­лyіа, глaсъ д7: Воз­звa­ша прaвед­ніи, и3 гDь ўслh­ша и5хъ, и3 t всёхъ скор­бeй и4хъ и3збaви и5хъ. Стjхъ: Мн0ги скHр­би прaвєд­нымъ, и3 t всёхъ и4хъ и3збaвитъ | гDь.

Ал­ли­лу­ия, глас 4: Воз­зва­ли пра­вед­ные – и Гос­подь услы­шал их, и от всех скор­бей их из­ба­вил их. Стих: Мно­го скор­бей у пра­вед­ных – и от всех их из­ба­вит их Гос­подь. Пс 33:18, 20

СЛУЖ­БА СВЯЩЕННОМУЧЕНИКУ

Про­кj­менъ, глaсъ з7: Вос­хвaлzт­сz пр­пdб­ніи во слa­вэ, / и3 возрa­ду­ют­сz на л0жахъ свои1хъ. Стjхъ: Восп0йте гDви пё­снь н0ву, хвалeніе є3гw2 въ цRк­ви прпdбныхъ.

Про­ки­мен, глас 7: Вос­хва­лят­ся свя­тые во сла­ве / и воз­ра­ду­ют­ся на ло­жах сво­их. Стих: Вос­пой­те Гос­по­ду песнь но­вую, хва­ла Ему в со­бра­нии свя­тых. Пс 149:5, 1

Ґпcлъ ко є3врeємъ, за­чa­ло тlд.

Ґл­ли­лyіа, глaсъ в7: Сщ7eнницы твои2 њб­лекyт­сz въ прaв­ду, и3 пр­пdб­ніи твои2 возрaдуютсz.

Ал­ли­лу­ия, глас 2: Свя­щен­ни­ки Твои об­ле­кут­ся в прав­ду, и свя­тые Твои ра­до­стью воз­ра­ду­ют­ся. Пс 131:9

СЛУЖ­БА СВЯЩЕННОМУЧЕНИКАМ

Про­кj­менъ, глaсъ з7: Чест­нA пред8 гDемъ / смeрть пр­пdб­ныхъ є3гw2. Стjхъ: Что2 воздaмъ гDви њ всёхъ, ±же воз­да­дe ми;

Ґпcлъ ко є3врeємъ, за­чa­ло тlи t полY: и3ли2 къ філіп­писjємъ, за­чa­ло см7ѕ.

За­ча­ло 318Б, или за­ча­ло 334, или за­ча­ло 246.

Ґл­ли­лyіа, глaсъ в7: Сщ7eнницы твои2 њб­лекyт­сz въ прaв­ду, и3 пр­пdб­ніи твои2 возрaдуютсz.

Ал­ли­лу­ия, глас 2: Свя­щен­ни­ки Твои об­ле­кут­ся в прав­ду, и свя­тые Твои ра­до­стью воз­ра­ду­ют­ся. Пс 131:9

СЛУЖ­БА ПРЕПОДОБНОМУЧЕНИКАМ

Про­кj­менъ, глaсъ з7: Вос­хвaлzт­сz пр­пdб­ніи во слa­вэ, / и3 возрa­ду­ют­сz на л0жахъ свои1хъ. Стjхъ: Восп0йте гDви: пё­снь н0ву, хвалeніе є3гw2 въ цRк­ви прпdбныхъ.

Про­ки­мен, глас 7: Вос­хва­лят­ся свя­тые во сла­ве / и воз­ра­ду­ют­ся на ло­жах сво­их. Стих: Вос­пой­те Гос­по­ду песнь но­вую, хва­ла Ему в со­бра­нии свя­тых. Пс 149:5, 1

Ґпcлъ преподобном§нка є3ди1нагw, къ ті­моfeю, за­чa­ло с§а. Преподобном§нкwмъ ґпcлъ къ ри1млzнwмъ, за­чa­ло §f.

Пре­по­доб­но­му­че­ни­ку за­ча­ло 291. Пре­по­доб­но­му­че­ни­кам за­ча­ло 99.

Ґл­ли­лyіа, глaсъ ѕ7: Бла­жeнъ мyжъ боsй­сz гDа, въ зa­по­вэ­дехъ є3гw2 восх0щетъ ѕэлw2. Стjхъ: Си1льно на земли2 бy­детъ сё­мz є3гw2.

СЛУЖ­БА МУЧЕНИЦАМ

Про­кj­менъ, глaсъ д7: Ди1венъ бGъ во с™hхъ свои1хъ, / бGъ ї>левъ. Стjхъ: Въ цRк­вахъ бlгослови1те бGа, гDа t и3стHчникъ ї>левыхъ.

Про­ки­мен, глас 4: Ди­вен Бог во свя­тых Сво­их; / Бог Из­ра­и­лев. Стих: В со­бра­ни­ях бла­го­слов­ляй­те Бо­га, Гос­по­да, от ис­точ­ни­ков Из­ра­и­ля. Пс 67:36А, 27

Ґпcлъ къ корjнfzнwмъ, за­чa­ло рп7а. Дру­гjй къ галaтwмъ, за­чa­ло ©и.

За­ча­ло 181, или за­ча­ло 208А.

Ґл­ли­лyіа, глaсъ №: Тер­пS по­тер­пёхъ гDа, и3 внsтъ ми2 и3 ўслh­ша моли1тву мою2.

Ал­ли­лу­ия, глас 1: С тер­пе­ни­ем упо­вал я на Гос­по­да, и Он внял мне, и услы­шал мо­лит­ву мою. Пс 39:2

СЛУЖ­БА ПРЕ­ПО­ДОБ­НЫМ ЖЕНАМ

Про­кj­менъ, и3 ґл­ли­лyіа, пи1санъ мyченицамъ.

Про­ки­мен и Ал­ли­лу­ия как мученицам.

Ґпcлъ къ галaтwмъ, за­чa­ло ©и.

СЛУЖ­БА ИСПОВЕДНИКАМ

Про­кj­менъ, и3 ґл­ли­лyіа, пи1санъ преподобномyченикwмъ.

Про­ки­мен и Ал­ли­лу­ия как преподобномученикам.

Ґпcлъ ко є3фесeємъ, за­чa­ло сlг.

За­ча­ло 233, или за­ча­ло 318Б, или за­ча­ло 291.

СЛУЖ­БА БЕССРЕБРЕННИКАМ

Про­кj­менъ, пи1санъ м§нкwмъ.

Про­ки­мен как мученикам.

Ґпcлъ къ корjнfzнwмъ, за­чa­ло рн7г.

Ґл­ли­лyіа, глaсъ в7: СE что2 добро2, и3ли2 что2 красно2 но є4же жи1ти брaтіи вкyпэ;

Ал­ли­лу­ия, глас 2: Вот, что так пре­крас­но или что так при­ят­но – как толь­ко жить бра­тьям вме­сте. Пс 132:1

СЛУЖ­БА ЗА УПОКОЙ

Про­кj­менъ, глaсъ ѕ7: Дy­шы и4хъ / во благи1хъ во­дворsт­сz. Стjхъ: Къ те­бЁ гDи воздвиг0хъ дy­шу мою2, б9е м0й, на тS ўпо­вaхъ, да не по­сты­жyсz во вёкъ.

