азбука веры собор архангела гавриила
Собор святого Архангела Гавриила
Благовестника нашего спасения, великого слугу Божьего и радостного посланника к Пречистой Деве Марии ( Лк.1:26 ), Архангела Гавриила мы восхваляем в песнопениях, составляя ему второй раз праздничный собор. Первый его собор празднуется на другой день после Благовещения Пресвятой Богородицы, 26 марта, теперь же снова этот собор празднуется в святой церкви и снова его чудесные по Божьему повелению явления воспоминаются и прославляются. Он Моисея, избежавшего руки фараона, научил в пустыне книжному писанию, сообщил ему о начале мира, создании первого человека Адама, о жизни его и по нем бывших патриархов, о последующих временах, – о потопе и разделении языков; объяснил ему расположение небесных планет и стихий, научил его арифметике, геометрии и всякой премудрости. Он пророку Даниилу объяснил чудесные видения о царях и царствах, имеющих быть впоследствии и изображенных ему в виде разных зверей: сообщил ему о времени освобождения людей Божиих из плена Вавилонского, а также и о времени первого пришествия в мир Христа чрез воплощение от Пресвятой Девы ( Дан. 8:1–27, 9:1–27 ). Он явился святой праведной Анне, которая в своем саду скорбела о своем неплодии и со слезами молилась Богу, и сказал ей:
– Анна, Анна! твоя молитва услышана, воздыхания твои прошли облака, а слезы твои дошли до Бога: ты зачнешь и родишь благословенную Дочь, о Которой благословятся все племена земные, Ею дастся спасение миру, а получит Она имя Марии.
Также святой Гавриил явился и праведному Иоакиму, постившемуся в пустыне, и возвестил ему тоже, что и святой Анне, что они будут иметь дочь, от века избранную Матерью Мессии, грядущего для спасения рода человеческого. Сей великий Архангел был приставлен от Бога хранителем рожденной от неплодных богоотроковицы Марии и, когда Она была введена в храм, питал Ее, ежедневно принося Ей пищу. Он же явился святому священнику Захарии, стоящему на правой стороне алтаря кадильного, возвестил ему разрешение от неплодства престарелой жены его Елисаветы и рождение святого Иоанна Предтечи Господня, и, когда он не поверил, связал язык его немотой до дня исполнения слов его ( Лк.1:25 ). Этот же предстатель Божий, будучи послан Богом в Назарет, явился Пресвятой Деве, обрученной праведному Иосифу, и возвестил Ей зачатие Сына Божия осенением и действием в Ней Духа Святого. Также явился он во сне и Иосифу, объяснивши ему, что отроковица осталась невинной, ибо Зачатое в ней от Духа Святого ( Мф.1:18–21 ). А когда Господь наш родился в Вифлееме, сей Ангел Господень Гавриил явился пастырям, стерегущим ночью стада свои, и сказал:
– Возвещаю вам великую радость, которая будет всем людям; ибо ныне родился вам в городе Давидовом Спаситель, Который есть Христос Господь.
А затем тотчас со множеством небесных воинов воспел: «Слава в вышних Богу, и на земле мир, в человеках благоволение» ( Лк.2:10–14 ).
Тропарь, глас 4:
Небесных воинств архистратиже, молим тя присно мы недостойнии, да твоими молитвами оградиши нас кровом крилу невещественныя твоея славы, сохраняя нас припадающих прилежно, и вопиющих: от бед избави нас, яко чиноначальник вышних сил.
Кондак, глас 2:
На небесех зря Божию славу, и на земли с высоты подая благодать, начальниче ангелов мудре Гаврииле, Божия славы служителю, и мира божественный поборниче, спасай, соблюдай вопиющыя ти: сам буди помощник, и никтоже на ны.
Ин кондак, глас 2:
Архистратиже Божий, служителю божественныя славы, ангелов начальниче и человеков наставниче, полезное нам проси, и велию милость, яко безплотных архистратиг.
Настоящий праздник появился не позднее IX века; поводом к его установлению послужило, вероятно, освящение храма в Царьграде, созданного в честь Архангела Гавриила.