Про­ки­мен, глас 6: Ду­ши их / сре­ди благ во­дво­рят­ся. Стих: К Те­бе, Гос­по­ди, воз­вы­сил я ду­шу мою, Бо­же мой, на Те­бя упо­ваю, – да не по­сты­жусь во­век. Ср. Пс 24:13А, 1–2А

Въ по­не­дёль­никъ ґпcлъ къ ри1млzнwмъ, за­чa­ло рGi.
Во вт0рникъ ґпcлъ къ корjнfzнwмъ, за­чa­ло р…в.
Въ срe­ду ґпcлъ къ корjнfzнwмъ, за­чa­ло рo7и.
Въ четверт0къ ґпcлъ къ корjнfzнwмъ, за­чa­ло Rx.
Въ пzт0къ ґпcлъ къ корjнfzнwмъ, за­чa­ло р…г.
Въ суб­бHту ґпcлъ къ солyнzнwмъ, за­чa­ло ©o.

По­не­дель­ник за­ча­ло 113.
Втор­ник за­ча­ло 162.
Сре­да за­ча­ло 178.
Чет­верг за­ча­ло 160.
Пят­ни­ца за­ча­ло 163.
Суб­бо­та за­ча­ло 270.

Ґл­ли­лyіа, глaсъ >: Бла­жe­ни ±же и3збрaлъ и3 пріsлъ є3си2 гDи. Стjхъ: И# пa­мzть и4хъ въ р0дъ и3 р0дъ.

Ал­ли­лу­ия глас 8: Бла­жен, ко­го из­брал и при­бли­зил Ты, Гос­по­ди. Стих: И па­мять их в род и род. Ср. Пс 64:5 ; 44:18А

Источник

Чaсъ пeр­вый

П ріиди1те, поклони1мсz цReви нa­ше­му бGу.

П ріиди1те, поклони1мсz и3 при­па­дeмъ хrтY, цReви нa­ше­му бGу.

П ріиди1те, поклони1мсz и3 при­па­дeмъ са­мо­мY хrтY, цReви и3 бGу нaшему.

Pал0мъ є7.

Г лаг0лы мо‰ внуши2 гDи, ра­зу­мёй звaніе моE. вонми2 глa­су молeніz моегw2, цRю2 м0й и3 б9е м0й, ћкw къ те­бЁ помолю1сz гDи. за­yт­ра ўслh­ши глaсъ м0й, за­yт­ра пред­стa­ну ти2, и3 ќзри­ши мS. ћкw бGъ не хо­тsй беззак0ніz, ты2 є3си2: не присели1тсz къ те­бЁ лукaв­нуzй, ни­жE пребy­дутъ без­за­кHн­ни­цы пред8 nчи1ма твои1ма. возненави1дэлъ є3си2 вс‰ дё­ла­ю­щыz беззак0ніе, погуби1ши вс‰ глаг0лющыz лжY: мy­жа кро­вeй и3 льсти1ва гну­шaет­сz гDь. ѓзъ же мн0жествомъ млcти тво­еS, вни1ду въ д0мъ тв0й, поклоню1сz ко хрa­му с™0му тво­е­мY въ стрaсэ твоeмъ. гDи, на­стaви мS прaв­дою твоeю, вр†гъ мои1хъ рa­ди и3спрaви пред8 тоб0ю пyть м0й. ћкw нёсть во ўстёхъ и4хъ и4стины, сeрд­це и4хъ сyет­но, гр0бъ tвeр­стъ гор­тaнь и4хъ, љзhки свои1ми льщa­ху. суди2 и5мъ б9е, да tпа­дyтъ t мhс­лей свои1хъ: по мн0жеству нечeстіz и4хъ и3зри1ни |, ћкw преwгорчи1ша тS, гDи. и3 да воз­ве­селsт­сz вси2 ўпо­вa­ю­щіи на тS, во вёкъ возрa­ду­ют­сz, и3 всели1шисz въ ни1хъ: и3 по­хвaлzт­сz њ те­бЁ лю1бzщіи и4мz твоE. ћкw ты2 бlгослови1ши прaвед­ни­ка гDи, ћкw nрy­жіемъ бl­го­волeніz вэн­чaлъ є3си2 нaсъ.

Pал0мъ п7f.

Г Dи, при­бё­жи­ще бhлъ є3си2 нaмъ въ р0дъ и3 р0дъ. прeж­де дa­же горaмъ не бhти, и3 со­здaтисz земли2 и3 все­лeн­нэй, и3 t вё­ка и3 до вё­ка ты2 є3си2. не tврати2 че­ло­вё­ка во сми­рeніе, и3 рeклъ є3си2: њбрати1тесz сh­но­ве че­ло­вё­че­стіи. ћкw тhсz­ща лётъ пред8 nчи1ма твои1ма гDи, ћкw дeнь вчерaш­ній, и4же мимои1де, и3 стрa­жа нощ­нaz. ўни­чи­жeніz и4хъ лBта бy­дутъ: ќтрw ћкw травA мимои1детъ. Ќтрw про­ц­вэ­тeтъ и3 прeй­детъ, на вe­черъ tпа­дeтъ, њже­стёетъ и3 и4зсхнетъ. ћкw и3счез0хомъ гнё­вомъ твои1мъ, и3 ћро­стію твоeю смути1хомсz. положи1лъ є3си2 без­за­кHніz н†ша пред8 тоб0ю: вёкъ нaшъ въ про­свэ­щeніе ли­цA твоегw2. ћкw вси2 днjе нa­ши њску­дё­ша, и3 гнё­вомъ твои1мъ и3счез0хомъ. лBта н†ша ћкw паучи1на по­учa­хусz: днjе лётъ нa­шихъ, въ ни1хже сeд­мь­десzтъ лётъ, ѓще же въ си1лахъ, џсмь­десzтъ лётъ, и3 мн0жае и4хъ трyдъ и3 бо­лёзнь: ћкw пріи1де кр0тость на ны2, и3 на­кa­жем­сz. кто2 вёсть дер­жaву гнё­ва твоегw2, и3 t стрa­ха твоегw2 ћрость твою2 и3счести2; десни1цу твою2 тaкw скажи1 ми, и3 њков†нныz сeрд­цемъ въ мyд­ро­сти. њбрати1сz гDи, док0лэ; и3 ўмолeнъ бy­ди на рабы6 тво‰. и3сп0лнихомсz за­yт­ра млcти тво­еS гDи, и3 возрa­до­ва­х­ом­сz, и3 возвесели1хомсz. во вс‰ дни6 нa­шz возвесели1хомсz, за дни6 въ нs­же смири1лъ ны2 є3си2, лBта въ нs­же ви1дэхомъ ѕл†z. и3 при1зри на рабы6 тво‰, и3 на дэлA тво‰, и3 на­стaви сh­ны и4хъ. и3 бy­ди свёт­лость гDа бGа нa­ше­гw на нaсъ, и3 дэлA рyкъ нa­шихъ и3спрaви на нaсъ, и3 дё­ло рyкъ нa­шихъ и3спрaви.

Pал0мъ R.

М лcть и3 сyдъ воспою2 те­бЁ, гDи: пою2 и3 ра­зу­мёю въ пути2 непор0чнэ, ко­гдA пріи1деши ко мнЁ; пре­хож­дaхъ въ неѕл0біи сeрд­ца моегw2, по­сре­дЁ д0му моегw2. не пред­ла­гaхъ пред8 nчи1ма мои1ма вeщь за­ко­но­пре­стyп­ную, творs­щыz пре­ступлeніе возненави1дэхъ. не при­льпE мнЁ сeрд­це стропти1во, ўк­лонs­ю­ща­гwсz t менE лукa­ва­гw не по­знaхъ: њкле­ветa­ю­ща­гw тaй и4скреннzго своего2, сего2 и3згонsхъ: г0рдымъ џкомъ и3 несhтымъ сeрд­цемъ, съ си1мъ не kдsхъ. џчи мои2 на вBр­ныz земли2, по­са­ждaти | со мн0ю: ходsй по пути2 непор0чну, сeй ми2 слу­жa­ше. не живs­ше по­сре­дЁ д0му моегw2 творsй гор­дh­ню: глаг0лzй непрaвєд­наz, не и3справлsше пред8 nчи1ма мои1ма. во ќтріz и3збивaхъ вс‰ грBш­ныz земли2, є4же потреби1ти t грa­да гDнz вс‰ дё­ла­ю­щыz беззак0ніе.

Слa­ва, и3 нhнэ: Ґ лли­лyіа, ґл­ли­лyіа, ґл­ли­лyіа, слa­ва те­бЁ б9е. три1жды. Покл0ны G.

Г Dи поми1луй, три1жды.

И# ѓще ќбw БGъ гDь поeт­сz, глаг0лемъ: Слa­ва, тро­пaрь днE. И# нhнэ: Чт0 тz наречeмъ:

Ѓще же ґл­ли­лyіа, глаг0лемъ тро­пaрь, во глaсъ ѕ7:

З аyт­ра ўслh­ши глaсъ м0й, / цRю2 м0й и3 б9е м0й.

Стjхъ №: Глаг0лы мо‰ внуши2 гDи, ра­зу­мёй звaніе моE.

Стjхъ в7: Ћкw къ те­бЁ помолю1сz, гDи.

Слa­ва, и3 нhнэ, бGор0диченъ:

Ч т0 тz на­речeмъ, q бl­годaт­наz; / нб7о, ћкw воз­сіs­ла є3си2 сlн­це прaв­ды: / рaй, ћкw про­зzб­лA є3си2 цвётъ нетлёніz: / дв7у, ћкw пре­бы­лA є3си2 нетлён­на: / чи1стую м™рь, ћкw и3мёла є3си2 на с™hхъ твои1хъ њб8sтіzхъ сн7а, всёхъ бGа. / того2 моли2 сп7сти1сz ду­шaмъ нaшымъ.

С тwпы2 мо‰ на­прaви по словеси2 тво­е­мY: / и3 да не њб­ла­дaетъ мн0ю всsкое беззак0ніе. / и3збaви мS t клеветы2 че­ло­вё­че­скіz, / и3 сохраню2 зa­пw­вэ­ди тво‰. / ли­цE твоE просвэти2 на ра­бA твоего2, / и3 научи1 мz њправ­дaніємъ твои6мъ.

Д а и3сп0лнzтсz ўстA мо‰ хвалeніz твоегw2 гDи, / ћкw да воспою2 слaву твою2, / вeсь дeнь ве­ли­ко­лё­піе твоE.

Сjи стіхи2 въ че­ты­ре­десsт­ни­цэ кaкw пою1тсz, пи1сано є4сть въ тріHди.

Трис™0е. По Џ §е нaшъ: Сщ7eнникъ: Ћкw твоE є4сть цrтво: И# мы2: Ґми1нь.

Ѓще нёсть че­ты­ре­десsт­ни­ца, глаг0лемъ кон­дaкъ с™aгw, и3ли2 прилучи1вшагwсz прaзд­ни­ка. Ѓще же є4сть че­ты­ре­десsт­ни­ца: и3ли2 конда­кA нёсть:

Въ по­не­дёль­никъ ќбw и3 во вт0рникъ, и3 въ четверт0къ
глаг0ли на­стоs­щій бGор0диченъ:

П ре­слaв­ную б9ію м™рь, и3 с™hхъ ѓгGлъ с™ёйшую, / нем0лчнw вос­поeмъ сeрд­цемъ и3 ўсты2, / бцdу сію2 и3сповёдающе, / ћкw вои1стинну р0ждшую бGа во­пло­щeн­на, / и3 молs­щу­юсz непре­стaн­нw њ ду­шaхъ нaшихъ.

Въ срe­ду же и3 пzт0къ глаг0ли сіE:

С к0рw предвари2, прeж­де дa­же не пораб0тимсz вра­гHмъ / хyлz­щымъ тS и3 претs­щымъ нaмъ, хrтE б9е нaшъ: / погуби2 кrт0мъ твои1мъ борю1щыz нaсъ, / да ўра­зу­мё­ютъ, кaкw м0жетъ пра­во­слaв­ныхъ вё­ра / мlтва­ми бцdы, є3ди1не чlвэколю1бче.

Въ суб­бHту сeй:

Ћ кw на­чaт­ки є3стествA, насади1телю твaри, / все­лeн­наz прин0ситъ ти2 гDи, бGонHс­ныz мy­че­ни­ки: / тёхъ моли1твами въ ми1рэ глуб0цэ / цR­ковь твою2, жи1тельство твоE / бцdею соблюди2, многомлcтиве.

Въ недё­лю же глаг0лемъ v3пакои2 прилучи1вшагwсz глaса.

И$ же на всsкое врe­мz, и3 на всsкій чaсъ, на нб7си2 и3 на земли2 по­кланsе­мый и3 слaви­мый, хrтE б9е, долготерпэли1ве, мно­гом­лcти­ве, многобlгоутр0бне, и4же прaвєд­ныz лю­бsй, и3 грBш­ныz ми1луzй, и4же вс‰ зо­вhй ко сп7сeнію њбэщ†ніz рa­ди бy­ду­щихъ бл†гъ. сaмъ гDи, пріими2 и3 нa­шz въ чaсъ сeй мlт­вы, и3 и3спрaви жив0тъ нaшъ къ зa­по­вэ­демъ твои6мъ: дy­шы нa­шz њсвzти2, тэлесA њчи1сти, помышлє1ніz и3спрaви, мы6сли њчи1сти, и3 и3збaви нaсъ t всsкіz ск0рби, ѕHлъ и3 бо­лёз­ней: њгради2 нaсъ с™hми твои1ми ѓгG­лы, да њпол­чeніемъ и4хъ со­блюдaе­ми и3 на­став­лsе­ми, дости1гнемъ въ со­единeніе вё­ры, и3 въ рa­зумъ непри­стyп­ныz тво­еS слa­вы: ћкw бl­го­сло­вeнъ є3си2 во вё­ки вэ­кHвъ, ґми1нь.

Г Dи поми1луй, три1жды. Слa­ва, и3 нhнэ:

ЧC тнёй­шую херув‡мъ, / и3 слaв­нэй­шую без8 срав­нeніz сераф‡мъ, / без8 и3стлёніz бGа сл0ва р0ждшую, / сy­щую бцdу тS величaемъ.

И$ ме­немъ гD­нимъ бlгослови2, џтче.

Сщ7eнникъ воз­глaсъ: Б9е, ўщeд­ри ны2:

И# мы2 глаг0лемъ: Ґми1нь.

И# ѓще є4сть ґл­ли­лyіа, твори1мъ покл0ны три2 вели6кіz, глаг0люще мlтву сію2 тaй­нw с™aгw є3фрeма, разд­элs­ю­ще ю5 въ три2 ч†сти:

Г Dи и3 вLко жи­во­тA моегw2, дyхъ прaзд­но­сти, ўнhніz, лю­бо­на­чaліz и3 праздносл0віz не дaждь ми2. Покл0нъ.