Поделиться ссылкой на выделенное
Нажмите правой клавишей мыши и выберите «Копировать ссылку»
Собор святого архангела Гавриила 2122
На другой день после Благовещения Пречистой Девы Богородицы Церковь издавна постановила иерусалимским уставом и уставом великой обители святого Саввы праздновать собор святого архангела Гавриила особым днем и песнопением, почитая сего радостного благовестника. И поистине, особого чествования достоин тот, кто послужил таинству нашего спасения, принес Пренепорочной Деве весть о воплощении Бога-Слова в пречистой утробе Ее. Если заслуженный посол и земного царя, принесший в какой-нибудь город царское милостивое слово, принят бывает всеми гражданами того города с особенною честью, то тем более должно почитать особым празднованием пречестнейшего посла Небесного Царя, величайшего Князя ангельского, пришедшего ко всему роду человеческому с премногомилостивейшим словом, возвещающим вечное наше спасение. И как велик сей посланник, который сам прежде открыл достоинство свое святому Захарии: «Я Гавриил, предстоящий перед Богом» ( Лк.1:19 ), т.е. стоящий ближе других ангелов к престолу Божию. Как в земном царстве приближеннейший к царю сановник, более осведомленный о тайнах царских, несравненно выше других сановников, более удаленных от царя, – подобно сему и в царстве небесном святые ангелы, ближе предстоящие пред Богом, яснее созерцающие тайны Божии, сияют большею честью и славою, чем другие ангелы низших чинов.
Священное Писание повествует, что пред неприступною славою Божиею всегда предстоят семь ангелов высочайшего чина, начальствующих князей ангельских. В книге Товита пишется, что спутник юного Товии возвестил о себе, что он один из семи святых ангелов, предстоящих пред Богом. И святой Иоанн Богослов в книге Откровения своего воспоминает о сих семи начальствующих ангелах, говоря: «Благодать вам и мир от Того, Который есть и был и идет, и от семи духов, находящихся пред престолом Его» ( Откр.1:4 ). В числе сих семи считается и Гавриил, вторым по числу, а после Михаила первым. Все они по именам исчисляются так: Михаил, Гавриил, Рафаил, Уриил, Селафиил, Иегудиил, Варахиил.
Если же кто спросит: почему Бог не послал к Пречистой Деве первейшего по чину из своих ангелов – Михаила, но второго за ним Гавриила, – тому да будет известно, что сии семь высших ангелов все равны по своему достоинству, и Михаил есть первый между ними только по числу. Каждый из них имеет свое особенное служение. Михаил – победитель супостатов; Гавриил – вестник Тайн Божьих; Рафаил – врач недугов человеческих; Уриил, будучи сиянием огня божественного, есть просветитель потемненных; Селафиил – молитвенник, всегда молящийся Богу о людях и людей возбуждающий к молитве; Иегудиил – прославляет Бога: его служение в том, чтобы укреплять людей, трудящихся в чем-либо ради славы Божией и ходатайствовать о воздаянии за их подвиги; Варахиил – раздаятель благословений Божьих и ходатай, испрашивающий нам Божии благодеяния.
Итак, Михаил не был послан с благовестием к Пресвятой Деве потому, что его служение другого рода: держать всегда обнаженный меч, ополчаться против врагов и прогонять их. Послан же Гавриил, потому что то свойственно его служению – извещать таинства Божии. Он возвещал святому пророку Даниилу об освобождении людей Божиих из плена Вавилонского и о времени пришествия Мессии; он же возвестил святому Захарии о рождении Иоанна Предтечи от матери неплодной. Он и святого пророка Моисея наставлял в пустыне при написании книги Бытия, передавая ему откровения Божии о первых родах и летах, начиная от создания Мира. Благочестивое предание свидетельствует, что он благовестил святым праведным Иоакиму и Анне о зачатии Пречистой Богородицы и был Пренепорочной Отроковице ангелом-хранителем от самого зачатия и рождения Ее, и пищу Ей приносил во святое святых; он же посему благовестил Ей и о зачатии Сына Божия. Кроме сего, Гавриил был послан с благовестием и потому, что в самом его имени заключен предмет благовествования. Имя Гавриил значит «крепость Божия», также «муж-Бог». Итак, самым именем своим благовестник означает, что Бог крепкий, Владыка во утробе Девы соделывается совершенным человеком (мужем), т.