Д yхъ же цэ­ло­мyдріz, сми­ре­но­мyдріz, тер­пё­ніz и3 люб­вE, дaруй ми2 ра­бY тво­е­мY. Покл0нъ.

Е$ й гDи цRю2, дaруй ми2 зрё­ти мо‰ прегрэшє1ніz, и3 не њсуж­дaти брaта моегw2: ћкw бl­го­сло­вeнъ є3си2 во вё­ки вэ­кHвъ. Покл0нъ.

Тa­же мaлыхъ в7i, глаг0люще на кjйж­до покл0нъ: Б9е, њчи1сти мS грёшнаго.

И# пaки послэди2 мlтву всю2: ГDи и3 вLко жи­во­тA моегw2: и3 покл0нъ є3ди1нъ вели1кій. Бы­вa­ютъ вкy­пэ, ѕ7i.

Тa­же, С ™hй б9е, с™hй крёп­кій, с™hй без­смeрт­ный, поми1луй нaсъ. Три1жды.

С лa­ва nц7Y и3 сн7у и3 с™0му д¦у, и3 нhнэ и3 при1снw и3 во вё­ки вэ­кHвъ. ґми1нь.

П рес™az трb­це, поми1луй нaсъ: гDи, њчи1сти грэхи2 нa­шz: вLко, прости2 без­за­кHніz н†ша: с™hй, посэти2 и3 и3сцэли2 нe­мw­щи нa­шz, и4мене твоегw2 рaди.

Г Dи поми1луй, три1жды. Слa­ва, и3 нhнэ:

Џ §е нaшъ, и4же є3си2 на нб7сёхъ, да свzти1тсz и4мz твоE, да пріи1детъ цrтвіе твоE: да бy­детъ в0лz твоS, ћкw на нб7си2 и3 на земли2. хлёбъ нaшъ на­сyщ­ный дaждь нaмъ днeсь, и3 њстaви нaмъ д0лги нa­шz, ћко­же и3 мы2 њстав­лsемъ долж­ни­кHмъ нa­шымъ: и3 не введи2 нaсъ во и3скушeніе, но и3збaви нaсъ t лукaвагw.

Сщ7eнникъ: Ћкw твоE є4сть цrтво:

И# мы2: Ґми1нь. Г Dи поми1луй, в7i.

И# сщ7eнникъ глаг0летъ на­стоs­щую мlтву:

Х rтE свё­те и4стинный, про­свэ­щazй и3 њсвz­щazй всsка­го че­ло­вё­ка грzдy­ща­го въ мjръ, да знa­ме­на­ет­сz на нaсъ свётъ ли­цA твоегw2, да въ нeмъ ќзримъ свётъ непри­стyп­ный: и3 и3спрaви стwпы2 нa­шz къ дё­ланію зa­по­вэ­дей твои1хъ, мlтва­ми пречcтыz тво­еS м™ре, и3 всёхъ твои1хъ с™hхъ, ґми1нь.

Ли1къ: Взбрaн­ной воев0дэ побэди1тєльнаz, / ћкw и3збaвльшесz t ѕлhхъ, / бl­годaр­ствєн­наz вос­писyемъ ти2 раби2 твои2, бцdе: / но ћкw и3мyщаz дер­жaву непобэди1мую, / t всsкихъ нaсъ бёдъ свободи2, да зо­вeмъ ти2: / рa­дуй­сz, невё­сто неневёстнаz.

Їерeй: Слa­ва те­бЁ, хrтE б9е, ўпо­вaніе нa­ше, слa­ва тебЁ.

Ли1къ: С лa­ва, и3 нhнэ: Г Dи поми1луй, три1жды. Б lгослови2.

Источник

(л. сн҃ѕ) Прокі́мени, а҆ллилꙋїа́рє, и҆ прича́стни дневні́и.

Въ понедѣ́льникъ, прокі́менъ, гла́съ д҃: Творѧ́й а҆́гг҃лы своѧ̀ дх҃и, и҆ слꙋги̑ своѧ̀ пла́мень ѻ҆́гненный. Сті́хъ: Благословѝ дꙋшѐ моѧ̀ гдⷭ҇а, гдⷭ҇и бж҃е мо́й, возвели́чилсѧ є҆сѝ ѕѣлѡ̀. А҆ллилꙋ́їа, гла́съ є҃: Хвали́те гдⷭ҇а всѝ а҆́гг҃ли є҆гѡ̀, хвали́те є҆го̀ всѧ̑ си̑лы є҆гѡ̀. Сті́хъ: Ꙗ҆́кѡ то́й речѐ, и҆ бы́ша: то́й повелѣ̀, и҆ созда́шасѧ. Прича́стный: Творѧ́й а҆́гг҃лы своѧ̀ дх҃и, и҆ слꙋги̑ своѧ̀ пла́мень ѻ҆́гненный.

Во вто́рникъ, прокі́менъ, гла́съ з҃: Возвесели́тсѧ првⷣникъ ѡ҆ гдⷭ҇ѣ, и҆ ᲂу҆пова́етъ на него̀. Сті́хъ: Оу҆слы́ши бж҃е гла́съ мо́й, внегда̀ моли́ти ми сѧ къ тебѣ̀. А҆ллилꙋ́їа, гла́съ д҃: Првⷣникъ ꙗ҆́кѡ фі́нїѯъ процвѣте́тъ, ꙗ҆́кѡ ке́дръ, и҆́же въ лїва́нѣ, ᲂу҆мно́житсѧ. Сті́хъ: Насажде́ни въ домꙋ̀ гдⷭ҇ни, во дво́рѣхъ бг҃а на́шегѡ процвѣтꙋ́тъ. Прича́стный: Въ па́мѧть вѣ́чнꙋю:

Въ сре́дꙋ, прокі́менъ, гла́съ г҃. Пѣ́снь бцⷣы: Вели́читъ дш҃а̀ моѧ̀ гдⷭ҇а, и҆ возра́довасѧ дх҃ъ мо́й ѡ҆ бз҃ѣ сп҃сѣ мое́мъ. Сті́хъ: Ꙗ҆́кѡ призрѣ̀ на смире́нїе рабы̀ своеѧ̀, се́ бо ѿ ны́нѣ ᲂу҆бл҃жа́тъ мѧ̀ всѝ ро́ди. А҆ллилꙋ́їа, гла́съ и҃: Слы́ши дщѝ и҆ ви́ждь, и҆ приклонѝ ᲂу҆́хо твоѐ. Сті́хъ: Лицꙋ̀ твоемꙋ̀ помо́лѧтсѧ бога́тїи лю́дстїи. Прича́стный: Ча́шꙋ спасе́нїѧ прїимꙋ̀ и҆ и҆́мѧ гдⷭ҇не призовꙋ̀.

Въ четверто́къ, прокі́менъ, гла́съ и҃: Во всю̀ зе́млю и҆зы́де вѣща́нїе и҆́хъ, и҆ въ концы̀ вселе́нныѧ глаго́лы и҆́хъ. Сті́хъ: Нб҃са̀ повѣ́даютъ сла́вꙋ бж҃їю: творе́нїе же рꙋкꙋ̀ є҆гѡ̀ возвѣща́етъ тве́рдь. А҆ллилꙋ́їа, гла́съ а҃: И҆сповѣ́дѧтъ нб҃са̀ чꙋдеса̀ твоѧ̀ гдⷭ҇и, и҆́бо и҆́стинꙋ твою̀ въ цр҃кви ст҃ы́хъ. Сті́хъ: Бг҃ъ (л. сн҃ѕ ѡ҆б.) прославлѧ́емь въ совѣ́тѣ ст҃ы́хъ. Прича́стный: Во всю̀ зе́млю и҆зы́де вѣща́нїе и҆́хъ, и҆ въ концы̀ вселе́нныѧ глаго́лы и҆́хъ.

Въ пѧто́къ, прокі́менъ, гла́съ з҃: Возноси́те гдⷭ҇а бг҃а на́шего, и҆ покланѧ́йтесѧ подно́жїю нѡ́гꙋ є҆гѡ̀, ꙗ҆́кѡ ст҃о є҆́сть. Сті́хъ: Гдⷭ҇ь воцр҃и́сѧ, да гнѣ́ваютсѧ лю́дїе. А҆ллилꙋ́їа, гла́съ а҃: Помѧнѝ со́нмъ тво́й, є҆го́же стѧжа́лъ є҆сѝ и҆спе́рва. Сті́хъ: Бг҃ъ же цр҃ь на́шъ пре́жде вѣ́ка, содѣ́ла спасе́нїе посредѣ̀ землѝ. Прича́стный: Спасе́нїе содѣ́лалъ є҆сѝ посредѣ̀ землѝ бж҃е.

Въ сꙋббѡ́тꙋ, прокі́менъ, гла́съ и҃: Весели́тесѧ ѡ҆ гдⷭ҇ѣ, и҆ ра́дꙋйтесѧ првⷣнїи. Сті́хъ: Бл҃же́ни и҆́хже ѡ҆ста́вишасѧ беззакѡ́нїѧ, и҆ и҆́хже прикры́шасѧ грѣсѝ. И҆ ᲂу҆ме́ршымъ, гла́съ ѕ҃: Дꙋ́ши и҆́хъ во бл҃ги́хъ водворѧ́тсѧ. А҆ллилꙋ́їа, гла́съ д҃: Воззва́ша пра́веднїи, и҆ гдⷭ҇ь ᲂу҆слы́ша и҆̀хъ, и҆ ѿ всѣ́хъ скорбе́й и҆́хъ и҆зба́ви и҆̀хъ. Сті́хъ: Мнѡ́ги скѡ́рби пра́вєднымъ, и҆ ѿ всѣ́хъ и҆́хъ и҆зба́витъ ѧ҆̀ гдⷭ҇ь. Сті́хъ: Бл҃же́ни ꙗ҆̀же и҆збра́лъ, и҆ прїѧ́лъ є҆сѝ гдⷭ҇и, и҆ па́мѧть и҆́хъ въ ро́дъ и҆ ро́дъ. Прича́стный: Ра́дꙋйтесѧ првⷣнїи ѡ҆ гдⷭ҇ѣ: Дрꙋгі́й: Бл҃же́ни ꙗ҆̀же и҆збра́лъ и҆ прїѧ́лъ є҆сѝ гдⷭ҇и, и҆ па́мѧть и҆́хъ въ ро́дъ и҆ ро́дъ.

Источник: Апостол : богослужебный (церковнославянский шрифт) / Москва : Издательство Московской Патриархии. – 2001. – 528 с. ISBN 5-7902-0123-7

Источник

Чтецу Богослужебной книги Апостол

Данная бро­шюра пред­на­зна­чена для тех хри­стиан, кото­рые хотят само­сто­я­тельно разо­браться с поряд­ком чтения книги Апо­стол за бого­слу­же­нием в церкви, а также для всех жела­ю­щих рас­ши­рить свой кру­го­зор.

Во время службы в церкви чита­ются бого­слу­жеб­ные книги «АПО­СТОЛ» и «ЕВАН­ГЕ­ЛИЕ». Чтение этих книг Нового Завета — вели­кий момент бого­слу­же­ния. Сна­чала веща­ется слово апо­сто­лов. Нужно собрать все духов­ные силы, чтобы не на камень пало слово Божие, чтобы не засо­рила и не заглу­шила его сорная трава.

Поря­док чтения «АПО­СТОЛА» и «ЕВАН­ГЕ­ЛИЯ» — сле­ду­ю­щий:

Во время пения «Три­свя­таго», или стихов поемых вместо него, чтец бла­го­слов­ля­ется у иерея1, и исхо­дит с книгою «АПО­СТОЛ» на сре­дину церкви, в среду народа, как бы к наро­дам всего мира, сеять Слово Христа в сердца людей.

Иерей воз­гла­шает: «Вонмем, мир всем»2.

Чтец, стоя лицом к востоку, от лица всех моля­щихся, отве­чает: «И духови твоему» (чтец и весь народ кла­ня­ются в пояс без крест­ного зна­ме­ния) — ответ­ное поже­ла­ние свя­щен­но­слу­жи­телю, пре­по­да­ю­щему бла­го­дат­ный мир, того же мира от Гос­пода.

Иерей: «Пре­муд­рость, вонмем3».

Чтец: «Про­ки­мен4, псалом Дави­дов5…», и ска­зы­вает про­ки­мен и стих его. И паки повто­ряет самый про­ки­мен.

Лик6 между тем трижды отпе­вает про­ки­мен тот. Но кроме вели­ких празд­ни­ков, в сед­мич­ные и в вос­крес­ные дни, почти всегда читают по два, а иногда и по три зачала, поэтому тогда поются два про­кимна, но три про­кимна не бывают нико­гда, хотя бы и три зачала было.

Два же про­кимна поются так: первый про­ки­мен берётся от пер­вого зачала апо­стола. Прежде чита­ется про­ки­мен дню, потом стих его, потом про­ки­мен свя­тому. Напри­мер, в вос­крес­ный день прежде чита­ется вос­крес­ный, потом стих его, потом про­ки­мен свя­тому. Если святой в свят­цах в этот день не указан, тогда свя­тому не читаем, чтем Бого­ро­дице, аще насто­я­тель изво­лит. Паче же если храм Бого­ро­дицы, тогда чтем неот­ложно, если свя­таго нет. По про­чте­нии про­кимна чтецом, лик поёт его. По про­чте­нии стиха про­кимна чтецом, лик поёт первый про­ки­мен. По про­чте­нии вто­рого про­кимна чтецом, лик поёт второй про­ки­мен. Стих же вто­рого про­кимна, а если будет три зачала, то и третий про­ки­мен с его стихом, остав­ля­ются. Но из трёх остав­ля­ется про­ки­мен от того апо­стола, кото­рый чита­ется в сере­дине, под главу пер­вого (как чита­ется второе зачало под главу пер­ваго опи­сано ниже).

По про­ким­нах иерей воз­гла­шает: «Пре­муд­рость».

Чтец ска­зы­вает над­пи­са­ние посла­ния апо­стола, напри­мер: «К Корин­фя­ном посла­ния свя­таго апо­стола Павла чтение» или «Деяний святых апо­стол чтение» и т.п.

Посём иерей: «Вонмем7».

Чтец же чтёт посла­ние апо­стола, те зачала, кото­рые пред­пи­саны в этот день. Если два зачала, то окан­чи­вая первый, чтец воз­вы­шает голос с неболь­шим нако­нец пони­же­нием. Первый и второй зачал начи­нает со слов над­пи­са­ния наверху или внизу стра­ницы, напри­мер: «Братие, святии вси иже верою…» и про­дол­жает читать текст зачала после звёз­дочки. Закан­чи­ва­ется чтение вто­рого зачала воз­вы­ше­нием голоса без пони­же­ния.