е. является совершенным Богом и совершенным человеком, – совершенным не по возрасту телесному, а по крепости и разуму. Другие младенцы, зачатые в утробах матерей, ничего не разумеют, и нет в них никакой крепости, – напротив Младенец, зачатый в девической утробе Преблагословенной Марии, с самого мгновения зачатия Своего обладал разумом неисповедным и крепостью непобедимою, и потому и в малом теле был мужем совершенным. Сие провидя, пророк говорит: «И приступил я к пророчице, и она зачала и родила сына. И сказал мне Господь: нареки ему имя: Магер-шелал-хаш-баз. Ибо, прежде нежели дитя будет уметь выговаривать: отец мой, мать моя, примет добычи Самарийские и богатства Дамаска» ( Ис.8:3–4 ). Это значит, что Младенец, еще не могущий говорить, будет уже иметь великую силу и крепость побеждать врагов Своих. Преобразованием сего служило самое имя Гавриила, которое значит: Муж – Бог, Крепкий Бог. И сей Бог в самое время его благовещения, наитием Святого Духа, зачался в нетленной девственной утробе. Святой Прокл, патриарх Цареградский, так о сем рассуждает:
– Самое имя ангела чудесно по своему значению, ибо благовестивший Деве Марии называется Гавриилом. Этим именем он предвозвещал и преобразовал Богочеловека, имеющего прийти в Мир. Гавриил значит: Муж Крепкий, или Муж – Бог, происходит от слова Гавир, что значит: крепкий, или Бог, а в совокупности обоих речений это слово означает: Муж – Бог. Издревле еще предвозвестил сие Иеремия, говоря: «Господь сотворит на земле нечто новое: жена спасет мужа» ( Иер.31:22 ). Итак высок весьма сей посланник Божий и по значению своего имени, и по роду своего служения, а еще более по той тайне, от века сокровенной и ангелам недоведомой, которую ему первому открыл Бог и которую он принес Пречистой Деве. И чем величественнее была сия тайна вочеловечения Божия, чем выше она других тайн, чрез Гавриила же открытых прежде святым пророкам, тем большей чести с того времени, сподобился он в сонме самих ангелов почитаемый ими, как ближайший зритель внутреннейших и безвестнейших тайн Божиих.
А как святой Гавриил есть один из семи ближайших ангелов, предстоящих Богу, то он и должен быть чина серафимского, второй между серафимами. Согласно с этим святой Андрей Критский называет его одним из числа первейших ангелов, говоря: «Одному из первейших ангелов Бог повелевает возвестить таинство. Если же он был из первейших, то, конечно, из семи духов, всегда предстоящих Богу; и если из семи духов, то из серафимов. Ибо кто из ангелов выше серафимов? Кто ближе их к престолу Божию? Итак Гавриил есть серафим, высший в сем чине».
Открывается сие еще и из того, что для великого дела Божия надлежало и послать великого ангела. А так как воплощение Слова было величайшим из дел Божиих, то и послан был для возвещения его высший из ангелов, святой Гавриил, как пишет о сем святой Григорий Двоеслов 2125 «Для исполнения сего великого служения надлежало явиться и высочайшему из ангелов, ибо он возвещает несравненно высшее всех. Если некогда для прельщения Евы пришел главный князь тьмы, то надлежало также и к Пречистой Деве явиться для благовещения верховному князю небесного света, к пламенеющей серафимскою любовью к Богу Марии надлежало и быть посланным серафиму».
Итак, будем усердно чтить Гавриила, как начальнейшего князя в ликах ангельских, как одного из ближайших к Богу семи серафимов, как всемирного архангела, возвестившего всему Миру спасение; будем чтить его благоговейным поклонением и молитвенным пением, радостно совершая его память и воздавая ему благодарение за столь великие благодеяния его роду человеческому, какие он прежде и ныне оказывает, непрестанно моля о нас воплотившегося Бога. Молитвами святого архангела Гавриила да получим мы все оставление грехов!
О семи упомянутых здесь высших ангелах должно заметить, что только имена четырех из них означены в Священном Писании. Так, в книге Данииловой пишется, что святой Михаил помогает евреям, тогда еще благочестивым чтителям Бога ( Дан.10:13 ); в послании Апостола Иуды говорится, что он, споря о теле Моисея с диаволом, сказал ему: «Да запретит тебе Господь» ( Иуд.1:9 ); Иоанн же Богослов, в своем откровении пишет, что он сражался со змием. О святом Гаврииле известно также из книги Данииловой, что он открывал пророку, в будущем, сокровеннейшие тайны Божии ( Дан.8:16 ), и в Евангелии святого Луки сказано, что Гавриил благовествовал Захарии о зачатии Предтечи (Господня), а Пречистой Деве Марии – о воплощении Бога-Слова ( Лк.1 ). О святом Рафаиле упоминается в книге Товита, где сказано, что он защищал молодого Товию от нечаянных напастей в пути, отогнал беса от девицы Сарры и возвратил зрение Товиту ( Тов.12:15 ). О святом Урииле пишется в третьей книге Ездры, что он предлагал Ездре взвесить «тяжесть огня» ( 3Ездр. 4:5 ).