Перед нача­лом чтения пер­вого зачала, чтец и весь народ в церкви ограж­дает себя крест­ным зна­ме­нием. Перед нача­лом чтения вто­рого зачала ограж­дать себя крест­ным зна­ме­нием устав не пове­ле­вает.

Когда же будет три зачала, тогда пер­вому не дела­ется в голосе окон­ча­ния, и второй начи­на­ется не с началь­ного слова над­пи­са­ния «Братие…», но прямо с точки под главу пер­вого, то есть чита­ется как единое целое с первым зача­лом.

По окон­ча­нии чтения Апо­стола, иерей воз­гла­шает: «Вонмем, мир ти».

Чтец: «И духови твоему» (чтец кла­ня­ется в пояс).

Иерей: «Пре­муд­рость, вонмем».

Чтец: «Псалом Дави­дов, алли­луйя».

Тогда иерей от цар­ских врат кадит на чтеца и на оба лика и всю цер­ковь8. Лик же по стихам чтеца поёт алли­луйя пяти­кратно. Первый раз по воз­гласу чтеца «Псалом Дави­дов, алли­луйя», второй и третий раз по про­чте­нию чтецом стихов алли­луй­ных пер­вого апо­стола, чет­вёр­тый по про­чте­нию алли­луй­ного стиха вто­рого апо­стола, пятый по воз­гла­ше­нии чтецом «Алли­луйя».

Но когда бывает два стиха по алли­луйя вто­рого апо­стола, то и второй стих его ска­зы­ва­ется (два стиха соеди­ня­ются и про­из­но­сятся без при­оста­новки в голосе). Если бывают алли­луйя не на Литур­гии, а на часах (напри­мер, когда совер­ша­ется служба без свя­щен­ника или со свя­щен­ни­ком, но когда нет воз­мож­но­сти слу­жить Литур­гию), тогда вместе с послед­нею алли­луйя ска­зы­ва­ются при­част­ные стихи обоих апо­сто­лов (напи­саны там же, после послед­него стиха и обо­зна­чены словом «При­ча­стен»).

Если бывает один апо­стол на Литур­гии и стихов для пяти­крат­ного про­чте­ния не хва­тает, то к чет­вёр­той алли­луйя чтец повто­ряет тот стих, кото­рый гово­рил по про­кимне или по первой алли­луйя, а в пятый раз воз­гла­шает едину алли­луйя.

После этого чтец подаёт книгу Апо­стол на клирос, и положа три поклона, про­ща­ется, покло­ня­ясь (в землю) прежде во алтарь ко иерею, потом (в пояс) на оба лика, и нако­нец на всю цер­ковь.

Поря­док чтения Апо­стола и Еван­ге­лия

В конце книги «Апо­стол» име­ются ука­за­тели чтений: «СКА­ЗА­НИЕ ИЗВЕСТНО ИЖЕ ПО ВСЯ ДНИ», «НАЧАЛО СВЯТЫЯ ЧЕТ­ВЕ­РО­ДЕ­СЯТ­НИЦЫ», «СОБОР­НИК, 12 МЕСЯ­ЦЕМ», «ПРО­КИМНИ И АПО­СТОЛИ И АЛЛИ­ЛУ­А­РИИ НА ВСЯКУ ПОТРЕБУ РАЗ­ЛИЧ­НИИ», «ПРО­КИМНИ И АЛЛИ­ЛУ­А­РИИ ВОС­КРЕСНЫ ОСМИ ГЛАСОВ», «ПРО­КИМНИ И АЛЛИ­ЛУ­А­РИИ ДНЕВ­НИИ».

В этом раз­деле име­ется:

Весь текст книг АПО­СТОЛ и ЕВАН­ГЕ­ЛИЕ для удоб­ней­шего чтения в церкви раз­де­лён на зачала. Зачало — это про­ну­ме­ро­ван­ные фраг­менты тек­стов Еван­ге­лия и Апо­стола, на кото­рые они раз­де­лены для поль­зо­ва­ния при совер­ше­нии бого­слу­же­ний. Зачало — это не глава, это несколько стихов, но рас­по­ло­жены они в опре­де­лен­ной после­до­ва­тель­но­сти. Исполь­зуя бого­слу­жеб­ный круг чтения Апо­стола и Еван­ге­лия в тече­ние всего года, вы про­чтете весь Апо­стол и все Еван­ге­лия. Книга Апо­стол содер­жит:

а) Деяния святых апо­сто­лов;

б) семь Собор­ных посла­ний;

в) четыр­на­дцать Посла­ний св. апо­стола Павла.

Итак, рядо­вых зачал в Дея­ниях без двух ока­зы­ва­ется фак­ти­че­ски не 51, а 49, и поэтому сле­ду­ю­щие рядо­вые зачала в Посла­нии св. Иакова обо­зна­чены циф­рами 50 и 51.

Неко­то­рые мно­го­опыт­ные устав­щики по — иному объ­яс­няют факт нали­чия двух 50‑х и двух 51‑х зачал. При­ве­дём такое объ­яс­не­ние. «Для начала сле­дует уяс­нить, что стро­гого деле­ния на главы/зачала в древ­них руко­пи­сях нет. Посла­ние Иако­вле в одних книгах начи­на­ется 50‑м зача­лом, а в других 51‑м. Напри­мер в Чудов­ской руко­писи Нового Завета писан­ной, по пре­да­нию, Алек­сием, мит­ро­по­ли­том Мос­ков­ским, чудо­твор­цем (ум. в 1378 г.) в Посла­нии Иаковли пять 51‑х зачал и два 52‑х.!

Второй нема­ло­важ­ный момент выяс­не­ния от чего такая несты­ковка в нуме­ра­ции — это уяс­нить себе, какие были книги в упо­треб­ле­нии Цер­ко­вью. Пер­во­на­чально были пере­ве­дены с гре­че­ского Еван­ге­лие-апра­кос9 и Апо­стол-апра­кос10. В апра­косе текст рас­по­ло­жен так, как он чита­ется на цер­ков­ных служ­бах, начи­ная от Пасхи. Напри­мер в извест­ном Остро­ми­ро­вом Еван­ге­лии (1057г.) еже­днев­ные чтения даны на период от Пасхи до Пяти­де­сят­ницы. А на весь остав­шийся год только чтения суб­бот­ние и вос­крес­ные. В Апо­сто­лах-апра­ко­сах после Деяний св. Апо­сто­лов всегда шли Посла­ния св. апо­стола Павла. А Собор­ные Посла­ния нахо­ди­лись в конце книги, также и сейчас они поло­жены в конце годо­вых чтений после Посла­ния к евреям. Напри­мер, такое рас­по­ло­же­ние книг в Новом Завете (Деяния, Посла­ния апо­стола Павла, Собор­ные Посла­ния) при­нято на Западе у като­ли­ков и про­те­стан­тов. На Востоке же при состав­ле­нии четьего Апо­стола — Собор­ные Посла­ния стали раз­ме­щать после Деяний Апо­столь­ских. Вот тут, как я пола­гаю, и про­изо­шла несты­ковка в номе­рах зачал. Деяния делятся на 51 зачало, а Посла­ние Иако­вле начи­на­ется с 50-го зачала. Деле­ние на такое число, видимо не слу­чайно, как сим­во­лика Пяти­де­сят­ницы и соше­ствия Свя­таго Духа. Напри­мер, диакон Аммо­ний в 4 веке Деяния раз­де­лил на 40 глав. Тоже сим­во­ли­че­ское число!».

В Апо­столе встре­ча­ются зачала, обо­зна­чен­ные словом «от полу», т.е. от поло­вины. Само зачало в этом случае, имеет на полях два над­пи­са­ния. Напри­мер, зачал 280‑й (к Тимо­фею посла­ние свя­таго апо­стола Павла) имеет такое деле­ние. Первая поло­вина чита­ется 2‑го октября, а вторая в неделю 31‑ю.

Текст в бого­слу­жеб­ных книгах печа­та­ется черным шриф­том, а все ука­за­ния и объ­яс­не­ния крас­ным шриф­том (кино­ва­рью). При каждом зачале стоит звез­дочка, а внизу ука­зано, когда это зачало чита­ется и какими сло­вами надо начи­нать чтение этого зачала. Счет зачал начи­на­ется с Пасхи, откры­ва­ю­щей «новый год» подвиж­ного годо­вого цикла.

Зна­ко­миться с тек­стом, кото­рый будет читаться на службе, необ­хо­димо зара­нее. Сле­дует пом­нить, что текст чита­е­мый чтецом, пони­ма­ю­щим смысл слов, могут понять и слу­ша­ю­щие люди. Если же чтец сам не пони­мает смысла чита­е­мого, то и люди слу­ша­ю­щие не имеют шансов понять его, разве что кто-то зара­нее будет знаком с чита­е­мым зача­лом. Поэтому чтецу необ­хо­димо нака­нуне службы, озна­ко­миться с про­ким­нами и их сти­хами, с зача­лами и алли­луй­ными сти­хами на пред­сто­я­щий день.

А поря­док чтения Апо­стола и Еван­ге­лия сле­ду­ю­щий:

В ВОС­КРЕ­СЕ­НЬЕ: Всегда прежде чита­ется недель­ное, потом если есть, то свя­тому, а если два святых, то и обоим, мень­шего под главу недель­ного. А если нет свя­тому, то к недель­ному при­ла­га­ется второе Бого­ро­дице, но во время Триоди11, исклю­чая недели мытаря, блуд­наго, второй недели Вели­кого Поста, Бого­ро­дице не при­ла­га­ется, разве только когда будет ей наро­чи­тое празд­нен­ство, тогда в Три­од­ный период 10 Бого­ро­дице не отла­га­ется.

В СЕД­МИЧ­НЫЕ ДНИ: Прежде дню, а потом свя­тому, а если два святых, то обоим, мень­шему под главу днев­ного.

В СУБ­БОТУ: Во время Триоди поря­док тот же, как и в сед­мич­ные дни, но кроме Триоди, днев­ной уже не пред­ше­ствует свя­тому, но после­дует оному, про­из­во­ля­ю­щие же читают и третие зачало за упокой, но по уставу за упокой Апо­стол и Еван­ге­лие чита­ются только, когда нет свя­тому. Таким же обра­зом заупо­кой­ные зачала Апо­стола и Еван­ге­лия читают не только в суб­боту, но и равно во все сед­мич­ные дни.

Иногда бывает недо­ста­ток зачал Апо­стола и Еван­ге­лий до недели мытаря и фари­сея. В этом случае необ­хо­димо отсту­пить вспять и снова начать читать уже про­чи­тан­ные зачала, по коли­че­ству недо­ста­ю­щих седмиц, сколько их не хва­тает до недели мытаря и фари­сея. Такое дей­ствие назы­ва­ется отступ­кой.

ПЕНИЕ АНТИ­ФО­НОВ12. В вели­кие празд­ники бывает пение особых празд­нич­ных анти­фо­нов13 в виде стихов из псал­мов, содер­жа­щих про­ро­че­ства или пре­ду­ка­за­ния на данный празд­ник. В книге Апо­стол есть ука­за­ние на пение таких анти­фо­нов в сле­ду­ю­щие празд­ники:

При этом к пер­вому анти­фону бывает припев:

«Молит­вами Бого­ро­дицы, Спасе, спаси нас», ко 2‑ому — «Спаси ны, Сыне Божии, рож­де­ися от Девы…» или: «Пре­об­ра­зи­вы­ися на горе…» и т. д. «Поющих ти: Алли­луиа, (трижды)». Тре­тьим анти­фо­ном явля­ются стихи из псал­мов, чере­ду­ю­щи­еся с пением тро­паря празд­ника.

При­ве­дём кон­крет­ный пример дей­ствий чтеца при пении особых празд­нич­ных анти­фо­нов на празд­ник Бого­яв­ле­ние Гос­пода Бога и Спаса нашего Исуса Христа. Текст анти­фо­нов этого празд­ника при­ве­дён в книге Апо­стол в раз­деле «СОБОР­НИК, 12 МЕСЯ­ЦЕМ», месяца января в шестой день.

Во время чтения екте­нии, чтец берёт книгу Апо­стол и ста­но­вится перед иконой Спа­си­теля (справа от Цар­ских Врат). Бла­го­слов­ляться перед этим не нужно. По окон­ча­нии чтения екте­нии, чтец пово­ра­чи­ва­ется лицом к веду­щему кли­росу, (назо­вём его — первый лик) кла­ня­ется в пояс и читает текст: «Во исходе Изра­и­леве от Египта дому Ияковля из людий варвар. Молит­вами Бого­ро­дицы Спасе спаси нас». Чтец кла­ня­ется пер­вому лику в пояс и пово­ра­чи­ва­ется лицом к иконе Спа­си­теля. Первый лик тем вре­ме­нем отпе­вает этот стих. По окон­ча­нии пения этого стиха, чтец пово­ра­чи­ва­ется лицом к дру­гому лику, кла­ня­ется в пояс и читает второй стих: «Бысть Иудея свя­тыни Его, Изра­иль область Его. Молит­вами Бого­ро­дицы Спасе спаси нас». Чтец кла­ня­ется вто­рому лику в пояс и пово­ра­чи­ва­ется лицом к иконе Спа­си­теля, второй лик тем вре­ме­нем отпе­вает этот стих. По окон­ча­нии пения этого стиха, чтец пово­ра­чи­ва­ется лицом к пер­вому лику, кла­ня­ется в пояс и читает третий стих также как преды­ду­щие стихи. По окон­ча­нии пения этого стиха, чтец пово­ра­чи­ва­ется лицом к дру­гому лику, кла­ня­ется в пояс и читает чет­вёр­тый стих тем же поряд­ком. По окон­ча­нии пения этого стиха, чтец пово­ра­чи­ва­ется лицом к пер­вому лику, кла­ня­ется в пояс и читает: «Слава Отцу и Сыну и Свя­тому Духу. Молит­вами Бого­ро­дицы Спасе спаси нас». Чтец кла­ня­ется пер­вому лику в пояс и пово­ра­чи­ва­ется лицом к иконе Спа­си­теля. Первый лик тем вре­ме­нем отпе­вает этот стих. По окон­ча­нии пения этого стиха, чтец пово­ра­чи­ва­ется лицом ко вто­рому лику, кла­ня­ется в пояс и читает: «И ныне, и присно, и во веки веком, аминь. Молит­вами Бого­ро­дицы Спасе спаси нас». Второй лик тем вре­ме­нем отпе­вает этот стих.