О прочих же трех ангелах, хотя поименно и не упомянуто в Священном Писании, однако, по разумению некоторых богомысленных толковников Божественного Писания, можно думать, что Салавиил есть ангел, явившийся Агари в пустыне, когда она в глубокой скорби молилась; он сказал ей: «Услышал Бог голос отрока ( Быт.21:17 ) и смиренную твою молитву». Имя Иегудиила усвояют тому ангелу, которого Господь обещал послать израильтянам в пустыне, чтобы он довел их до обетованной земли, воздавая тем награду хранящим заповеди Божии во славу Господа ( Исх.23:22–23 ). О Варахииле думают, что он был в числе тех трех ангелов, которые явились Аврааму у дуба Маврийского, благословили Сарру разрешением ее утробы от неплодства и дарованием сына Исаака и прообразовали Святую Троицу: Отца, и Сына, и Святого Духа ( Быт.18 ).
Сии святые, высшие семь ангелов, из коих Михаил есть первый, а Гавриил второй, издревле были, по благочестивому разумению святой Церкви, изображаемы на иконах и почитаемы созиданием во имя их храмов. О сем церковная история повествует следующее:
Тропарь, глас 4:
Небесных воинств Архистратиже, молим тя присно мы недостойнии, да твоими молитвами оградиши нас кровом крил невещественныя твоея славы, сохраняя нас припадающих прилежно, и вопиющих: от бед избави нас, яко чиноначальник вышних сил.
Кондак, глас 8:
Пресветлыя и честныя, и вседетельныя, пренеизчетныя и страшныя Троицы, ты еси Архистратиже славный служителю, и молитвенниче: ныне непрестанно моли, избавитися нам от всяих бед и мук, да зовем ти: радуйся, покрове рабом твоим.
день празднования в честь архангела Гавриила назван днем «собора» потому, что христиане в этот день собираются вместе славить священными песнями святого архангела Гавриила.
Седален 3 гласа. (по 1-й кафисме 15 декабря и в Неделю о расслабленном. – Редакция «Азбуки Веры»)
Святой Григорий Двоеслов, папа римский, жил в VI в. Самое замечательное из его сочинений «Regula pastoralis» («Правило пастырское»), трактующее о том, каков должен быть пастырь и как он должен исполнять свои обязанности. Наименование «Двоеслов» усвоено ему за его сочинение «Диалог о жизни итальянских отцов», где рассказ ведется как бы двумя лицами.
Диоклетиан, римский император, царствовал с 284 по 305 г. и управлял восточною половиною Римской империи, западною же половиною управлял друг его Максимиан.
Термы – общественные бани, которые в Риме устраивались с особенным великолепием. При банях были места и для гимнастических упражнений.
Кампания – провинция в южной Италии. Эта провинция замечательна тем, что здесь впервые были отлиты колокола для церковного употребления, почему они и называются в церковном Уставе «кампанами» (по имени провинции).
Сицилия – один из больших островов Средиземного моря.
Люцифер (Lucifer) – «светоносец», денница, утренняя звезда. В переносном смысле это название усвояется первому падшему ангелу – диаволу.
Белая хоругвь, украшающая копье св. архангела Михаила, обозначает его святость и чистоту, а крест знаменует, что бесплотные силы ведут борьбу с царством мрака и тьмы во имя креста и имени Христовых.
Зерцало обозначает, что св. архангел Гавриил есть вестник судеб Божиих о спасении рода человеческого, фонарь же со свечою знаменует, что судьбы Божие бывают сокрыты до времени исполнения их и по самом исполнении постигаются только теми, кто неуклонно смотрит в зерцало слова Божия и своей совести.
Св. Рафаил, по верованию Церкви, испрашивает у Бога помощь и исцеление всем страждущим.
Это знаменует особенно сильную ревность по Боге сего архангела.
Этим знаменуется награда от Бога благочестивым и святым людям и наказание грешникам.
Св. Варахиил является как бы предвестником блаженства и нескончаемого мира в царствии небесном.
Поделиться ссылкой на выделенное
Нажмите правой клавишей мыши и выберите «Копировать ссылку»
Азбука веры собор архангела гавриила
Кондак 1
Избраннаго Архангела, присно предстоятеля престолу Вседержителя, таинника благодати, и радости благовестника, всечестнаго Гавриила, Пречистыя Девы невестокрасителя, пением похвальным благочестно почтим, со благодарением ему зовуще:
Радуйся, Архангеле Гаврииле, вечнаго спасения нашего благовестниче.
Икос 1
Ангел безплотный естеством бысть, славы присносущныя и вечныя Премудрости в создании мира зритель явился еси, Архангеле. Сего ради тебе вопием:
Радуйся, именем твоим силу Божию возвещаяй; радуйся, дивное красотою твоею неизреченную славу Божию являяй.
Радуйся, душе невещественный, свободный от уз телесного естества; радуйся, светлый уме, подобие невидимаго Божества.
Радуйся, божественнаго разума вместилище; радуйся, неизреченных тайн сокровище.
Радуйся, первосияннаго света чистейший луче; радуйся, пламенем Божественныя любви горящая свеща.
Радуйся, престола Божия предстателю; радуйся, славы Господней созерцателю.
Радуйся, нас земнородных утешение.
Радуйся, Архангеле Гаврииле, вечнаго спасения нашего благовестниче.
Кондак 2
Видяще тя, яко звезду лучезарную, благоукрашеннаго небесе разумнаго, созданнаго прежде видимого небесе и земли, Архангеле, да вопием с тобою Творцу Богу: Аллилуиа.
Икос 2
Разум творческий созерцая в творении небесе и земли, и всего украшения их, благоговейно предстоял еси, Архангеле, престолу Создателя: егда же сотворены быша звезды, велиим гласом восхвалил еси Того со всеми Небесными силами. Тем же и мы тебе вопием:
Радуйся, небо невещественное, славу Божию поведающее; радуйся, светило духовное, благость Творца возвещающее.
Радуйся, звездо, прежде видимого света возсиявшая; радуйся, пресветлая луно, обилие благодати, паче иных многих Ангел восприимшая.
Радуйся, зерцало Божественнаго откровения; радуйся, споспешнице духовнаго просвещения.
Радуйся, Первоангеле нижних чинов ангельских, тайны Божия открываяй; радуйся, Света вторый, поющие ти верныя просвещаяй.
Радуйся, чистейшая пламенная к Богу любве; радуйся, немолчныя уста Того хваления.
Радуйся, огнем благодати сердечныя нас согревающая; радуйся, зной страстей тем отражаяй.
Радуйся, Архангеле Гаврииле, вечнаго спасения нашего благовестниче.
Кондак 3
Силе Божией тезоименит сый, споборник явился еси, Архангеле пресветлаго Небеснаго воинства, Архистратигу Михаилу противу падших мрачных духов. Пребыв же верен Господу Создателю с прочими безплотными чинами, взывал еси Тому Трисвятую песнь. Ему же и мы с тобою вопием: Аллилуиа.
Икос 3
Имея благодать неотъемлему ради верности твоей Господу, во веки пребываеши утверждаем во благом изволении. Тем же в похвалу вопием тебе сице:
Радуйся, не изменивый твоего благодатнаго стояния; радуйся, не оставивый блаженнаго горнего пребывания.
Радуйся, предстоятелю безплотных, веления Божия исполняяй; радуйся, предивным смирением украшенный.
Радуйся, Божиею благодатию навеки утвержденный; радуйся, огненною, никогда не отпадающею любовию ко Господу пылаяй.
Радуйся, небесного хлеба Ангельскаго присно вкушаяй; радуйся, небесных учителю, хвалебных создателю песней.
Радуйся, вышних руководителю, возводяй нас к Славе небесней; радуйся, чиноначальниче немолчнаго Ангельскаго ликостояния.
Радуйся, увеселение и услаждение имущим сего блаженнаго достояния.
Радуйся, Архангеле Гаврииле, вечнаго спасения нашего благовестниче.
Кондак 4
Бурю помышлений сумнительных светом Божественныя благодати прогоняяй, приносиши свыше, Архангеле, мир в сердца наша. Тем же благодарно, прославляюще благодеяния твоя, воспеваем Спасителю Богу песнь: Аллилуиа.
Икос 4
Слышаще Боговдохновенныя сказания пророка Моисея о начале миробытия и повести о первых родех, учителя того благочестно разумеем тя, Архангеле, яко повелением Божиим недоуведанныя тайны тому открыл еси. Сего ради в похвалу тебе вопием:
Радуйся, светозарная звездо, облиставаемая от трисолнечнаго Божества; радуйся, славнаго изобилием благодати украшение созданнаго естества.
Радуйся, служебный душе на спасение человеком от Бога посылаемый; радуйся, светильниче Божиих откровений, на земли являемый.
Радуйся, пламень огненный, плевелы лжи и суеверия попаляяй; радуйся, мечу духовный, терние неверия и безбожия словом истины посекаяй.
Радуйся, истиннаго разумения словесе Божия небесный учителю; радуйся, величия тайны спасения предопределенный служителю.
Радуйся, таиниче под именем первозданного небесе, невидимый мир Ангельский прикровенно чрез бытописание нам указуяй; радуйся, в творческом слове Божием всемогущее ипостасное Слово Божие нам показуяй.
Радуйся, в создании человека, и в нарочитых Божественных словесех, действиях и в ветхозаветных образах, тайну Пресвятыя Троицы нам являяй; радуйся, в Божиих обетованиях древним патриархом начало нашего спасения возвещаяй.
Радуйся, Архангеле Гаврииле, вечнаго спасения нашего благовестниче.
Кондак 5
Боготечная струя откровений Божественных явился еси, Архангеле, и в последнем пророческом роде, ясно назнаменуя пророку Даниилу о последних временах, царех и царствиях. О сем вопием дивному в судьбах Своих Царю царей Богу хвалебную песнь: Аллилуиа.
Икос 5
Видяще исполнение ясных пророчеств Твоих, Архангеле, о будущем освобождении ветхозаветнаго Израиля от плена Вавилонскаго, и о явлении по сих в мире Христа Владыки. Мы, же, яко Богоизбранный Израиль благоговейно благодаряще Свободителя душ наших похвальную песнь тебе приносим:
Радуйся, Божественнаго света селение; радуйся, наших мыслей озарение.
Радуйся, будущих судеб Божиих яснозрителю; радуйся, испытующих свидения Господня тайноучителю.
Радуйся, вождем благочестивым на враги одоление подаваяй; радуйся, мудрым правителем Божественное откровение являяй.
Радуйся, конечное посрамление языческаго нечестия в радости возвестивый; радуйся, муже желаний, духовных грядущих, свобождением Израиля возвеселивый.
Радуйся, возрождение Иерусалима, и возсоздание святаго храма предуказавый; радуйся, пришествие Христа Мессии ясно назнаменовавый.
Радуйся, седминами исчисливый время спасительныя смерти Христа; радуйся, откровением твоим ветхозаветному сыновнему богослужению конец наста.
Радуйся, Архангеле Гаврииле, вечнаго спасения нашего благовестниче.
Кондак 6
Проповедник всемирный радостный вести о Спасителе был еси, Архангеле, егда бо приблизися седминами святому пророку Даниилу возвещенное время явление Христа Мессии, послан бысть еси к сетующим о неплодстве своем родителем Богоматери, возвестити им о рождении Благословенныя Дщери, предъизбранней от веков Матери Мессии Христа, хотящаго приити на избавление человечества, Ему же с тобою вопием: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия тобою, Архангеле, сетующим родителем Богоотроковицы утешение о скором разрешении неплодства их, рождением Преблагословенныя. Прием от них убо велие благодарение, приими и от нас сицевую похвалу:
Радуйся, светлое зерцало Божия благости; радуйся, небесный вестниче спасительныя радости.
Радуйся, Божественный вестниче, носителю вышняго мира благословения; радуйся, скорый прогонителю душевнаго смущения.
Радуйся, блуждающим во тьме, Боговедения внезапное озарение; радуйся, сидящим в смертной сени уныния, благодатное оживление.
Радуйся, обрадователю смиренных и уничиженных; радуйся, утешителю презренных и отверженных.
Радуйся, смертоносныя печали мира сего прогонителю; радуйся, спасительныя по Бозе печали возбудителю.
Радуйся, от находящия скорби избавляяй; радуйся, уповающия на Господа возвеселяяй.
Радуйся, Архангеле Гаврииле, вечнаго спасения нашего благовестниче.
Кондак 7
Хотяще яснее озарити путь веры восходящему Солнцу Правды, Христу Спасителю, Господь посла тя, Архангеле, благовестити такожде и иерею Захарии о рождении от него великого Иоанна, Предтечи Спасова. О сем убо радующеся вопием Богу: Аллилуиа.
Икос 7
Дивному пророческому словеси твоему о рождении Предтечи неверие показавый того родитель немотою связан бысть от тебе, Архангеле. Мы же исполнение пророчества видяще, похвалу тебе сице вопием:
Радуйся, звездо светозарная, разгоняющая мрак прошедшия ночи смертныя; радуйся, деннице, вещающая невечерний день благодати новыя.
Радуйся, зачало Евангелия иерею Захарии предвозвестивый; радуйся, прославляти Господа разрешением языка последнего научивый.
Радуйся, пути ко Грядущему Спасителю небесныя уготовителю; радуйся, семена спасительныя веры в Того на земли насадителю.
Радуйся, Божественнаго всемогущества ревностный показателю; радуйся, всякаго сомнения в том строгий наказателю.
Радуйся, Церкви ветхозаветныя невестоводителю; радуйся, Грядущаго Жениха Христа благовестителю.
Радуйся, завершителю пророческаго в Ветхом Завете откровения; радуйся, первый возвестителю Евангельскаго в Новом Завете исполнения.
Радуйся, Архангеле Гаврииле, вечнаго спасения нашего благовестниче.
Кондак 8
К Богоотроковице Марии, чудесно рожденной от неплодове, хранителем от Бога приставлен был еси, великий Архангеле, и во храме Божием Сию духовно и телесно питал еси, на всяк день пищу принося Ей и поучая непрестанно пети Богу: Аллилуиа.
Икос 8
Весь мир небесный и земный дивится служению Твоему, Архангеле, в месяц бо шестый по зачатию великаго Предтечи Христова Иоанна, послан был еси в Назарет с таинством от века сокровенным и самим Ангелом неведомым, благовестити Пречистей Деве Марии Богородице, непостижимое Сына Божия в Ней зачатие. Тем же в похвалу Тебе, яко благовестнику нашего спасения радостно вопием:
Радуйся, совета предвечного откровение; радуйся, таинств сокровенных явление.
Радуйся, светоносный спасительный день, благовестившая много светлая заря; радуйся, первый луче восходящего Солнца Правды, Христа Царя.
Радуйся, Божественныя славы Сына Всевышнего возвестителю; радуйся, сладчайшего имени Иисуса первый возгласителю.
Радуйся, благовестниче вечнаго Царства Христова; радуйся, спасительный утешителю человеческаго рода грешнаго.
Радуйся, Божественныя нашей веры наставниче; радуйся, усердный наш ко Господу Спасителю, молитвенниче.
Радуйся, хотящим последовати спасения вышний служителю; радуйся, всего рода христианскаго небесный покровителю.
Радуйся, Архангеле Гаврииле, вечнаго спасения нашего благовестниче.
Кондак 9
Все богатство смирения и непорочности явила еси, Приснодева, егда смутися о преславнем Архангельстем приветствии и недоумеющи вопросила благовестника: «Како будет сие, идеже мужа не знаю?» Ты же, утверждая Ю, рекл еси: «Дух Святый найдет на Тя, и сила Вышняго осенит Тя; тем же и раждаемое свято наречется Сын Божий». Тому убо поклоняющеся с тобою вопием: Аллилуиа.
Икос 9
Витии многовещании не довлеют к похвале дивного служения твоего, Архангеле. Мы же любовию побеждаеми, паки тебе яко благовестнику нашего спасения вопием:
Радуйся, небесный уме Божественных откровений, светлое зерцало; радуйся, отъемляй с духовных очес наших ветхаго закона покрывало.
Радуйся, Всевышняго Цари превышний служителю; радуйся, тайны Триестественнаго Божества твердый изъяснителю.
Радуйся, истинное вочеловечение Сына Божия провозглашаяй; радуйся, безмужнее Того зачатие от Приснодевы нашествием Святаго Духа возвещаяй.
Радуйся, Божественную силу Утешителя извествуяй; радуйся, благодатное тем осенение Пречистыя Девы благовествуяй.
Радуйся, кимвале, веления Божия возглашаяй; радуйся, органе, Божественное смотрение прославляяй.
Радуйся, псалтире, Божественное снисхождение Сына Божия возвещаяй; радуйся, прекрасная гусль Святаго Духа, утешение воспевающий.
Радуйся, Архангеле Гаврииле, вечнаго спасения нашего благовестниче.
Кондак 10
Спасти хотя в бури недоумения суще праведного Иосифа, обручника Пречистыя Отроковицы, явился еси тому, Архангеле, уверяя его о Неискусобрачней, яко зачатие у Ней от Духа Святаго есть, и по сих Христу рождшемуся в Вифлееме благовестил еси сию радость велию пастырем, и со множеством вои Небесных воспел еси: слава в вышних Богу! Ему же и мы присно вопием: Аллилуиа.
Икос 10
Царю Христу прежде вольнаго страдания, молившемуся в вертограде, явился еси, Архангеле, укрепляя Его, яко человека в подвиге суще. Тем же и нас немощных духом, божественною благодатию укрепи, да радостно в похвалу тебе вопием:
Радуйся, скорый предстателю в беде сущих; радуйся, усердный заступниче, упование на тя имущих.
Радуйся, во искушениях сильный помощник; радуйся, противу злых духов крепкий поборниче.
Радуйся, мрак недоумений и смущений от сердец наших прогоняяй; радуйся, познанием воли Божией разум наш озаряяй.
Радуйся, в печали сущия утешаяй; радуйся, елеем милости Божией сердца скорбных умащаяй.
Радуйся, истиннаго боговедения ищущих, небесный учителю; радуйся, жизни благочестивыя не ложный известителю.
Радуйся, к равноапостольскому житию непрестанный возбудителю; радуйся, в горнее Царство благонадежный водителю.
Радуйся, Архангеле Гаврииле, вечнаго спасания нашего благовестниче.
Кондак 11
Пение хвалебное воспевал на небеси с прочими Небесными силами Воскресению Христову, и на земли возвеститель того был еси, Архангеле, явився мироносицам при гробе и благовестив тем возстание Христа Живодавца, Его же с тобою прославляюще, вопием: Аллилуиа.
Икос 11
Светоподательный светильник откровения Божия, Пречистей Деве Богородице явился еси, Архангеле, и тепле молившейся на горе Елеонстей благовестил еси Ей, яко приближися честное Ея Успение, и райскую светоносную ветвь подал еси Ей. Сего ради приими от нас сию хвалебную песнь:
Радуйся, славнейший от седми духов, предстоящих престолу Вседержителя; радуйся, честнейший на земли слуго Пречистыя Матери Христа Спасителя.
Радуйся, спасительных откровений Божиих изрядный служителю; радуйся, любве милосердия Божия присный благовестителю.
Радуйся, теплыя молитвы к Богу верных на Жертвенник Небесный возносяй; радуйся, мир и благословение Божие оттуду им приносяй.
Радуйся, усердный помощниче в добродетельной жизни подвизающихся; радуйся, благий утешителю ко блаженней кончине приближающихся.
Радуйся, пред престолом Небесным Судию праведнаго о нас умоляяй; радуйся, яко с верою к тебе молящияся от вечных мук избавляются.
Радуйся, яко любовь к тебе имущий вечнаго Царствия со Ангелы сподобляются.
Радуйся, Архангеле Гаврииле, вечнаго спасения нашего благовестниче.
Кондак 12
Благодатныя знамения твоея помощи не токмо в древния, но и в новыя времена являеши, Архангеле, пречестная бо обитель дохибрская на святей горе Афонстей, создавши храм во имя Архангелов, доныне возвещает чудо твое, егда купно со Архистратигом Михаилом спасл еси благочестиваго послушника от горькия смерти в пучине морстей, и благодарне вопием Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Воспевая на небеси с прочими безплотными Честнейшую Херувим, тому же и нас сущих на земли научаеши. Всечестнейшая бо другая афонская обитель, именуемая «Достойно есть», именем своим проповедует другое преславное чудо явления твоего, Архангеле, благоговейному послушнику, его же научил еси небесней песни ко прославлению Богоматере. Сию бо поюще в честь Богородицы и тебе достойно в похвалу вопием:
Радуйся, небесный обрадователю Матери Преблагословенныя; радуйся, невестокрасителю Приснодевы Нетленныя.
Радуйся, небесный Ея воспевателю; радуйся, в вечней славе Тоя предстоятелю.
Радуйся, яко и прочия чины Ангельские возбуждаеши воспевати Честнейшую Херувим; радуйся, яко нас земнородных научаеши прославити Славнейшую Серафим.
Радуйся, ревнующим об ангельстем житии вышний покровителю; радуйся, в молитве к Богу предобрый учителю.
Радуйся, сердца молящихся любовию ко Господу возжигаяй; радуйся, фимиам чистых молитв на алтарь Небесный возлагаяй.
Радуйся, благодетию умиления молящихся услаждаяй; радуйся, в безмолвии их тою утешаяй.
Радуйся, Архангеле Гаврииле, вечнаго спасения нашего благовестниче.
Кондак 13
О великий Архангеле Гаврииле, сокровеннейших тайн Божиих служителю, воплощение Сына Божия прерадостный благовестниче, и нашего спасения усердный споспешниче. Приими от нас недостойных сие хвалебное и благодарственное пение, и умоли Господа даровати нам наследие в вечном Его Царствии, да с тобою непрестанно воспоем Ему: Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Молитва
О, Святый Архангеле Божий Гаврииле! Присно предстояй престолу Всевышняго, прерадостный благовестниче и усердный споспешниче нашего спасения! Милостиво приими от нас недостойных тебе приносимое сие хвалебное пение. Исправи молитвы наша и, яко фимиам, на небесный алтарь кадильный вознеси их. Озари умы наша светом веры православныя, воспламени любовию сердца наша ко Христу Спасителю нашему, обрати и укрепи желания наша на спасительном пути Евангельских заповедей. Да в сем веце тихо и благочестно поживем во славу Божию, в будущем же не лишимся Царствия Небеснаго, егоже получити да сподобимся благодатию Христа Бога нашего, ходатайством Пречистыя Его Матери, и твоими многомощными молитвами, и да прославим с Тобою и прочими безплотными силами Небесными и всеми святыми Единого в Троице славимого Бога: Отца и Сына, и Святаго Духа ныне и присно, и во веки веков. Аминь.