Потом свя­щен­ни­ком чита­ется екте­ния малая, по окон­ча­нии кото­рой чтец пово­ра­чи­ва­ется лицом ко вто­рому лику, кла­ня­ется в пояс и читает стихи вто­рого анти­фона, тем же поряд­ком, что и первый анти­фон. Дойдя до слов «Слава, и ныне», про­из­но­сит: «Слава Отцу и Сыну и Свя­тому Духу» и оста­нав­ли­ва­ется. Лик поёт «Слава…, и ныне…» и тор­же­ствен­ный гимн «Еди­но­род­ный Сын Слово Божие…».

Потом свя­щен­ни­ком чита­ется екте­ния малая, по окон­ча­нии кото­рой чтец пово­ра­чи­ва­ется лицом к пер­вому лику, кла­ня­ется в пояс и читает стихи тре­тьего анти­фона, тем же поряд­ком.

Чтец: «Испо­ве­дай­теся Гос­по­деви, яко благ яко в век милость Его. Во Иор­дане кре­ща­ю­щуся Тебе Гос­поди».

Лик же отпе­вает тро­парь пол­но­стью: «Во Иор­дане кре­ща­ю­щуся Тебе, Гос­поди, Тро­и­че­ское явися покло­не­ние: Роди­те­лев бо глас сви­де­тель­ство­ваше Тебе, воз­люб­лен­наго Тя Сына именуя, и Дух в виде голу­бине извест­во­ваше сло­весе утвер­же­ние. Явлейся Христе Боже, и мир про­све­щей, слава Тебе».

По про­чте­нии всех стихов тре­тьего анти­фона до слов «Вход», все кли­ро­шане (первый и второй лик) выхо­дят на центр храма и там поют послед­ний стих. Чтец стоит лицом к иконе Спа­си­теля, а по воз­вра­ще­нии кли­ро­шан на свои места кладёт книгу Апо­стол.

При воз­гла­ше­нии стихов анти­фона, сле­дует обра­щать вни­ма­ние на встре­ча­ю­щи­еся иногда вместо стихов над­писи: «Той же и другая страна», или «Другая страна той же стих», или «Стих 1, дважды». В этом случае чтец повто­ряет ранее про­чи­тан­ный стих.

Выше­ука­зан­ный поря­док чтения анти­фо­нов при­ме­ня­ется в том случае, если чтец не обла­чён в свя­щен­ные одежды. При чтении анти­фо­нов лицами в свя­щен­ном обла­че­нии, напри­мер све­ще­нос­цами, обла­чён­ными в сти­харь, чтец не стоит на одном месте перед иконой Спа­си­теля, а пере­хо­дит через крас­ную дорожку (на кото­рую могут насту­пать только свя­щен­ные лица) от одного кли­роса к дру­гому. Во всем осталь­ном поря­док дей­ствий сохра­ня­ется тем же.

При­ме­ча­ния:

1 Обычно после того как «Святый Боже…» будет про­пето в третий раз.

2 Так Гос­подь после Своего слав­ного Вос­кре­се­ния при­вет­ство­вал Своих уче­ни­ков. С этим Боже­ствен­ным при­вет­ствием Он послал их на все­мир­ную про­по­ведь Еван­ге­лия. Этим воз­гла­сом пред­ла­га­ется людям внять сле­ду­ю­щему: мир всем — озна­чает соеди­не­ние, ибо Хри­стос разо­рил вражду между Богом и чело­ве­ком, чтобы мир Божий пре­вос­хо­дя­щий всякий ум, соблю­дал сердца наши и разу­ме­ния о Христе Иисусе.

Если служба совер­ша­ется без свя­щен­ника, этот воз­глас не про­из­но­сят и ничем не заме­няют.

3 Воз­глас «Пре­муд­рость, вонмем» — обра­щает вни­ма­ние людей на зна­че­ние про­кимна от псалма Дави­дова.

Если служба совер­ша­ется без свя­щен­ника, этот воз­глас не про­из­но­сят и ничем не заме­няют.

4 Про­ки­мен это крат­кий стих из псал­мов, кото­рый пред­ше­ствует чтению Свя­щен­ного Писа­ния (про­ро­че­ского, апо­столь­ского и еван­гель­ского) или пению других стихов, и выра­жает или силу и содер­жа­ние сле­ду­ю­щего за ним чтения, или зна­че­ние насто­я­щего дня. Стих избран­ный в про­ки­мен из псал­мов Давида, один нико­гда не бывает, но за ним всегда сле­дуют другие стихи, кото­рые объ­яс­няют и под­твер­ждают содер­жа­ние и силу заклю­ча­ю­щу­юся в нём. Его поют перед всяким стихом, сколько бы их не было, и сам он ещё раз после повто­ря­ется.

5 Слова «Про­ки­мен, псалом Дави­дов …» не про­из­но­сятся если первым чита­ется зачал Бого­ро­дице или святым отцам. Тогда чтец сразу воз­гла­шает: «Песнь Бого­ро­дице…» или «Песнь отцем…».

7 Воз­гласы «Пре­муд­рость» и «Вонмем», к началу чтения, упо­треб­ля­ются только в смысле вни­ма­тель­ного слу­ша­ния чита­е­мого.

Если служба совер­ша­ется без свя­щен­ника, этот воз­глас не про­из­но­сят и ничем не заме­няют.

8 Это каж­де­ние уста­нов­лено в знак бла­го­го­ве­ния перед насту­па­ю­щим чте­нием Еван­ге­лия и ука­зы­вает на то, что через про­по­ведь еван­гель­скую бла­го­дать Свя­таго Духа, раз­лив­шись во все концы мира, обла­го­ухала сердца людей и обра­тила их к Жизни Вечной.

9 Апра­кос значит недель­ный. Этим назва­нием опре­де­ляли Еван­ге­лие и Апо­стол, рас­по­ло­жен­ные по порядку днев­ных цер­ков­ных чтений при бого­слу­же­нии, начи­ная с недели Пасхи.

10 Апра­кос значит недель­ный. Этим назва­нием опре­де­ляли Еван­ге­лие и Апо­стол, рас­по­ло­жен­ные по порядку днев­ных цер­ков­ных чтений при бого­слу­же­нии, начи­ная с недели Пасхи.

11 ТРИОДЬ ПОСТ­НАЯ, ТРИОДЬ ЦВЕТ­НАЯ — службы пред­пас­халь­ного и после­пас­халь­ного пери­ода. Пост­ная Триодь содер­жит молит­во­сло­вия на дни Вели­кого Поста и на недели, при­го­то­ви­тель­ные к нему, начи­ная с Недели о мытаре и фари­сее и до Вели­кой Суб­боты вклю­чи­тельно. Цвет­ная Триодь заклю­чает в себе пес­но­пе­ния от Недели Пасхи до Недели Всех святых (девя­тая неделя по Пасхе или первая по Пять­де­сят­нице).

12 Анти­фон — озна­чает попе­ре­мен­ное пение цер­ков­ных пес­но­пе­ний, кото­рое испол­ня­ется на обоих кли­ро­сах, обоими ликами.

13 Анти­фон — озна­чает попе­ре­мен­ное пение цер­ков­ных пес­но­пе­ний, кото­рое испол­ня­ется на обоих кли­ро­сах, обоими ликами.

Источник

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *